Fredrika Ek har börjat cykla hemåt

Långfärdscyklisten Fredrika Ek har börjat styra tillbaka mot Sverige och Sundsvall, hon nådde målet om 4000 cyklade mil tidigare i år. Nu, efter ytterligare drygt 500 mil, har hon kommit till Europa efter några spännande månaders cyklande i Afrika.

Långfärdscyklisten Fredrika Ek cyklar runt i världen till förmån för utsatta kvinnor. Sedan några månader är hon på väg tillbaka till Sverige och Sundsvall där hon en gång startade. I dagarna kom hon till Europa.

- Att våga skrota ursprungsplanen genom Nordamerika och istället dra rutten genom Väst- och Nordafrika är det enskilt kanske bästa beslutet jag tagit på hela min resa. Mer än någonsin tackar jag mig själv för att ha slagit dövörat till alla de röster som berättade om alla anledningar till att jag aldrig skulle kunna ta mig igenom denna del av världen. I efterhand ser jag tillbaka på några av de mest värdefulla och utvecklande månaderna i mitt liv, säger Fredrika.

Under en veckas tid utmed den Marockanska Atlantkusten fick hon sällskap av sin pappa.

- Att få träffa honom - det var nära två år sedan sist - var förstås magiskt bara det. Men att få ha honom som cykelkompis en stund, trampa landsväg sida vid sida och till och med krypa ner i samma tält om kvällarna, var någonting alldeles speciellt, berättar Fredrika.

Ännu har hon bara satt foten över tröskeln till Europa och klivit iland rakt i turistlivet längs spanska solkusten.

- Å ena sidan är jag förstås fantastiskt glad över att återse ”min” kontinent efter dessa år på vift. Å andra sidan har detta hittills varit den kanske största kulturkrocken/chocken jag någonsin varit med om, fortsätter hon.

Under resans gång driver Fredrika en välgörenhetsinsamling till förmån för organisationen ActionAid för att ge utsatta flickor och kvinnor möjligheten till ett drägligt liv utan fattigdom och förtryck. Målet var att få varje mil sponsrad med 100 kr, vilket skulle gett en total summa på 400 000 kr. Det målet nåddes redan i somras och är nu uppe i över 500 000 kr.

Idén till äventyret formulerades för första gången då Fredrika under 2013 korsade Europa på cykel. De 400 mil som då tog henne genom åtta europeiska länder, över österrikiska Alperna och den utmanande Jakobsleden i norra Spanien räckte inte på långa vägar. Planen nu har justerats och målet är att gå i mål på samma plats hon startade (Sundsvall) någon gång i januari.

Här är hennes Facebooksida. Och för att se alla hennes fantastiska bilder gå till instagram @thebikeramble, och läs hennes blogg.

En damgrupps färd med kajak från Pielavesi i mellersta Finland ner till Lahtis, det blev en långtur på 17 dagar och 398 km. 1 kommentar
Visst är det smidigt med färdiga frystorkade rätter på turerna men att torka och göra sina egna rätter är inte särskilt svårt. Planera lite och prova ...
Andra delen av Lasses cykeltur genom östra Afrika. Den här gången får ni läsa om vägen till Karamoja i Uganda samt jakten på Sir Wilfreds Thesigers ... 4 kommentarer

En cykeltur till Turkana

Den femte cykelturen i Afrika tog Lars till avlägsna områden i norra Kenya. 6 kommentarer