Kungsjölederna - vandring i Hallands inland

De provade två dagars vandring i de relativt nya Kungsjölederna en solig helg i början av april. Trevlig, varierad och vacker vandring i lätt terräng längs sjön Tolken.

Av: Tagetes

Tågresan till Jämtland och Storulvån var ju bokad första helgen i april, en stugtur med turskidor var planerad. Men coronaepidemin kom emellan. Tur att även Hallands inland har fina upplevelser att bjuda på. Vi hade läst om Kungsjölederna, som invigdes för ett par år sedan och därefter har utvecklats med fler sträckor.Lederna går bland annat runt sjön Tolken strax norr om samhällena Kungsäter och Gunnarsjö i gränslandet mellan Halland och Västra Götaland. Från Varberg där vi bor har vi bara cirka 40 minuters bilfärd till Kungsäter. Efter att ha studerat lederna på hemsidan, ritade jag in den planerade vandringen på den riktiga kartan som jag brukar. Genom att kombinera flera leder och gå dem i en åtta, kunde sträckan bli lite längre, lagom för en helgvandring, ca 18 km.

Bygdelaget har med stöd av kommunen ordnat med ledmarkeringar, fina skyltar, kartor och vid parkeringen i Agnbäck finns bord, bänkar och grillplats.

Vi hade i förväg sett ut en udde i sjöns södra del, där vi hoppades på att få en fin tältplats. Eftersom vi passerade den udden med bilen på vägen till Agnbäck, passade vi på att dumpa lite ved och dricksvatten vid lägerplatsen.

Vid parkeringen råkade vi på en vänlig man som varit delaktig i arbetet med lederna, han kollade med markägaren att vi fick elda vid vår planerade tältplats, där det fanns en fin iordningsställd eldstad, som tydligen inte tillhörde själva leden.

Från Agnbäck började vi på en led mot nordväst, kallad Viskastigen. Den övergick sedan i Tvärleden och svängde österut och därefter fortsatte vi på Älgmossaleden, tills vi kom fram till den perfekta lunchplatsen vid sjön.

Vi tillagade en favorit i repris, potatismos med Wildchips och parmesanost. Här passade vi på att testa ett litet vattenfilter när vi skulle fylla på vattenflaskorna. Från lunchplatsen svängde vi söderut i drygt tre km längs sjön på Tolkenleden. Det var lättvandrad grusväg och väldigt tydligt skyltat i knutpunkterna.

Leden passerar över sjön via en liten bro. Därefter bytte leden namn till Klevaleden, som startade med en brant stigning upp mot en kraftledningsgata.

Vi kom fram till lägerplatsen rätt tidigt, och möttes av en fladdermus som jagade i dagsljus. Innan vi reste tältet var det gott men kanske lite väl kyligt med kall öl, men mysigt förstås.

Vi hade verkligen haft gott om tid för avancerad matlagning, men grillad lyxkorv i tunnbröd var den enkla menyn. I väntan på bananerna med choklad i gick jag runt o lyssnade på tranor, morkulla och taltrast, men läsa går ju också bra som synes.

Tältplatsen var den skönaste vi haft, otroligt mjukt och slätt, ett par meter upp från sjön på en liten avsats. Första gången som vi använde de små uppblåsbara kuddarna, riktigt sköna! Under natten hördes en hornuggla inte så långt bort.

Halland är inte bara bokskog och badstränder. Ganska mycket planterad granskog och gamla grusvägar finns det gott om. Men det finns också många fina sjöar och överallt stenmurar som vittnar om hårt arbete. Här en blommande tibast.En riktigt trevlig vandring i närområdet, just innan naturen riktigt vaknat. Ingen trängsel på stigarna, vi mötte nog två sällskap på hela tiden. Troligen återkommer vi hit med kajakerna för det skulle vara en mycket fin tur att paddla runt hela sjön. Den rutt vi gick skulle också lämpa sig utmärkt för stigcykling, så det blir absolut fler besök här.