Hittaut nära 100 000 deltagare – "Gigantiska insatser för folkhälsan"

Smittsäkra utomhusaktiviteter har haft medvind i coronapandemin. För Svenska Orienteringsförbundets friskvårdssatsning hittaut har 2020 varit ett fantastiskt år; deltagarantalet har ökat med 127 procent och aktiviteter finns på 57 orter runtom i landet. ”Nu är vi nära drömgränsen 100 000 deltagare. Våra hittaut-arrangörer gör gigantiska insatser för folkhälsan”, säger Linnea Börjars på Svenska Orienteringsförbundet.

I år har vi ständigt uppmanats att hålla distans till andra människor, och i ett sådant läge finns ingen bättre fritidsaktivitet än hittaut. Det konstaterar många deltagare i en färsk enkät.

Friskvårdssatsningen hittaut är helt gratis för deltagaren, aktiviteterna kan utföras när som helst på dygnet och säsongen sträcker sig på de flesta orterna från april till oktober.

"Tack för denna fantastiska aktivitet som är till sådan glädje under coronakarantänen. Socialt, nyttigt, kul!" skriver en deltagare som därmed gör sig talesperson för väldigt många människor.

Antalet deltagare har under året ökat med 127 procent och är nu mycket nära 100 000. I skrivande stund är det exakta antalet 98 724 och frågan är om den magiska gränsen hinner passeras före årsskiftet. Säsongen är slut på alla platser förutom i Stockholm och Göteborg där det går att leta checkpoints fram till nyår och i Hässleholm och Västervik där det blir en advents-special.

Oavsett vad har hittaut vuxit till en av Sveriges allra viktigaste friskvårdssatsningar.

- 100 000 deltagare är en drömgräns som jag inte trodde vi skulle kunna nå förrän om två-tre år. Det var innan vi visste något om pandemin, säger Linnea Börjars, hittaut-samordnare på Svenska Orienteringsförbundet.

Hittaut lockar deltagare i alla åldrar, vilket har sin förklaring i att det går att hittaut på det sätt som passar en själv. Några springer som om det vore en orienteringstävling, andra gör det som en skattjakt med barnen, som skogsutflykt med fikakorg i sällskap av en vän, som ett sätt att umgås med personer i riskgrupp, som stresshantering, som rehabilitering efter sjukdom, som friskvårdsaktivitet på jobbet, som ett sätt att lära känna en ny hemort eller på idrotten i skolan.

När även möjligheterna att resa har varit begränsade har många deltagare besökt närbelägna orter där hittuat finns. Hemester, att upptäcka omgivningen i närområdet, eller svemester, att spendera semestern i Sverige, är två begrepp som använts flitigt i år och som ringar in möjligheterna med hittaut. Bland deltagarna uppger 1 av 10 att de deltagit i hittaut på semestern på annan ort och 1 av 10 uppger att de besökt andra orter specifikt för att hittaut.

Engagemanget bland deltagarna går inte att ta miste på. Bilder på hittaut flödar i sociala medier och i snitt registrerar hittaut-deltagaren 50 checkpoints. Hälften av alla deltagare är återkommande från tidigare säsonger och vissa blir väldigt bitna; 15 deltagare har besökt över 2000 checkpoints.

Bland hittaut-deltagarna är 11 procent aktiva i en orienteringsförening, vilket talar sitt tydliga språk: hittaut är en aktivitet som når ut väldigt brett.

2 av 3 deltagare uppger att de motionerar mycket eller lite mer tack vare hittaut. Mediandeltagaren har i snitt varit ute 11 gånger, 1,5 timme per gång. Om det är representativt för alla hittaut-deltagare landar vi i år på fantastiska 1 633 500 timmar friskvård.

Flera nya arrangörer är redan klara för nästa säsong: Härnösand, Eksjö, Östra Göinge, Julita, Köping, Partille och Värmdö. Ett kärt återseende får vi i dessutom Finspång som efter ett års uppehåll är tillbaka 2021.