Utsidan-nytt

Sida: Första Föreg. 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 ... 20 Nästa Sista
Vid ett antal tillfällen under sommaren har vargar visat sig nära människor i västra delarna av Örebro län. Nyligen tog länsstyrelsen beslutet att skjuta en oskygg vargtik i en fårhage i trakten. ...

Vi är över 50.000 nu!

Nu har medlemsantalet gått över 50.000 strecket. Kul att ännu fler friluftsintresserade hittar hit.

En dag att minnas

En morgon några veckor in i augusti ligger Gälnan spegelblank. Jag skakar liv i yngste och äldste sonen samt dennes flickvän. Gör i ordning en pastasallad och fyller på med bröd, vatten, öl, ...
Ett tips om vandring på Skottland.
Johan Vastero är svensk kitesurfinginstruktör utbildad i spanska Federacíon de Vela (Spanska Seglingsförbundet). Han är verksam på Teneriffa, där han ...
En berättelse om min repsolobestigning av leden "Via Lara" på Hägefjäll i Nissedal. En klättrares tankar, känslor och förehavanden under en lång klätterdag i juli.

Stulna kajaker efterlyses!

Har nån sett våra stulna kajaker? Hör av dig till Ann eller Rolf 08/ 25 84 23. En vit Gillöga med packluckor. Svängel i trä, sist i ...
-Jag vet inte så mycket om Franska Guyana, svarar kvinnan på turistinformationen i Manaus, det är sällan någon som reser dit. -Varför inte? undrade jag och hade redan bestämt mig för att ...
Högt upp bland Andernas dimhöljda berg, fågelvägen inte långt från Titikakasjöns norra strand, tränger vatten fram ur en nästan svart klippa. Ovanför tornar det 5600 meter höga mt Mismi upp sig. Det ...
Tisdagen den 30 maj är det dags. Butiken öppnar kl 18.30 och har öppet tills ca 21.00. Det kommer att finnas ett flertal leverantörer på plats (The North Face, MSR, Therm-A-Rest, Black Diamond, ...
Nu går det bra att snacka Kitesurfing på Utsidan, vi har just startat ett forum för det.

Nu bygger vi om...

Upptäck det okända Karibien!

Colombias karibiska kust är gudomligt vacker, med vita mjöliga stränder, kristallklart vatten och ett underbart växt- och djurliv. Korallöarnas ...

100.000 KILOMETER I HAVSKAJAK

Ny bok av Jim Danielsson. Läs ett smakprov ur inledningen av boken.

Undvik kylskador i vinter!

Undvik kylskador i vinter när du är ute på olika aktiviteter. De flesta kylskador kan undvikas om man agerar på rätt sätt. När det är kallt och samtidigt blåser kallt kan kylskador uppstå. Det är ...

Fjällvandra med barn!

Jag och min son har fjällvandrat varje sommar sen han var tre, och nu när han är åtta längtar han mer än nånsin efter årets tälttur, den sjätte i ordningen. För mig ger en veckas intensiv ...
Så långt söderut du kan komma på den sydamerikanska kontinenten ligger Tierra del Fuego, Eldslandet. Sitt namn fick ögruppen av de lägereldar som Yahganfolket tände och som sågs av Magellan i början ...

Naturvetare jagar adrenalin

Spånga gymnasiums nya program ska öka elevernas intressen för naturvetenskapliga yrken. De som går Naturvetenskap inriktning Adventure söker upplevelser och spänning.
Där Pampas besjungna slätter upphör tar Patagonien vid. Oändligt får en ny innebörd när mil efter mil, timme efter timme av taggbuskbevuxen stäpp rullar förbi, endast avbruten av enstaka estancias ...
Efter försöket att bestiga Carstensz Pyramid på Nya Guinea, vände Olof och Martin fören mot Darwin i Australien, samt ställde siktet på Mt. ...

Fiskar blir allt kortare

Generna påverkas snabbare än man tror av förändringar i miljön. Yrkesfisket har inte bara skapat färre, utan också mindre fiskar. Dessutom förändras deras beteende. Det anser tre kända forskare.
Vinnarna i tävlingen som avslutades igår är: Sara Widell, Joel Steen-Timle och David Bäckman. Grattis! Vinnarna är meddelade per e-post.
Vägen skär som ett rakt streck genom Pantanals vildmark, från Campo Grande i öster till Corumba, på gränsen till Bolivia, i väster. Dessa vidsträckta våtmarker på gränsen mellan Brasilien, Bolivia ...
Det är nu drygt fem år sedan jag kom hem från min förra långresa. Den gången gick färden österut. Jag avslutade resan med världens längsta tågresa, transsibiriska järnvägen, för att ett par veckor ...
Elin Engerströms färd runt Sverige, Norge och Finland är nu avslutad. Hon har kommit välbehållen till Lindesnes fyr. 280 dagar och 770 mil har avverkats. Grattis till en lyckad expedition säger vi ...
Carl Wiström har gjort alla 171 fjälltoppar i Jämtland - Härjedalsfjällen. En lista följer med uppgifter om dem och kommentarer.

Visa med Google Earth

Utsidans karta har fått en experimentell integration med Google Earth. Samma urval som kan ses på Utsidans karta kan nu också visas med Google Earth genom att klicka på den länken.
Eric Ello visar här en filmsekvens från sin cykeltur, se och lyssna till hur det känns att cykla genom Afrika.

Möten med djur i skärgården

Gillar man djur så har skärgården mycket att erbjuda. Vad sägs om älg, säl, mink, havsörn, ejder, skarv, huggorm och många fler. Text och foto: Sören Colbing

El Freddo goes Gotland Del 2

Inte för att jag är så värst vidskeplig av mig men under min resa längt E20 mot Stockholm så började jag bli lite fundersam.