Kvinnlig skidexpedition – 80 dagar på Baffin Island

Med ammunition, dunbyxor och 40kg choklad i bagaget är; Emma Simonsson (26), Vera Simonsson (28), Ingebjörg Tollefsen (26) och Kristin Folsland Olsen (28) redo för nya äventyr. På internationella kvinnodagen ger sig expeditionen "Baffin babes - 80 days in the Arctic" ut på en 1400km lång skidfärd i den arktiska vildmarken. Framför dem ligger 80 strapatsrika dagar fyllda av hårt arbete och oförglömliga ögonblick.

Isbjörnar och 35 minusgrader
Destinationen för expeditionen är spektakulära Baffin Island, världens 5:e största ö, belägen i nordöstra Kanada. Med 100kg tunga pulkor ska tjejerna färdas genom okänd terräng. Landskapet varierar från öde tundra till dramatiska fjordar omringade av lodräta bergsväggar. Baffin Island är glest befolkat och isbjörn kommer därför att vara deras närmsta granne under de 80 dagarna. För att skydda sig bär de alltid gevär och signalpistol, och varje natt sätter de upp snubbeltråd runt tältet. Temperaturer ner mot minus 35 grader är inte ovanligt och expeditionsmedlemmarna är eniga om att den stränga kylan tillsammans med stark vind är den största utmaningen. "Även förrädiska glaciärsprickor och fjordisar som börjar gå upp när våren närmar sig är saker vi måste vara vaksamma på", säger Emma Simonsson.

Att leva 80 dagar på 4m²
De fyra tjejerna har känt varandra i många år och har erfarenheter från tidigare expeditioner tillsammans. Våren 2006 korsade Vera, Kristin och Ingebjörg Svalbard på skidor, en tur som tog dem en månad att genomföra. Denna gången är turen mer krävande och betydligt längre. Att leva 80 dagar tätt inpå varandra är en utmaning. I tältet på fyra kvadratmeter krävs samarbete och fungerande rutiner. "Visst kommer vår vänskap utsättas för stora prövningar, speciellt i pressade situationer eller när man är trött och hungrig efter 10 timmars skidande. Samtidigt är ju vänskapen grunden till att just vi fyra drar ut på tur tillsammans", säger Vera Simonsson.

Viljan att förverkliga sina drömmar och gemensamt kämpa för att nå uppsatta mål är det som gör att tjejerna tillsammans ger sig ut på sitt hittills största äventyr. "Jag längtar efter frihetskänslan i att klara mig själv, att vakna och blicka ut över en ny utsikt varje morgon, känna pulsen slå och veta kroppen tar mig framåt. Att vi gemensamt flyttar fram gränser för vad vi klarar av och njuter av de små och stora ögonblicken", säger Kristin Folsland Olsen.

Hård träning och några klunkar olja varje dag
Just nu pågår en detaljerad planläggning inför avfärden, utrustning ska testas, sponsoravtal ses över och pulkorna ska skeppas till Kanada. Förberedelserna innebär också hård fysisk träning samtidigt som tjejerna måste lägga på sig en extra fettreserv på 10kg. "Vi räknar med att vi måste dricka några klunkar olja varje morgon för att komma upp i de nödvändiga 6000 kcal/dag, kylan och 10 timmars hård fysisk ansträngning varje dag kräver sitt", säger Ingebjörg Tollefsen.

Följ deras äventyr på www.baffinbabes.com

2009-02-05 22:00   soderkisen
Coolt, ett av min drömmål här i livet...att få klättra och uppleva baffin island!

2009-02-16 16:59   Islusen
Gillar expeditionsnamnet... Baffin Babes! Kunde inte vara mer klockrent.

2009-02-17 10:23   Thomas Traneving
Vad häftigt och vilket coolt expeditionsnamn

Sommaren 2013 gjorde André tillsammans med en god vän ett försök att bestiga Pik Lenin i Pamirbergen. Dåligt väder tvingade dem att avbryta ... 1 kommentar

Höjdarjobb

Mikke Erikssomn beskriver bergsguidens vardag. 1 kommentar
Artikeltävlingens sista bidrag kom på delad fjärdeplats - Bestigning av Store Austabotntind i Norge - Arla morgon och bilfri väg. Troligen ligger ... 3 kommentarer
Efter försöket att bestiga Carstensz Pyramid på Nya Guinea, vände Olof och Martin fören mot Darwin i Australien, samt ställde siktet på Mt. ... 2 kommentarer