Första svenska kvinna mot Cho Oyu

Av: crest

I september i år ska Ulrica och Richard Lindsköld nå toppen. Ulricas dröm om att klättra över 8000 meter ska bli verklighet på världens sjätte högsta berg Cho Oyo i Himalaya.

Ulrica kommer att bli första svenska uppe på Cho Oyo, som kallas ”Den turkosa gudinnan” – ett passande namn för ett berg som Ulrica ska klättra.
– Det handlar om både en inre och en yttre resa. Jag har drömt om att komma över 8000 meter och nu kan det komma att bli verklighet, säger Ulrica. För bara några år sedan vägde jag 110 kilo och hade ett dåligt självförtroende. Jag fick lov att besegra både min kropp och min självbild.

På bloggen 8201m.se kommer man att kunna följa expeditionen.

Sommaren 2013 gjorde André tillsammans med en god vän ett försök att bestiga Pik Lenin i Pamirbergen. Dåligt väder tvingade dem att avbryta ... 1 kommentar

Höjdarjobb

Mikke Erikssomn beskriver bergsguidens vardag. 1 kommentar
Artikeltävlingens sista bidrag kom på delad fjärdeplats - Bestigning av Store Austabotntind i Norge - Arla morgon och bilfri väg. Troligen ligger ... 3 kommentarer
Efter försöket att bestiga Carstensz Pyramid på Nya Guinea, vände Olof och Martin fören mot Darwin i Australien, samt ställde siktet på Mt. ... 2 kommentarer