Explorer Heroes = Mikael och Titti Strandberg

National Geographics kabel-TV-kanal har valt ut Mikael och Titti Strandberg för en dokumentärserie kallad "Explorer Heroes". Ett TV-team kommer till Särna för en veckas filming.

Av: Christer Lindh

National Geographic kommer till Särna för att göra en dokumentär som heter "Explorer Heroes". Och utforskarhjältarna de skall dokumentera är Mikael och Titti Strandberg.

Mikael berättar:
"National Geographic har mer än 100 miljoner tittare i 135 länder på över 35 språk och att föräras med en sådan 'titel' är ju för oss det största man kan få som upptäcktsresande. Dubbelt OS-guld känns det som.

De, National Geographic, kommer upp med ett team på 4-6 personer under hela vecka 4 för att göra denna dokumentär som handlar av våra färder, varför vi
håller på med detta och vad som driver oss och i vilken miljö vi bor. Att just vi blivit utvalda, enligt producenten Chris Samwells, berodde självklart främst på färderna men nästan lika mycket för den miljö vi lever i, vi jagar och fiskar och bor
i glesbygd och fjällvärld, samt att vi som personer var intressanta och skiljde oss från normen inom den s.k äventyrsbranschen. Svårt att tro men så ansågs det."

Mer att läsa om kanalen

Sommaren 2013 gjorde André tillsammans med en god vän ett försök att bestiga Pik Lenin i Pamirbergen. Dåligt väder tvingade dem att avbryta ... 1 kommentar

Höjdarjobb

Mikke Erikssomn beskriver bergsguidens vardag. 1 kommentar
Artikeltävlingens sista bidrag kom på delad fjärdeplats - Bestigning av Store Austabotntind i Norge - Arla morgon och bilfri väg. Troligen ligger ... 3 kommentarer
Efter försöket att bestiga Carstensz Pyramid på Nya Guinea, vände Olof och Martin fören mot Darwin i Australien, samt ställde siktet på Mt. ... 2 kommentarer