Myggnät med inbyggda glasögon testade i skarpt läge...

I våras förärades Joakim med en förfrågan om han ville testa ett myggnät med inbyggda glasögon. Hans betyg och utlåtande är...

Av: Minnatur

I våras förärades jag med en förfrågan om jag ville testa ett myggnät med inbyggda glasögon.

Leverantören för produkten Linsnätet hade läst inlägg ur min blogg och inte minst mitt inlägg om liggunderlaget från Exped som jag skrivit tidigare i våras. Han tyckte att jag skrev på ett intressant sätt och han undrade om jag ville ha ett linsnät skickat till mig. Jag fick gärna testa det och berätta för honom vad jag tyckte. Jag fick även, om jag ville, skriva ett inlägg på min blogg. Jag funderade lite på om man kunde se det som en muta men blev snart glad över att alla timmar vid datorn resulterat i min första "LÖN" :-)

Jag förklarade via mail att det kunde vara intressant att testa ett par om leverantören Max kunde leverera insektsnätet med polariserande glasögon, om inte så behövde han inte skicka till mig. Jag skulle ju upp till kaitumälven och flugfiska senare på sommaren och då skulle jag gärna ha ett fungerande myggnät. Vidare förklarade jag att  jag gärna skulle testa dem och sedan skriva ett objektiv utlåtande. Var nätet bra skulle han få höra det men var det dåligt fick han även ta det svaret. Max svarade snabbt att han hade en model med just dessa polariserande glas. Ett par dagar senare ficka jag ett brev på Posten.

(När man flugfiskar är det mer eller mindre ett måste att ha ett par glasögon på sig. Man vill inte stå på fjället med en krok i ögat, det är långt till sjukuset. Speciellt viktigt med glasögon är det när det blåser, då är risken stor att bli krokad. Polariseringen på glaset gör att man ser genom glittret i vattenytan och ser botten i älvarna när man vadar.)

349 kr kostar nätet AMBER som har polarisering på glasen.

TESTET är utfört av mig så som FLUGFISKARE, det är viktigt att påpeka. Skulle jag bedöma nätet ur generell synvinkel skulle jag bara säga att det är riktigt bra. Men som flugfiskare, ute på en 5 dagar lång tripp, uppe i myggorna och knottens hem, högst uppe i Sverige, med packningsvikt och utrymme att tänka på är svaret något annorlunda.

Polariserande glas gör att glittret försvinner från vattenytan och man kan se drag, flugor och fisk långt under vattenytan det blir även lättare att vada då stenarna på botten får en klarhet.

Linsnätet består av ett par riktigt bra glasögon med bågar samt ett nät. Ur nätet har man skurit hål och där i har man fäst glasögonen. Detta skapar ett nät med perfekt sikt. Det är riktigt skönt att se skarpt genom ett myggnät men kombinationen skapar vissa problem.

Dessa polariserande glasögon var suveräna i sig, sikten var bra och de var lagom ljusa. Även nätets kvalité var klanderfritt.

Nätet tillsammans med glasögonen fungerar fantastiskt när man sitter på en pontonbåt och ror i stilla mak ned för en älv. Nätet är rymligt men passar sig bäst till en hatt som har ordentligt brätte. Problemet med det rymliga nätet är att det rör sig mycket. Blåser det ute vill det gärna lägga sig framför glasögonen. Samma sak händer om du vill kika över axeln och prata med ex. din kompis eller kika efter vak, man tittar rakt in i nätet. Jag valde att klämma fast nätet i bakskärmen på min fjällrävenhatt när jag hade den på mig och då fungerade nätet bättre. Ett problem som lätt kan åtgärdas är STICK PÅ NÄSAN. Då nätet är fäst på utsidan av bågarna ligger nätet dikt an mot näsbenet. Det är den enda kritiska punkten på nätet. Nätet är bra och därför invaggades jag i en falsk trygghet. Myggorna slutar ju inte att försöka ta sig in och suga blod bara för att jag har ett nät. De kryper på det lite här och var. Plötsligt fick jag ett stick på näsroten genom nätet. Detta skulle kunna avhjälpas med en liten tygbit eller liknande som fästs på näsdelen, typ som glasiärglasögonens näsbränneavskärmare.

Nätet glider ner över glasögonen, det skyddar bra mot mygg bortsett näsroten som ligger dikt an mot näsbenet.

Ett annat stort problem för mig som flugfiskare är flexibiliteten. När jag fiskar vill jag ju helst inte alls ha ett nät på mig. En varm sommardag skapar nätet trots sin luftighet en ångbildning innanför nätet p.g.a. utandningen. Eftersom man alltid måste ha glasögon när man svingar sin fluga innebär detta att man måste köpa och ha med sig minst ett par glasögon och ett myggnät som fungerar var för sig. När det är kallt ute finns inga mygg och då använder jag glasögonen och ibland vill jag bara ha myggnätet som ett skydd runt nacke och öron. Detta gör att Linsnätet tyvärr blir en extra kostnad och en extra pryl att ha med sig.

Det finns tillfällen när man vill ha endast myggnätet tillgänglig t.ex. för att undvika mygg och knott i nacken, då är lisnätet inget alternativ då man måste dra nätet över glasögonen för att fälla bak det. Här är ett vanligt nät och ett par polariserande glasögon.

Yterligare ett problem, som är unikt för en flugfiskare, är att det är riktigt svårt att knyta på flugor med detta nät på sig. I vanliga fall när man knyter en fluga så gör man knuten på nylonlinan genom ögat på flugan. Innan man drar åt knuten fuktar man den med saliv för att den inte skall brännas. Detta är ett sätt som de flesta flugfiskare gör på. Har man ett vanligt myggnät på sig gör man som bilden ovan. Man fäller upp nätet över huvudet, spottar lite på fingrarna på ena handen och håller flugan i andra handen. Denna manöver är omöjlig med Linsnätet på. Glasögonen vill man behålla på i det starka solljuset och då måste saliven spottas igenom nätet. Detta var faktiskt det som störde mig mest med denna annars ganska så bra produkt. Lösningen skulle kunna vara att sätta en karboreöppning i framkanten som löper från näsan och enda ner. Då kan man lisom fälla upp nätet åt sidorna. Detta skulle även innebära att det lättare gick att t.ex. dricka utan att krångla under nätet.

I handen hänger flugan. För att knyta linan i flugan behövs saliv på nylonet för att det inte skall brännas av. I vanliga fall fuktar man den genom att stoppa ögat lite lätt i munnen eller fukta fingrarna med saliv. En fluga fastnade i nätet med sin hulling när jag förde in den under kanten. I läget med båda händerna upptagna på lina och fluga för att göra knuten är enda sättet att få saliv på flugan (med nätet på) att suga genom nätet... ÄCKLIGT och blött blir det efter ett par sug... Ett enkelt nät drar du bara upp över ansiktet och glasögonen sitter kvar, det går inte med detta. Detta kan lösas med en karborreöppning i framkanten.

Det är lite krångligt att dricka med nätet på, då det sitter tight mot näsan, men det går.

Det sista lilla problemet med Linsnätet är det att, trots att glasen är suveräna, levereras linsnätet bara med en färg på glasen. Man behöver ljusa glas på kvällen och mörkare på dagen vilket resulterar i att flera par glasögon ändå måste följa med och även så flera myggnät.

BETYGET för LINSNÄTET blir överlag ändå bra. För de gånger när jag väl hade linsnätet på mig och fiskade var det en glädje att slippa mygg och ändå se knivskarpt. Det gick att lösa vissa problem med flygigheten i nätet och man kunde placera glasögonen på skallen även om det inte var optimalt. Skulle jag vara jägare eller bara hålla på med spinnfiske eller liknande skulle jag varmt rekomendera detta nät. Med en liten tygbit (som man kan limma eller sy dit själv) har du ett ointagligt fort som skyddar dig mot fienden. Jag ger LINSNÄTET betyget 3.6 av 5 som flugfiskare och 4.5 som övrig utövare. (Sticken på näsan drar ner)

Men många gånger var nätet fantastiskt med perfekt sikt och gott fiskeresultat. :-) Dock gör det sig bäst med en hatt med brätte, nätet blir lite stort och glider ner över glasen.

Det går att lösa sikten genom att ta av sig glasögonen och sätt dem i pannan.

När kylan rullar in behövs inget muggnät. Då är ett par polariserande glasögon ändå ett måste när man flugfiskar.

På kvällen behöver man byta glas för att kunna se när man fiskar. Glaset behöver vara lite gulare på natten.

Tack för att du läste och ut och njut i NATUREN!

Joakim

PÅ denna länk kan du se Myggburkenfilmen. En annan uppfinning som gör tältet till en myggfri zon utan myggnät...

Här på länken nedan kan du se resan där LINSNÄTET testades skarpt...

2011-10-12 13:37   Minnatur
En förväxling har skett på länkarna... Det skall vara tvärt om.. :-)

2021-11-28 03:25   Tayra
ensam aktiv tjej. Jag vill träffa en kille som, precis som jag, älskar fiske, turism, jakt

Vattensportare använder ofta torrdräkter. Dräkterna behöver ses över ibland. Sömmar kan läcka, dräkten kan ha skador och latextätningarna behöver ...
Sjunde deltagaren till Äventyrliga dagen blev Nathalie, 18 år från Timrå som kämpat mot utbrändhet och depression. 1 kommentar

Efter äventyret

Hur är det att komma tillbaka efter att ha varit ute i vildmarken i 50 dagar. Det har nu gått fem månader sedan han kom tillbaka till civilisationen ... 3 kommentarer
Den första att få vara med om Äventyrliga dagen var Alexander, som gjorde en tidig vårvandring med isfiske. Här är berättelsen från det äventyret. 2 kommentarer
Södra Spanien omvandlar det deprimerande vädret hemma från vardag till en avlägsen störning i dina annars harmoniska semestertankar, och erbjuder ...