Island- En 2 veckors rundtur

De åkte runt Island i 16 dagar med hyrbil och upplevde en aktiv vulkan, ett antal glaciärer, valar, lunnefåglar, otaliga vattenfall, geotermiska fenomen och varma källor. Så mycket att minnas!

Av: brigitte

Island runt på drygt två veckor

Den svarta linjen visar vår rundresa

Sommar 2020 skulle vi hela familjen, två vuxna och två unga vuxna (våra döttrar) åka till Island. Resan blev inställd på grund av pandemin. Kvar hade vi kontrakt på en hyrbil som det inte gick att få pengarna tillbaka för men som hyrbilsföretag erbjöd sig att uppgradera när vi väl skulle komma till Island. Vi gick med på det men var lite oroliga att företaget skulle gå i konkurs under pandemin. Sommar 2021 blev resan av men med bara två familjemedlemmar, de andra hann inte bli vaccinerade i tid. Det visade sig att det var tur att vi bara var två personer för hyrbilen skulle aldrig ha kunnat rymma fyra personer plus allt bagage. Vi hade en 4x4 Suzuki Vitara och den fylldes helt av våra tre  bagage (ett bagage enbart med campinggrejer) när vi fällt baksäten.

Etapp 1. Grindavik

Vi anlände den 21 juli 2021 i Keflavik Airport i full dimma. Vi fick hyrbilen vid 16 tiden och det första vi gjorde var att handla mat och rödsprit för våra Trangiakök. Sedan åkte vi till Grindavik och dess campingplats. Fortfarande i tjock dimma. Grindavik har en bra campingplats med gräsmatta samt ett stort kök för gästerna. Det bästa campingköket på hela vår resa.  Eftersom många kommer till Grindavik för den sista natten före avfärd hem lämnas det en massa mat till de som vill ta den, vilket vi gjorde. På kvällen tog vi en liten biltur till Valahnúkur och Gunnuhver hotsprings. Drömskt landskap i dimman och duggregn.

Valahnúkur

Gunnuhver hot springs

Etapp 2. Grindavik- Hveragerdi

Idag var det vulkanens dag. Vulkanutbrottet i Fagradalsfjall ligger mycket nära Grindavik. Vi hittade en parkeringsplats efter några kilometer och satte igång att vandra. Vi kom rätt snabbt till en flod av kallnad lava som stoppats av en stor hög jordvall. Man skulle sedan upp för ett brant berg som försvann in i dimman. Efter 10 min ville min man sluta gå eftersom det inte var någon idé, man skulle ändå inte få se någonting. Men jag ville fortsätta lite till. Efter 15 min var jag också nära att ge upp men så frågade jag två personer som jag mötte. De försäkrade att om man gick 50-60 min till skulle man se hela spektaklet och att det var värt det. Jag ringde min man som då ville gå vidare. Fler människor på vägen bekräftade att det var värt att fortsätta trots dimman och duggregnet. Efter att ha vandrat på en platå började vi gå neråt och nådde en annan flod torr lava tills molnen plötsligen lättade och där såg vi det. Vilken mäktig syn! Floder av lava i rörelse som bara rann och studsade hit och dit. Vi fortsatte en liten bit till eftersom vi fått råd att göra det och kom ovanför ett sorts bäcken genomkorsat av ömsom halv stelnad och ömsom flytande lava. Värmen som utstrålades från bäckenet var förbluffande. Att få uppleva vulkanens utbrott var nog det häftigaste på hela resan runt Island. På kvällen åkte vi till campingen i Hveragerdi som planerat. Det var få campare där vilket var tur eftersom det regnade. Vi kunde allihopa få plats i köket som var primitivt men erbjöd tak över huvudet.

Det regnade hela natten!!!!!

Torkad lava

Molnen lättar

Och där är den!!!!!!!!

"Köket" i Hveragerdi camping

Etapp 3. Hveragerdi-Vik

Tältet var genomblött på morgonen, sovsäckar fuktiga vid fotändan och kläderna med. Vi bestämde oss för att ta ett rum i ett "guesthouse" för natten i Vik. Vi fick tag på ett, vilket bevisade att det var färre turister än vanligt 2021. Lonely Planet guidebok varnade att det var omöjligt att få rum i Vik om man inte bokat i förväg.

Idag skulle det badas i hotsprings i Reykjadalur ovanför Hveragerdi. Vi började med att parkera vid fel parkering vid sporthallen vilket resulterade att vi behövde gå på en smal stig med många vattenpölar.Vi fick direkt genomblöta fötter trots kängor i Goretex. Det fanns en större parkering vid caféet vid foten av berget. Vandringen därifrån uppför berget gick på rätt bred stig så att man slapp vattenpölar och tar drygt en timme till Reykjadalur. Där fanns det träbryggor och trappsteg som tydligt visade var man kan bada.Det fanns också bänkar för att lägga sina kläder men inget tak. Det regnade och ombytes kläderna fick ligga i regnet om man inte hade någon regnponcho att lägga ovanför . Jag hade en men inte hjälpte det mycket när man skulle klä om sig efter badet!!! Allt var fuktigt. Som tröst fanns  caféet vid parkeringen längst ner i dalen där vi fick torka. Vi upplevde förresten att "fika" (med kakor) på Island inte var så dyrt, bara lite dyrare än i Stockholm. Det var skönt att sitta i en varm bil efter detta äventyr. En sak ville jag dock göra innan vi for vidare, det var att köpa gummistövlar och varma strumpor. Vi lyckades hitta sådana på Byko i Selfoss, en affär som säljer verktyg och arbetskläder. Lycka!!!!!  Därefter passerade vi Seljalandsfoss och Skógafoss, mycket imponerande vattenfall på vägen mot Vik.

På väg upp till Reykjadalur

Träbryggor i Reykjadalur

Skillnad på klädsel

Hämta sig och torka i caféet efter utmaningen

Lycka efter att ha fått tag på gummistövlar och varma strumpor på Byko

Seljalandsfoss

Skógafoss

Etapp 4. Vik- Svinafell

Efter natten besökte vi först en shoppinggalleria i Vik som var förvånansvärt stor när man tänker på antalet invånare i byn. Den hade dessutom fina och rena toaletter, ett drag som vi återfann i alla smågallerior i landet. Den hade även en jättestor Iceware-affär med isländska tröjor och allehanda sportkläder. Sedan blev det att åka till Reynisfjara Beach med dess svarta sand och spektakulära klippor. Vi fick se våra första lunnefåglar där.

Därefter styrde vi kosan mot Svinafell som ligger 7km från Skaftafell, målet för vårt nästa äventyr.

Kyrka i Vik

Shopping  på Icewear

Reynisfjara Beach

Reynis drangur

Våra första lunnefåglar

På vägen mot Svinafell

Hamrafoss /Foss a sidu mittemot Hamrafosscafé

Hamrafosscafé

Lavafält täckt av mossa på vägen mot Svinafell

Etapp 5 Svinafell

När vi kom till Svinafell såg vi inte mycket på grund av låga moln. Vi märkte alltså inget  av glaciärerna, Svinafellglaciären och Skaftafellglaciären. Vi hade fått tag på ett så-kallat "sleeping bag accomodation" för två nätter som Svinafell camping driver. Mycket bra ställe. Vi hade först tänkt oss tälta vid Skaftafell camping men det finns inget skydd för att laga och äta mat där. Vi vågade inte satsa på att det skulle vara OK väder. Svinafell camping hade mycket bra recensioner på nätet och i Lonely Planet.

Först morgonen därefter såg vi att Svinafell by låg alldeles nära Svinafellglaciären. Dagen blev glaciärernas dag. Vi besökte Skaftafell som är en del av Vatnajökull nationalpark, vandrade där till ett väldigt fint vattenfall, Svartifoss. Vi betraktade den mäktiga "sandur" nedanför berget (ingenting växer där, det är ett öken bestående av sand, stenar och slam som gigantiska översvämningar skapat, orsakat av vulkanutbrott och smält glaciärvatten.  Vi tillbringade det mesta av dagen med att beundra Svinafellglaciären och Skaftafellglaciären som båda är tungor ur den stora Vatnajökull. Mäktig syn!!!!

Vårt hus i Svinafell

Svinafellglaciären alldeles vid husknytet

Moränen

Svinafellglaciären och dess glaciärsjö

Svartifoss i Skaftafell-(Vatnajökul nationalpark)

Svartifoss och dess basaltkolumner

Sandur

Skaftafells glaciär

Etap 6  Svinafell-Djúpivogur

Vi åkte norrut från Svinafell och såg ännu fler glaciärtungor från bilens fönster. Vi stannade först när vi nått Fjallsárlón och Jökullsárlón som båda två är glaciärsjöar. Jökulsárlón är den största och mest kända av dem men det är mycket färre turister vid Fjallsárlón. Så vi började med den. Vi tillbringade flera timmar där och såg en grupp spanjorer som tältat vid sjön och ägnade sig åt att paddla kanot bland isbergen. Häftig syn! Vid Jökulsárlón upplevde vid solsken för första gången sedan vi kom till Island.

Vi åkte vidare till Höfn som är känd för sin festival i juli - Humarhátid-. Det handlar om havskräftor egentligen och inte om hummer  och vi anlände några dagar för sent för festivalen. Det blev dock att äta en "hummer" baguette i Hafnarbúðin (liten enkel restaurang i hamnen) innan vi for vidare längst kusten till Djúpivogur och fjordarna i östra Island: ett vackert landskap.

Fjallsjökull / Fjallsglaciären

Att campa framför Fjallsjökull  (med guidad tur. Man får inte campa fritt så annars)

Paddla på Fjallsárlón

Storlabb. Finns bara i norra Atlanten. Jagar och skrämmer lunnefåglar för att komma åt de småfiskar som de har i sin näbb till sina ungar: lunnefåglarna släpper då småfiskarna som labben tar.

Vitkindade gäss

Jökullsárlón

Turister åker amfibibil bland isberg på Jökullsárlón

Isberg från Jökullsárlón rör sig mot havet

Strandade små isberg vid havet

Baguette med havskräftor- Hafnarbúðin i Höfn

På vägen mot Djúpivogur

Etap 7 Djúpivogur-Seyðisfjörður

Djúpivogur är en pytteliten hamnstad som grundades på 1500 talet. Det var en betydande utpost på den tiden så till den graden att den attackerades samt plundrades av nordafrikanska pirater på 1600 talet. En renoverad gammal byggnad, Langabuð, från slutet av 1700- talet är nu ett museum och ett café.

Det är en sömnig liten stad med 350 invånare. Men det finns en mataffär, ett "vinbuðin " (isländska motsvarighet till Systembolaget), en camping och ett hundraårigt hotell som heter "hotel framtid" med bar och restaurang. Alltså ett lämpligt ställe för övernattning.

Vid vattnet längre ner finns ett konstverk med 34 stora ägg i sten som föreställer ägg från lokala fågelart samt en stor konsthall i en gammal fabrik med utställningar av modern konst.

Från Djúpivogur fortsätter rundvägen 1 väldigt vackert längst fjordar. Man kommer till små samhällen som t.ex Breiðdalsvik med 135 invånare  men med betydande service, i alla fall på sommaren: mataffär, konditori, bensinmack, hotell och t.o.m. bryggeri!! Det blev fika på kondis för vår del. Trevlig liten by. Nästa samhälle i nästa fjord heter Stöðvarfjörður med 185 invånare. Rundvägen 1 fortsätter i en fjord till- Fáskruðfjörður- med ett samhälle med samma namn som grundades av fransmän som kom dit i slutet av 1800 talet för att fiska. Gatunamn där är på båda isländska och franska.

Rundvägen 1 viker av sedan inåt land och via en tunnel närmar man sig staden Egilstaðir. Därifrån börjar den tre mil långa hissnande väg som leder över branta berg ,och i vårt fall dimma, till Seyðisfjörður där färjan från Danmark och Färöarna anländer en gång i veckan. Det fanns inga rum lediga så att vi fick sova i tältet på campingen. Det gick bra. Vi träffade på en massa fransmän i campingens kök som skulle tillbaka med nästa färja. Staden ligger vackert i fjorden, omgiven av branta gröna slutningar. Den känns lite mer turistisk än andra små ställen på Island på grund av alla hemvändande turister men förmedlar ändå en ganska avslappnad atmosfär. Vi gick till den lilla lokala simhallen och prövade at simma i ljummet vatten (varför är alla simbassänger i Sverige så kalla?) samt koppla av i 38 graders "hot pots". Bastu fanns också. Vi kom därifrån skinande rena och avslappnade.

Djúpivogur

100 åriga Hotel Framtid i Djúpivogur

34 jättelika ägg av sten- Eggin i Gleiðivik

På vägen mellan östra fjordarna

Mataffär och kondis i Breiðdalsdvik -135 invånare

Kyrkan i Stöðvarfjörður- 185 invånare

Kyrkan i Faskruðfjördur-710 invånare

Gatunam på två språk- isländska och franska

Seyðisfjörður

Kryssningsfartyg i Seyðisfjörður

Etap 8 Seyðisfjördur-Borgarfjördur Eystri

Den etappen var inte planerad. Jag hade läst att vägen dit (7 mil från Egilstaðir) var oasfalterad och undrade om det var värt att köra så långt på en dålig väg fram och tillbaka. Men franska motorcyklister som vi träffade i Seyðisfjördur försäkrade att det inte var något problem med den. Behållningen med Borgarfjördur Eystri är, förutom att det ligger vackert vid havet, att det härbärgerar en koloni på 6000-7000 lunnefåglar på sommaren och att de är mycket lätta att se från nära håll. 5 km från byn ligger Hafnarhólmi med tillhörande parkering. Där går en trappa på själva klippan (man får inte gå någon annanstans) och dessa söta fåglar häckar alldeles nära trappan. De är alltså lätta att betrakta och fotografera. Och det bästa är att det är alldeles gratis att göra det till skillnad från andra ställen på Island där man först ska betala en bra slant för en färd med traktor eller båt. Lunnefåglarna är mycket mindre än jag trodde (inte så stora som pingviner) och bedårande. När de flyger måste de röra mycket fort på vingarna eftersom de är så korta. När de landar placerar de sina oranga fötter på båda sidor av kroppen för att ta emot vilket ser rätt tafatt och roligt ut. Efter besöket hos lunnefåglarna åkte vi tillbaka till byn och hittade ett stort och trevligt cafe, granne med en hall som används för Braeðlan, en musikfestival i slutet av juli. När vi anlände var festivalen slut sedan några dagar tillbaka. Vi gick sedan en liten rundtur och beundrade kyrkan- Bakkagerðiskirkja-, Lindarbakki, som är två små traditionella röda hus delvis täckta med torv och grönt gräs (så levde man förr i tiden i fiskarbyar) samt besteg Álfaborg. Álfaborg är en klippa nära campingplatsen som sägs vara där drottningen för de isländska älvorna bor. Island är ett kristet land men en del människor tror på älvor och dylikt.

I byn fanns också en liten mataffär.

Vi övernattade på den folktomma campingplatsen. Synd bara att de plockat bort alla bord i det lilla gemensamma köket,  antagligen en Corona åtgärd för att hindra folk att sitta tillsammans där. Vi satt på golvet istället!

Vägen till Borgarfjörður Eystri

Borgarfjörður Eystri, sett från Álfaborg

Folktom camping vid foten av Álfaborg

Byns kyrka- Bakkagerðiskirkja

Lindarbakki

Hafnarhólmi (klippan bakom hamnen) med sina 6000-7000  lunnefåglar

Etapp 9 Borgarfjördur Eystri-Myvatn

Idag blev det en rätt lång etapp. Först 7 mil tillbaka till Egilstaðir. På den vägen, mitt i ingenstans, träffade vi på en sorts kiosk med automat som sålde läskedryck och snacks. Automaten låg i en illgrön liten stuga och drevs med solceller. Och det fanns några bord och stolar utanför om man ville fika där. Tyvärr bjöd inte vädret till utomhusfika och vi hade inga isländska mynt, en förutsättning för att kunna betala. Inga kreditkort där.

Rundvägen 1 fortsatte efter Egilstaðir genom ett grönt varierat landskap med obligatoriskt vattenfall. Efter en bra bits körning kom vi till Hverir i närheten av Myvatn. Vi stannade och gick rund i området med geotermiska fenomen. Hverir är ett gulaktigt landskap på grund av all svavel som sipprar ut ur jorden. Det luktar också starkt av svavel. Det finns en träterass varifrån man kan se ut över hela området eller så följer man den led som ringlar sig fram mellan kokande lergrytor, ångande vattenpölar, fumaroler, osv... Man får inte gå utanför leden då marken kan vara kokhett och lätt kan förstöras.

Efter Hverir skulle vi köra några kilometer till Reykjahlid (Myvatn) och Hlið camping men avvek innan för att gå och bada i Myvatn Nature Baths, en mindre replika av Blue Lagoon nära Grindavik. Varmt mineralrikt ljusblått vatten som är bra för huden och även hudsjukdomar. Det fanns även en bar mitt i poolen samt olika varmare pooler (över 40 grader) samt ångbad. Från bassängerna hade man utsikt på Myvatn. Hög mysfaktor!!

På campingen var det små flugor som svärmade runt oss men inte lika mycket som alldeles vid sjön. Hlið camping ligger ovanför ett lavafält och håller viss avstånd till sjön. Men flugorna bets inte. På campingen fanns ett primitivt kök men en stor matsal i en barack av plexiglas eller något i den stilen.

Soldriven kiosk mitt i ingenstans

Stopp för lunch mellan Egilstaðir och Myvatn- Rjúkandafoss

Här försöker man att få träd att växa

Ankomst till Hverir

Hverir

Kokande lera

Fumarole

Myvatn Natural Bath

Här är baren

Hlið camping i Reykjaholt (Myvatn)

Etap 10 Mývatn-Húsavik-Mývatn

Idag sken solen och det gjorde den hela dagen! Lämpligt ty idag skulle vi på valsafari i Húsavík!

Húsavík ligger vackert vid Skálfandi bay omgiven av snötäckta berg. Skálfandi bay betyder " den skälvande bukten" då den befinner sig där den eurasiatiska och den nordamerikanska tektoniska plattorna möts. Det blir ofta jordbävningar som får havet att "skälva".

Vi steg ombord Sylvia, en träbåt som tillhör Gentle Giants. Turen tog ungefär 3 timmar och det var lyckat att solen sken, det var vindstilla och vi kunde se långt och bra. Vi fick allhihopa först ta på oss overaller. Turen gick ut på att man skulle ta sig dit några andra båtar låg och vänta på att någon val skulle dyka upp. Om någon val skymtades vid horisonten styrde båten dit. Alla ombord fick leta efter något tecken efter valar. Blev det napp skrek guiden " klockan 11 eller klockan 3" beroende på var valen dök upp, "kl. 12.00" betecknade rakt  framför båten. Man fick hålla i sig då det ibland blev tvära kast! Vi fick se två olika valar som dök upp vid flera tillfällen var, en ett drygt 10-tal gånger. Det var en knölval som är vanlig där och en ovanligare, sejval. Mot slutet simmade även vitnosade delfiner bredvid båten. Valsafarin var definitivt en höjdpunkt på Islandsresan! Efteråt blev det kondis besök och att promenera i soliga Húsavik. Vi även gick och tog en drink på terrassen till den bar som heter "Jaja ding dong" som sången i filmen "Eurovision". Oklart om det var den bar som inspirerade manusförfattarna av " Eurovision" eller om barägarna slog mynt av den filmen.  Men det verkar vara ett ställe där man vurmar för Eurovision Song Contest med dedikerade bilder från bland annat den senast uppträdande isländska gruppen i 2020 och 2021 Eurovision Song Contest, Gagnamnið med Daði Freyr. Även bilder från skådisarna i "Eurovision" fanns där. Barägarna planerar t.o.m. inom kort att öppna en utställning om Eurovision Song Contest!!!!! Oavsett vilket, njöt vi av den fantastiska panoraman.

Det var fortfarande sol när vi kom tillbaka till Mývatn och vi bestämde oss för att köra en bit på östra sidan av sjön till det jättestora lavafältet  i Dimmuborgir (betyder "mörka slott"). Leden bland lavaformationerna var jättelätt att följa och t.o.m. anpassad för folk med funktionshinder. Dessa ovanliga formationer tros härkomma från en lavasjö som bildats vid två vulkanutbrott. Den kom i kontakt med vatten där som började  koka. Detta orsakade utbrott av ångvatten genom lavan som då stelnade vilket förklarar dessa lavapelare. Ett trolskt område vid solnedgången!

Hamnen i Húsavik

Húsavik kyrka

På väg

Andra båtar håller också utskick

Där är en!

Och en till!

Andra båtar på valsafari

Fika i solen. Ovanligt.....

På väg till en drink i baren "Ja ja ding dong"

Eftermiddags sol på "ja ja ding dong" terrass

Myvatn sett från Dimmubogir

Vandring i lavafältet vid Dimmubogir

Formationen kallas för Kirkja (kyrka)

Campingkök i Hlið-Mývatn

Etapp 11. Myvatn- Varmahlid/Steinstaðir

Återigen en längre etapp med Goðafoss vattenfall och Akureyri som stopp. Och den andra hela soldagen!

Goðafoss är kanske inte så stort eller så högt som andra vattenfall hittills men är ändå väl värt ett besök och en picknick i närheten.

Efter att kört in i en tunnel dök Akureyri upp i sin fjord. Akureyri har runt 18000 invånare och är ganska livlig åtminstone på sommaren när solen skiner. Det var lördag eftermiddag och en tävling i löpning (eller?) ägde rum vars slutmål befann sig på gågatan. Det var god stämning och många satt i solen och fikade. Vi noterade att det inte fanns mindre än tre sportaffärer på  gatan. Oklart om det finns kundunderlag för det. Det handlar antingen om en mycket sportig befolkning eller om många turister som är dåligt utrustade och behöver komplettera sin utrustning, kan man förmoda. Anmärkningsvärt i alla fall. Vi besteg kullen där Akureyris moderna kyrka ligger och gick ända upp till botaniska trädgården förbi universitetet. En hel del människor satt på gräsmattorna eller på  trädgårdens kafé och solade sig, en inte alltför vanlig syn på Island för oss. Vi tittade på växterna och de fina blomsterarrangemang där.

Vi fortsatte köra mot Varmalhid och Steinsstadir. Vi hade bestämt att vi skulle övernatta på ett guesthouse och inte tälta för att kunna komma iväg tidigare dagen efter då vi skulle köra på en oasfalterad F-klassad väg (bara tillgänglig till 4x4 fordon). Steinstadir ligger i ett häst-tätt område men vi hade inte planerat någon hästutflykt på Island. Jag är nämligen rädd för hästar (om man behöver rida dem). Men det var vackert att få syn på dem i det landskapet.

Att bo på detta guesthouse i Steinstadir var den bästa hotel upplevelsen på Island för oss. Man fick bada i "hot tubs" på kvällen i solnedgången och njuta av tillvaron.

Myvatn- västra sidan

Myvatn- västra sidan känd för fågelskådning

Väl utrustade fordon på väg från Mývatn

Goðafoss

Akureyri

Akureyris kyrka

Akureyris gågata

Akureyris botaniska trädgård

Det kan bli strålande sol på Island

Steinstaðir- nära Varmalhið

Bada "hot tub" vid guesthouse i Steinstaðir

Etapp 12. Steinstaðir - Hveravellir- Kerlingarfjöll

F 35 vägen eller som den kallas "Kjölurvägen"  var till en början i ganska gott skick. Vid en parkering fick vi träffa det första paret som cyklade hela F 35. De var från Skottland. Vi tyckte att det var en väl tuff utmaning att cykla hela Kjölurvägen och dessutom monoton men jag antar att det är just det som är poängen:  att det är en tuff utmaning. Ett antal mil mer söderut blev vägen verkligen stenig och skakig. Jobbigt att köra bil där för att inte säga om att cykla på den! Vi träffade i alla fall ytterligare några cyklister. En bra bit nerför F 35 svängde vi mot Hveravellir för att titta på de geotermiska fenomen där och badade i varma källor. Det finns även ett primitiv camping plats där och en enkel "lodge" som drivs av den isländska turistföreningen.

Vi gick runt bland  de geotermiska fenomenen och badade i de varma källorna. Därefter åkte vi vidare till Kerlingarfjöll där vi skulle tälta. Planen var att besöka Hveridalur, en dal högt i bergen med geotermisk aktivitet. Men min man fick köra tillbaka till Hveravellir istället för att han glömt sin midjeväska med passet i vid badet. 9 mil och 3 timmar tog den lilla extrautflykten. Jag försökte gå själv till Hveradalir men det var sent och vädret opålitligt. När jag kl. 20.30 såg att 4 km vandring var kvar till målet gav jag upp. Det var nog klokt för att dimma började välla in på högplatån strax därefter. Kerlingarfjöll ska vara en mecka för bergsvandring men för oss blev besöket av Kerlingarfjöll lite av en antiklimax.

På vägen mot Kjölurvägen-F35

Hästbondgård -mot Kjölurvägen

Landskapet vid Kjölursvägens norra del

Vårt första möte med en cyklist på Kjölursvägen

Hveravellir med sina "hot springs" vid foten av Langjöglaciären

"Lodge" som isländska turistförening driver i Hveravellir

Hveravellirs geotermisk aktivitet¨

Bada i Hveravellir

Kjölurvägen-F 35 blir tuffare att köra på

Flygplatsen i Kerlingarfjöll

Kerlingarfjöll turistcenter och campingplats

Vandring på kvällen mot Hveradalir

4 km kvar. Jag ger upp

En del gör det lätt för sig

Observera motorn bakom skärmflygaren

Etapp 13 Kerlingarfjöll- Þingavellir

Efter natten och frukosten i ett rätt nedgånget campingkök ( de ska bygga nytt) kände vi att vi var färdiga med de isländska "Highlands" och Kjölurvägen. Vi ville tillbaka till "civilisationen". Den södra delen av F 35 var i bättre skick än den centrala delen. Vi stannade på vägen i Arbudir nära sjön Hvitárvatn  och en tunga från  glaciären Langjöjökull. Där fanns ett enkelt guesthouse och en fik. Vi såg några ungdomar som väntade på bussen norrut. Det går att åka buss längst Kjölurvägen- det finns en bus om dagen tror jag i varje riktning. Men det är bäst att planera några stopp med övernattningar för att vila från skakningarna på vägen. Jag tror att det tar 10 timmar annars att köra Kjölurvägen på det sättet.

Så småningom kom vi till Gullfoss vid Gyllene Cirkeln. Komplett atmosfärsbyte!! Många turistbussar och turister i "stadslik" utstyrsel trots duggregnet. Men vilket vattenfall!!!!!  Det mest spektakulära som vi sett på Island. Den Gyllene cirkeln- som det kallas- är mycket turistisk och ansatt av turistbussar på grund av sin närhet till Reykjavik men där finns det imponerande sevärdheter.

Nästa sevärdhet var Geyser. Inte så fullt imponerande som Gullfoss eller þingvellir nationalpark (Tingvalla). Själva geysern som heter Geyser och regelbundet sprutade ånga upp till 80m i höjden en gång i tiden har i stort sätt slutat göra det. Det sker bara sällan. Däremot finns Strökkur som sprutar vatten 20-30 meter i luften var 5.e- 10e minut. Om man varit och sett geysrar spruta i Yellowstone-USA är Geyser området på Island inte så storslaget. Men har man aldrig sett någon geyser så ...

På kvällen kom vi till þingvellir nationalpark (Tingvalla) och tältade i campingen vid parkens högkvarter. Stor gräsmatta- tvättstuga- men ingen matsal. Vi hade tur med vädret dock.

Normalt sett är det rätt mycket folk men inte i år.

Kjölurvägen/F35 söderut. Lite bättre skick än i de centrala delarna

En tunga av Langjökull i närheten av sjön Hvitárvatn

Arbudir lodge

Gullfoss

Den "sovande" Geysir

I väntan på att Strokkur ska spruta vatten

Strokkur

Ångan kvar efter Strokkurs utbrott

þingvellir Nationalpark

þingvellirs camping

Etapp 14 Þingvellir Stykkisholmur

Solig dag. Vi besökte Tingvalla och Allþinget. Stället ligger mycket vackert vid Islands största sjö- þingvallavatn. Det är där Vikingarna grundade det första demokratiska parlamentet år 930. En isländsk flagga vajar på plats för att markera den isländska nationens uppkomst. Man känner verkligen historiens vindslag när man vandrar i Almannagjá, den stora sprickan som löper längst Lögberget. Dåtidens talare kunde lätt höras av massorna då Lögberget i bakgrunden reflekterade talarens röst som i ett amfiteater. Förutom själva platsen för Allþingets riksmöten finns andra historiska "sevärdheter" som t.ex bassängen där bland annat otrogna kvinnor dränktes - Drekkingarhylur- eller stället där 9 män brändes på bål på grund av häxkonst- Brennugjá. Husen som står bredvid lilla kyrkan som syns i dalen nedanför Logberget (Þingavallabaer) har också sin beskärda del av dramatik. De tjänade som sommarresidens för den isländska premiärministern tills en brand utbröt som krävde premiärministerns, hans frus och barnbarns liv.

När vi kikade in i kyrkan genom fönstren såg vi att en bröllopsceremoni ägde rum. Ett säkert populärt ställe för att gifta sig.

Besök av Tingvalla var en av höjdpunkterna på vår rundresa på Island.

Efter det fortsatte vi västerut för att på kvällen nå staden Stykkisholmur som start på vår rundtur på halvön Snaefellsnes. Vi tältade på Stykkisholmurs camping som inte hade något kök och duschar i en duschkabin utan tak. Men som tur regnade det inte även om det kändes lite kyligt att sitta vid ett bord i blåsten. Det blev ett besök på den lokala hamburgerbaren på kvällen för att få upp värmen. Utomhus duschar var däremot inget problem på morgonen då det hade obegränsat med varmt vatten. Det blev bekvämt och skönt  i duschkabinen i alla fall.

Tektoniska plattor möts i dalen vid Tingvalla

Många mindre sprickor i nationalparken

Öxaráfoss vid Allþingets norra gräns

Drekkingarhylur där otrogna kvinnor, barnamörderskor och annat dränktes

Våldsamma straff utfärdades vid Allþinget

Allþinget med Lögberget i bakgrunden och Allmannágja spricka. Den isländska flaggan markerar platsen för den isländska nationens uppkomst

Det byggdes hyddor vid  och Allmannagjá när Allþinget sammanträdde

Allmannagjá i modern tappning

Utsikt på þingvellir från toppen av berget

Utsikt över dalen, þingvellirs kyrka och den  föredetta premiaärministerns sommarresidens)

På väg mot Stykkisholmur på halvön Snaefellsnes

Stykkisholmur

Stykkisholmur kyrka

Skùrinn, den lokala hamburgerbaren

Etapp 15 Stykkisholmur-Reykjavik

Vi satte kurs mot yttersta udden på halvön Snaefellsnes. Vi stannade först vid Berserkjahraun, 15 km från Stykkisholmur. Det är ett stort och spektakulärt lavafält med spetsiga formationer. Vi fortsatte mot Grundarfjördur och Kirkjufell som är Islands mest fotograferade berg. Det blev också fotografering av berget och vattenfallet bredvid, Kirkjufellfoss, för oss. Vi körde vidare mot halvöns spets och Snaefellsjökulls nationalpark. Glaciären gömde sig i dimman tyvärr och vi såg inte den förrän senare på dagen och från sydsidan av halvön. Längst ut på halvön tog vi en oasfalterad vägg som ledde förbi Skardsvik, en strand med gul sand, något mycket ovanligt på Island där stränderna är svarta. Vägen ledde genom ett lavafält vidare till Saxhólbjarg med sina fågelberg och sin fyr. Fotografier där visade hur Islänningarna förr i tiden använde sig av enkla rep för att fira ner sig längst klipporna och hämta sjöfåglarnas ägg. Ett farligt äventyr.

På sydsidan av halvön stannade vi vid Djúpalón strand och dess svarta sand. Där kan man följa en led som går förbi formationer i havet som sägs vara en förstenad kvinnlig troll . En del av stranden är nerskräpat med rester av rostiga metalldelar. Det är rester efter en engelsk fiskebåt som gick i grund utanför stranden i mars 1948. Bara 5 av 19 sjömän överlevde räddningspådraget som organiserades av folk i byarna omkring.

Några kilometer längre fram stannade vi vid Malarrif och vandrade till Lóndrangar som är två jättelika klippor som sticker ut vid havet och  syns från långt håll. De sägs vara en kyrka för älvor men egentligen är de en gammal krater som rasat ihop.

Dagen avslutades med ett besök av Lýsuhólslaug i byn Lýsuhól. Det handlar om en lite gammaldags men charmig simbassäng utomhus. Kommunen driver anläggningen och det blir simskola för skolbarnen under skolåret. Man använder sig av en varmvattenkälla som uppnår 37-39 grader. Vattnet är rik på mineraler och lite grönaktigt på grund av den höga halten av järn som skapar ett gynnsamt miljö för alger. Men de är ofarliga. Bredvid simbassängen finns en hästgård som organiserar hästturer. Men eftersom jag är rädd för hästar.... Från Lýsuhól kunde vi till slut se Snaefellsjökull då dimman lättat.

Vi stannade för natten vid en annan hästgård, Snorrastadir som även har en camping plats och en stor lada som används som matsal. Köket var ganska nergånget men när det regnar är det skönt med tak över huvudet. Och det öste regn stundvis....

Vi lämnar Stykkisholmur

Lavafält Berserkahraun

Grundarfjördur och Kirkjufell sett från en annan synvinkel än vanligt

Kirkjufell och Kirkjufellfoss sett från sitt vanliga synvinkel

Kirkjufellfoss

Berg ovanför Kirkjufellfoss

Skardsvik- den enda standen med gul sand som vi sett på Island

På väg mot Saxhólsbjarg fågelberg och fyr

Saxhólsbjargs fyr

Saxhólsbjarg ligger på halvöns Snaefellsnes spets

Så gjorde man för att fånga sjöfågelägg förr i tiden- Bild på fyrens fasad

Plage de Djúpalón

Kerling- En kvinnlig troll har förvandlats till en klippa

Rester efter ett skeppsbrott från 1948

Longdrangar vid Malarrif

Snaefellsjökull visar sig från södra sidan nu på kvällen

Etapp 16 Snorrastaðir- Reykjavik

Vi tog samma väg tillbaka via Borgarnes och Akranes. Vi tog en liten rundtur i Akranes och kunde fastställa en gång till att husfasader på Island antingen är av vitmålad betong eller av färgad plåt. Inte sällan flagnar färgen bort från betongen, en påminnelse kanske om det hårda vädret på Island. När man ser på de husen med plåtfasad tror man först att det handlar om trähus. Men nej, vi har inte sett ett enda trähus på hela Island.

Efter Akranes bestämde vi oss för att inte ta tunneln under vattnet som förkortar vägen till Reykjavik utan för att åka runt hela fjorden för att se om den var spännande. Men nej, inget var särskilt spännande där. När vi närmade oss Reykjavik blev vi nästan chockade vid synen av alla dessa förorter! Vilken megastad kändes det som! Moderna hus av betong, glas och stål överallt. Vi åkte till stadens camping i Laugadalur, ett grönt område 4 km från centrum. Vi höll på att sätt upp tältet i lugn och ro vid 4-tiden när jag plötsligt kom på att det inte var om tre dagar vi skulle flyga hem utan om två dagar! Då återstod bara resten av den dagen för att besöka Reykjavik. Vi skyndade till centrum. Centrala Reykjavik är inte så gammalt, äldsta husen är från 1800-talet tror jag. Men det är några trivsamma kvarter och gator nedanför den stora majestätiska kyrkan, Hallgrimskirkja. Vi promenerade på alla gator och fortsatte mot konserthuset Harpa, innersjön Tjörnin och "gamla" Reykjavik. Vi kom till Austurvöllur. Austurvöllur är en liten  park framför det moderna Allþinget (parlamentet) . De finns ett antal terasser runt omkring den som nästan ger en känsla att man befinner sig i Paris. Det var på Austurvöllur också att massorna samlades 2008 för att demonstrera mot den korruption som uppdagades vid den massiva ekonomiska krisen. Vi hann inte utforska mycket mer av staden då vi ville gå och äta på en restaurang med fish and chips som specialité på någon gata som vi passerat tidigare på eftermiddagen. Vi kom i rätans tid för det bildades en lång kö kort efter att vi satt oss vid bordet. Ett populärt ställe.

Akranes och dess vänorter

Hus med plåtfasad

Även kyrkan har en plåtfasad

Camping i Laudalur/ Reykjavik- tältdelen

Centrala Reykjavik

Hallgrimskirkja

concerthuset Harpa

Austurvöllur

Allþinget- Parlamentet

Fish and chips

Etapp 17. Reykjavik- Keflavik

Det var vår sista dag på Island. Planet skulle gå nästa dag vid 7.30 på morgonen och vi skulle lämna tillbaka hyrbilen före kl.16 vid flygplatsen i Keflavik. Vi skulle bada en sista gång och gick till den stora simhallen - Laugardalslaug- och dess utomhusbassäng i Laugardalur. Ljumt vatten i den stora bassängen och olika små bassänger med varmt vatten i olika temperaturer ( klarade inte av bassängen med 42 grader och inte eller den med 6 grader...) . Det fanns också jaccuzzi och en saltvatten pool samt ångbad. Liggstolar var tillgängliga och för första gången på Island kunde vi sola oss!! Termometern anslog hela 17 grader men då vi låg i lä omgivna av betongväggar kändes det mer som 20 någonting grader. Efter badet intog vi en snabb lunch på campingplatsen och körde sedan till Keflavik. Vi lämnade tillbaka hyrbilen vid flygplatsen, tog bussen tillbaka till Keflavik stad, där vi skulle tillbringa natten på ett "guesthouse". Personalen hade frukosten redo i ett kylskåp och man kunde äta den kl. 4.00 på morgonen om det behövdes. Det fanns också gratis transport till flygplatsen, även mycket tidigt. Därför valde vi det hotellet.

Vi avslutade dagen med en tur längst Keflaviks strandpromenad.

Vårt flyg skulle gå kl.7.35 på morgonen den 7 augusti. Vi kom till flygplatsen kl. 5.30. Vi blev skrämda när vi såg alla dessa människor som stod i köer utanför själva byggnaden! Man visste inte ens vart kön ledde, om det var rätt kö eller inte. Kaosartat. Flygpersonalens gjorde sitt bästa för att göra proceduren så smidig som möjligt men med denna anstormning av resenärer........ Det tog oss 2 timmar för att komma till gaten för Stockholm där man redan hade börjat med ombordstigning. Så, om ni planerar en resa till Island glöm inte att det också innebär en utresa från Island, från en kraftig underdimensionerad flygplats. Gör som Icelandair rekommenderar,  kom 3 timmar!! före resan till flygplatsen!!!!

Simhallen i Reykjavik

Keflavik

Rådhuset i Keflavik

Keflaviks hamn och jätten Skessuhellis grotta

Skessuhelli

Skessuhellis hem

2021-09-15 11:25   OBD
Det var kul och intressant att läsa. Jag och min hustru gjorde en kortare variant på en dryg vecka på Island. Det var 20 år sedan och det var trevligt att återuppleva minnen från den resan nu när jag läste din berättelse och tittade på bilderna. Vi hade faktiskt litet bättre tur med vädret. När vi åkte F35 var jag glad att vi hade hyrbil. :-)
Jag tycker ni hann med ganska mycket på två veckor.
Tack för att du delar med dig av resan.

2021-09-15 16:13   thureb
Intressant berättelse skapar en önskan att återvända till Island. Någon del av upplägget ni ångrar? Vad gick det på ekonomiskt?

Svar 2021-09-15 16:28   brigitte
Tack Thure,
Vi köpte billiga flygbiljetter, 2 100 KR per person plus 1000 KR extra för väska nr 3.
Hyrbilen var dyr med alla försäkringar ,rund 17 000 KR.
En natt på camping runt 18000-2000 ISK per pers. Och runt 600 KR för valsafarin per pers.
Så, billigt var det inte men inte eller särskilt dyrt om man campade. En natt på guesthouse för två mellan 900 KR och 1300 KR. Antagligen billigare än vanligt p.g.a.Corona. Jag läste att det hade varit 900 000 någonting flygresenärer denna sommar jämfört med över 2 miljoner 2019!

2021-09-15 16:15   brigitte
Tack Bertil. Ja, Islands resa lär man inte glömma på ett tag...

2021-09-16 21:38   Karolina P
Vilken resa ni har gjort! Jag har haft vaga tankar på att åka till Island men nu känner jag att jag vill göra samma resa som ni gjorde! Tror ni att ni hade otur med vädret? Eller är det ”vanligt islandsväder” ni hade? Om ni måste välja tre höjdpunkter, ställen ni verkligen rekommenderar att åka till, vilka skulle de vara? Tack för berättelsen!

Svar 2021-09-17 23:24   brigitte
Vi känner flera människor som varit på olika tillfällen på island och som haft bra väder. men man ska nog vara förberedd för dåligt väder.
Efterhand tycker jag att det där att köra genom Highlands kanske inte var så spännande som jag trodde. Långt att köra, monotont landskap och så skakigt!