Exponeringskompensation

Detta är bland det viktigaste för att kunna påverka din exponering.

Av: Christer Lindh

Exponeringskompensation

Exponeringskompensation är ett av de viktigaste områdena att behärska och också bland de svårare. Om du fotograferar mycket kommer du med tiden att lära dig vad dina motiv och din film kräver för exponeringskompensation vid olika tillfällen. Fram tills dess gäller det att försöka följa standard råden.

Dagens kameror är mycket kompetenta och lyckas ofta exponera de flesta situationer rätt, men det finns tillfällen då kameran kommer att bli lurad. Med tiden kommer du att märka vid vilka tillfällen som det kommer att bli problem. Du kan bli misstänksam när huvudmotivet och bakgrunden skiljer sig mycket (klassiska exempel är en skidåkare mot snö eller en fågel mot en himmel). Har du funderar över varför snön blivit grå eller varför fågeln alltid blir svart skall du läsa vidare.

Du kan kompensera din exponering på flera sätt:
- enklast är att använda exponeringskompensationknappen (kolla i din manual hur du gör detta).

- eller så mäter du exponeringen mot ett föremål eller motiv som du tycker är normal exponering, håller inne exponerinslåsknappen (kolla i din manual om du har detta på din kamera) och komponerar om.

- ställer kameran på manuell (både bländare och tid) och mäter exponeringen  mot ett föremål eller motiv som du tycker är normal exponering och ställer in exponering efter detta och komponerar därefter om.

- Manuellt på kameran ställa om filmens ASA tal (det är ju detta som man egentligen gör med de ovanstående tricken) enligt tabellen ovan (och kommer ihåg att ställa tillbaka den efteråt)

Exponeringskompensation vid olika motiv
- motiv mot mycket ljus bakgrund (liten skidåkare mot mycket snö): +1 till +2
- motiv mot mörk bakgrund: -1 till -2  

Här nedan är en illustration av exponeringskompensation gjord för Fuji Velvia och centrumavvägd exponering. (Källa Morris)

Mörkt motiv med mörk bakgrund. -1/3 till -1/2. Om motivet är stort använd upp till -1.  Om motivet är vitt eller ljust mot en mellanljus bakgrund använd -1/3 till -1/2
Om föremålet är lite mörkare än bakgrunden använd +1/2 till +2/3. Om både motiv och bakgrund är mellanljusa behövs ingen kompensering.
För ett mörkt motiv mot en ljus bakgrund använd +1 till +1 1/3. En skidåkare mot snö kan behövas ända upp till +2. Om motivet är ljust mot en ljus bakgrund kompensera +2/3 till +1.

 

Exponeringskompensation
I nedanstående tabell så kommer du se hur exponeringskompensationen förhåller sig till ASA talet. I grunden är det en förändring i ASA tal som lurar kameran att välja rätt exponering. Titta på tabellen och se om du kan få ihop det hela. Det är inte meningen att det skall vara enkelt!

ASA tal - 2 steg  - 1steg + 1 steg  + 2 steg
50   200  100 25 12
64  250  125 32 16
100 400  200  50  25
200  800   400  100   50
400 1600  800   200 100

av David Elmfeldt

 

Logga in för att kommentera
Bli medlem
Glömt namn/lösen?

Läs mer

Norrskensentusiasten Carl Bergstrand ger sina bästa tips för att se och fota det färgstarka ljusfenomenet.
Det finns mycket att förundras över i naturen där växter, träd, moln med mera bildar både vackra mönster och monster tillsammans med vår fantasi. Nu ... 1 kommentar
Efter att nära 13 år förflutit sedan första besöket och flera år av inställda resor blev det äntligen av i somras! Målet med resan var att åter få ... 4 kommentarer
Andra delen av Lasses cykeltur genom östra Afrika. Den här gången får ni läsa om vägen till Karamoja i Uganda samt jakten på Sir Wilfreds Thesigers ... 4 kommentarer
Coronapandemin satte stopp för att jobba och guida, istället började Ewa skriva texter kring sina foton från olika vandringar som till slut blev ... 1 kommentar

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.