Bra sommar - trots dåligt väder

Trots det miserabla vädret i somras har det gått riktigt bra på många av Svenska Turistföreningens (STF) anläggningar i sommar. Det är framförallt fjällen som har lockat, men även anläggningarna i exempel Örebro, Borensberg, Karlstad, Korrö, Norrqvarn och på Gotland har haft många besökare.

En av anläggningarna som har ökat rejält är STF Riksgränsen längst upp i norra Sverige
- Jämfört med förra sommaren har vi ökat med 113 procent, vilket vi är mycket nöjda med. Folk har upptäckt att Riksgränsen inte bara har öppet på vintern och vårt moderna vandrarhem har gått hur bra som helst i sommar, mycket bättre än hotellet. Gästerna vill kunna laga sin egen mat, men samtidigt bo bekvämt. Sedan september har vi även anslutit vår andra anläggning, Gammelgården i Björkliden till STF och hoppas på samma fina resultat och en vinter med massor av snö, säger Roland Sand, vd på Lapland Resorts som driver anläggningarna Riksgränsen och Björkliden.

I andra delar av fjällen toppar STFs anläggningar i Edsåsdalen (+66%) och Olarsgården/Sälen (+48%) samt Kebnekaise, Blåhammaren, Sylarna, Storulvån och Helags som alla har ökat med ca 10 procent.

Sverige är populärt
Men det är inte bara fjällen som lockat gäster denna sommar. Tittar man på storstäderna är det framförallt STF Livin´ i Örebro (+9%) och Karlstad (+23%) samt Härnösand Mitti och Sundsvall City som haft ett bra tryck med grupper och familjer. Däremot har anläggningarna i Stockholm City och Malmö gått lite sämre. I resten av landet kan man lyfta STF Korrö i Småland som förra året blev framröstat som årets natur och kulturupplevelse ökade med 37 procent jämfört med förra sommaren. Och på nyrenoverade STF Karlshamn som numer erbjuder en prissmart cityprodukt och har ökat med 7 procent. Även Hälsinggården i Falun har renoverat under våren och ökat sina gästnätter med 20 procent. STF Borensberg vid Göta Kanal och STF Fjällbacka/Valö på Västkusten har precis som några andra anläggningar utökat sitt utbud med lägenheter/hotellrum och därmed ökad gästnätterna med 104 respektive 526 procent.

Andra toppsiffror
Hemse (+42%), Ihre gård (+35%), Nåttarö (+20%), Saxnäsgården (+183%) Motala Verkstad (+67%), Stora Fjäderägg (+26%), Plantaget i Alingsås (+49%), Norrqvarn (+54%), Vara (+33%), Osaby (+58%), Siaröfortet +17), Lidö (+13%), Prässebo (+33%),  Ronehman (+43%)  och Ebbas på Borgholm (+19%)

Foto: Markus Alatalo

En nattvandring på 30 km i mörker. Från Landskrona till Helsingborg längs med Öresund. 2 kommentarer
Någonsin funderat på om det är läge att stanna i lägret eller sänka huvudet och pusha vidare? Det är svårt att säga att såhär är det, var gränsen går ... 1 kommentar
Ulf Kvensler har skrivit en psykologisk thriller - Sarek. Du har nu chansen att vinna ett eget exemplar och ett sittunderlag. Chansen är stor då vi ... 1 kommentar
2020 skrev Karl-Johan Piehl här på Utsidan denna guidebok på engelska. Nu kommer en uppdaterad och rejält utökad version på svenska. Var med och ... 1 kommentar