Elever övar på ledarskap i fjällen

Elever från Natur- och Äventyrsutbildningen på Realgymnasiet har nyligen fått öva på sina ledaregenskaper under ”Fjällveckan” som arrangeras varje år. Fjällveckan genomförs under specialveckan på Realgymnasiet. Under den veckan deltar eleverna i schemabrytande aktiviteter för att ta del av den senaste utvecklingen inom olika branscher. På så sätt får de utveckla färdigheter och tillägna sig kunskaper långt utanför traditionell klassrumsmiljö.

Fjällvecka för elever på Natur- och Äventyrsutbildningen. Foto: Andreas Mattisson

36 elever från Natur- och Äventyrsutbildningen på Realgymnasiet åkte nyligen till Storulvåns Fjällstation tillsammans med lärare och instruktörer, där de under fem dagar i september fick arbeta med olika övningar som ingår i kursen ”Aktivitetsledarskap”. Eleverna fick genomföra en fjällvandring där de själva ansvarade för att leda och planera dagsturer i små grupper. Inför varje dagstur fick eleverna ge läraren en färdplan och alternativ färdväg samt en riskanalys för dagsturen.

- Vi försöker få med flera moment såsom sjukvård, samisk kultur och vattenövergång. Utöver detta får eleverna verkligen öva på sina tekniska friluftskunskaper i en tuff och utmanande miljö. Varje dag avslutas med en omfattande reflektion där vi knyter ihop dagens upplevelser med teori, säger Andreas Mattisson, en av ledarna på ”Fjällveckan” och lärare på Natur- och Äventyrsutbildningen på Realgymnasiet i Uppsala.

-Att få vandra och bestiga två toppar i fjällen var en otrolig upplevelse. Att laga mat och ha en gemenskap med andra äventyrsintresserade ungdomar är också lite magiskt i sig, säger Jemina en av eleverna som var med under veckan.

-Personligen lärde jag mig otroligt mycket. I början av veckan diskuterade vi lite om vad vi hade för mål med veckan vare sig det var att se en ren eller att bli en bättre ledare. Vid fjällveckans slut hade vi lite reflektion om hur veckan gått och då insåg jag att jag nått alla mina mål. Det var väldigt värdefullt för mig eftersom jag fick lära mig så mycket och ta med mig massvis med kunskap när jag åkte hem igen, fortsätter Jemina.

-Jag tyckte det var väldigt viktigt att få se hur fjällguidningar kan gå till. Vad man måste tänka på som kanske inte krävs vid vanliga ”vandringar” och att man måste vara lite mer flexibel. Jag tyckte det var väldigt intressant, säger Fanny, en annan elev som var med under veckan.

Besöksnäringen anses av många vara Sveriges viktigaste tillväxtnäring. Några av de kompetenser som efterfrågas finns inom äventyrssporter, naturupplevelser och naturturism. Det är något som Andreas håller med om.

-Efterfrågan på fjälledare ser bra ut i framtiden. De senaste åren har det blivit mer och mer folk i fjällen. Det ligger lite i tiden att ge sig ut på fjället och det erbjuds fler och fler och mer skiftande aktiviteter i fjällen om man jämför med tidigare. Det är löpning, yoga, mountainbike, botanikvandringar med mera. Dessutom finns det ett utbildningskrav för att få guida i fjällmiljö. I och med denna aktivitet så får eleverna en smak på hur det är att arbeta som fjälledare. Det är både värdefullt och roligt, avslutar Andreas.

En nattvandring på 30 km i mörker. Från Landskrona till Helsingborg längs med Öresund. 2 kommentarer
Någonsin funderat på om det är läge att stanna i lägret eller sänka huvudet och pusha vidare? Det är svårt att säga att såhär är det, var gränsen går ... 1 kommentar
Ulf Kvensler har skrivit en psykologisk thriller - Sarek. Du har nu chansen att vinna ett eget exemplar och ett sittunderlag. Chansen är stor då vi ... 1 kommentar
2020 skrev Karl-Johan Piehl här på Utsidan denna guidebok på engelska. Nu kommer en uppdaterad och rejält utökad version på svenska. Var med och ... 1 kommentar