Ny fjällchef på STF
Av: ulindh
Gösta Westin är ny chef för Svenska Turistföreningens fjällverksamhet. Han har mer än 25 års erfarenhet från rese- och turistbranschen och många idéer om hur man lockar fler besökare till svenska fjällen.
Gösta Westin kommer närmast från Äventyrsresor där han arbetade i drygt elva år. Huvuddelen av tiden var han chef för företagets grupp- och konferensavdelning, som han själv var med och byggde upp. Den sista tiden ledde han företagets privatreseavdelning. Sedan nio år tillbaka sitter Gösta Westin även med i Svenska Ekoturismföreningens styrelse.
På STF är det framförallt möjligheten att få arbeta med Sverigeturism som lockar.
- Jag har alltid tyckt att vi svenskar kan bli mycket bättre på att ta tillvara Sveriges möjligheter som turistland. Ofta handlar det om att vi måste förädla produkterna ytterligare och höja servicenivån några steg, särskilt om vi ska locka till oss fler utländska gäster, säger Gösta Westin.
När det gäller framtiden för STFs fjällverksamhet så råder det inte brist på idéer hos Gösta Westin.
Medvetna målgruppssatsningar, förnyade produkter, förlängda öppettider, lägerskolor och samarbeten med utländska operatörer är några exempel på hur STF ska locka fler besökare till fjällen.
- STFs motto ”Känn ditt land” känns lika aktuellt för mig nu som när föreningen grundades. Tyvärr finns det en hel del förutfattade meningar och en överdriven rädsla för att vistas på fjället. En av våra viktigaste uppgifter är därför att visa att en fjällvistelse faktiskt passar alla; såväl livsnjutare och barnfamiljer som äventyrare och naturvänner, säger Gösta Westin.
Gösta Westin kommer närmast från Äventyrsresor där han arbetade i drygt elva år. Huvuddelen av tiden var han chef för företagets grupp- och konferensavdelning, som han själv var med och byggde upp. Den sista tiden ledde han företagets privatreseavdelning. Sedan nio år tillbaka sitter Gösta Westin även med i Svenska Ekoturismföreningens styrelse.
På STF är det framförallt möjligheten att få arbeta med Sverigeturism som lockar.
- Jag har alltid tyckt att vi svenskar kan bli mycket bättre på att ta tillvara Sveriges möjligheter som turistland. Ofta handlar det om att vi måste förädla produkterna ytterligare och höja servicenivån några steg, särskilt om vi ska locka till oss fler utländska gäster, säger Gösta Westin.
När det gäller framtiden för STFs fjällverksamhet så råder det inte brist på idéer hos Gösta Westin.
Medvetna målgruppssatsningar, förnyade produkter, förlängda öppettider, lägerskolor och samarbeten med utländska operatörer är några exempel på hur STF ska locka fler besökare till fjällen.
- STFs motto ”Känn ditt land” känns lika aktuellt för mig nu som när föreningen grundades. Tyvärr finns det en hel del förutfattade meningar och en överdriven rädsla för att vistas på fjället. En av våra viktigaste uppgifter är därför att visa att en fjällvistelse faktiskt passar alla; såväl livsnjutare och barnfamiljer som äventyrare och naturvänner, säger Gösta Westin.
Läs mer
Forumdiskussioner
- Jakt Varför klagar folk jämt på jägare???
- Övriga aktiviteter Stora Tråden om Klipphoppning
- Jakt Hur ställer man in ett rödpunktsikte på hagelgevär?
- Hundsport Smarttag användbar för att hitta bortsprungen hund?
- Jakt Gåsjakt
- Löpning Fotisättning vid löpning brant uppför resp nerför?
- Hundsport Hunddagis i gränstrakterna?
- Hundsport Behöver en korthårig hund "vindjacka" på vinterfjället?