Jacob och James gick Gröna Bandet: ”Vill göra det 5 gånger”

Jacob, 11, och James, 12, gick i somras 1 263 kilometer genom hela den svenska fjällkedjan. En upplevelse som både gett mersmak och minnen för livet.

Av: Alicia Schumacher

James och Jacob var motiverade att klara hela Bandet. Foto: Privat

Den tionde juni i somras lade Jacob, 11, och James, 12, sina händer på Grövelsjöns blåa dörr tillsammans med sina föräldrar Jessica och Jim McGlynn. Det signalerade starten på Gröna Bandet, en vandring genom hela den svenska fjällkedjan upp till Treriksröset.

– När man såg på skylten att det var 1 300 kilometer till Treriksröset så blir man inte så motiverad. Det är långt, säger James.

Långvandringar är inte helt nytt för familjen McGlynn. Sommaren 2021 vandrade de hela den 450 kilometer långa Kungsleden och det var också då tanken om Gröna Bandet föddes. Längs Kungsleden träffade de nämligen andra vandrare som var ute på Gröna Bandet och familjen blev genast inspirerad.

– Det är ju inte självklart att barnen vill följa med på något sådant här när de blir äldre. Så därför passade vi på nu, säger mamma Jessica.

Foto: Privat

Hela familjen vid Grövelsjöns fjällstation, starten av Gröna Bandet. Foto: Privat

Då familjen behövde genomföra vandringen på barnens tio veckor långa sommarlov gick de ungefär två mil om dagen.

– Vi försökte ta paus var femte kilometer ungefär och då vilade vi och åt godis. Det bästa var när man hade klarat att gå upp för en stor uppförsbacke och såg utsikten, säger Jacob.

För att hålla motivationen uppe sattes små delmål upp. Det kunde vara en punkt på kartan där de skulle ta paus, en restaurang i en av byarna som passerades eller ett dopp i någon sjö. De tog sig också tid att utforska grottor eller klättra på stenar för att göra annat än att bara vandra. Barnen hade även laddat ned podcasts som de kunde lyssna på när det kändes tungt. Att inte gå hela vägen var aldrig ett alternativ för de två unga vandrarna. De var inriktade på att klara hela Gröna Bandet.

– Om man inte slutför vandringen har man slösat bort sommarlovet, säger James.

– Det går ju inte att åka hem, det är jättetråkigt, säger Jacob.

Familjen fick riktig kvalitetstid med varandra under vandringen. Foto: Privat

Vandringen bjöd på varierande väder och de sov både i tält och i stugor. En plats som stack ut lite extra var Skalmodal vid norska gränsen. Där gick de längs en smal bergskam och efter en brant backe och många höjdmetrar belönades de med en fantastisk utsikt. En bit nedför sluttningen såg de ett stort renhorn och trots trötta ben sprang Jacob ner och hämtade renhornet som var så stort att det nådde upp till bröstet.

– Vi hade sagt att vi inte skulle ha någon extravikt men renhorn fick de ändå ta med sig. Just det renhornet var jättestort så det var det värt. Det blev till slut 9 kilo renhorn, säger mamma Jessica och skrattar.

Det stora renhornet var värt de extra höjdmetrarna. Foto: Privat

Efter 63 dagar och 1 263 kilometer kunde familjen lägga sina händer på Treriksröset och är nu diplomerade Gröna Bandare. Renhornen från vandringen utsmyckar vardagsrummet hemma i Hestra i Småland och påminner de dagligen om äventyret.

– Det är ett fantastiskt minne. En av de största fördelarna var att vi kunde umgås utan att det fanns något som störde. Vi kunde ha djupare samtal med varandra, säger Jessica.

Nästa sommar blir det en kortare tur, kanske en veckas vandring i Andorra. Men Gröna Bandet har gett hela familjen mersmak på långturer.

– Det var superkul! Jag vill göra ett till långt äventyr, säger James.

– Jag vill göra Bandet fem gånger så jag får ett 5x-diplom, säger Jacob.

Familjen McGlynn vid Treriksröset efter 63 dagars vandring. Foto: Privat

Familjen McGlynn

Namn: Jessica och Jim McGlynn med barnen Jacob, 11, och James, 12.

Bor: Hestra, Småland.

Tidigare vandringar:

• Jämtlandstriangeln och Helags, 2022.
  • Hela Kungsleden, 2021.
  • Kungsleden Absiko-Jäckvik, 2020.
  • Kebnekaise, 2017.
  • Flera vandringar i USA då familjen bodde där tidigare.

Instagram: @thehikingswedes

Foto: Privat

Familjens tips för att vandra med barn:

• Börja med mindre vandringar, öka distansen successivt.
  • Ha med mycket snacks!
  • Lek lekar när ni går, till exempel ordlekar så att man blir distraherad när det är jobbigt.
  • Ljudböcker är bra när det känns tungt och när man är hungrig. Då glömmer man bort det jobbiga.
  • Ha inte för bråttom, barn tycker det är kul att utforska saker. Kasta macka i sjön, utforska pinnar, klättra på stenar. Det ska vara roligt.
  • En naturupplevelse behöver inte vara så märkvärdig. Gör det inte så svårt, sänk kraven på vad en naturupplevelse är. Något är bättre än inget. Våga ge er ut.

Gröna Bandet:

Gröna Bandet är en utmaning då man med egen kraft tar sig mellan Grövelsjön och Treriksröset, eller tvärtom, i en sammanhängande tur. Det finns ingen fast rutt utan endast ett antal punkter som man måste passera väster om. Om man gör turen vintertid kallas det Vita Bandet. Alla som klarar utmaningen får ett diplom och märke från Fjällfararnas Vita & Gröna Band och namnen sätts upp på en Hall of Fame på STF Grövelsjöns Fjällstation. De som genomför Gröna och/eller Vita Bandet fem gånger får ett fem gånger-diplom och fem-märke.

2023-11-11 06:34   egh01
Vilka hjältar! Blir så inspirerad att komma ut på tur mer med mina egna barn, om än lite kortare 😊