Äventyraren Fredrik Sträng

Av: Christer Lindh

Fredrik Sträng har varit ute på nya äventyr, han har tidigare rapporterat om sina expeditioner till Mt. Elbrus och Mt Mc Kinley här på Utsidan.

Under sommaren har han återigen varit på äventyr till Anderna, mellan 12:e maj och 4:e juli var han i Peru och Bolivia och besteg 6 st
toppar. Så här skriver han själv om äventyret:

I Maj/Juni upplevde jag en pojkdröm i Sydamerika! De förförande bergen i Cordillera Blanca (Peru) såsom Arteseonraju, Alpamayo m.m, livsfarlig mountainbike åkning i bergsmeckat Huaraz med alla sina marknadsstånd, där dina färdigheter på att köpslå får sig en utmaning!
Fantastisk isklättring på 5000- m höjd i Cordillera Real i Bolivia två timmars jeepfärd från den livliga huvudstaden La Paz som för övrigt är den vackraste huvudstad jag sett! Berg och åter berg, otrolig access och unika möjligheter att uppnå dina klätterdrömmar på hundratal 6000-m toppar! Det finns i stort sett en ny oprövad led på de flesta 6000-m topparna! Anderna bjuder på salsa och mat! Vilket äventyr det var och vilken fest! Läs mer i September månad!

Nu är han ute igen, han åkte iväg 10:e augusti och återkommer 14:e september, äventyret kallar han Ski Pik Lenin 2001.Så här skriver Fredrik om det pågående äventyret:

Nu beger vi oss in i stridens hetta, igen! Den stora björnen i öster lockar med den mytomsbundna bergskedjan Pamir som nästa anhalt. Vi tar telemarksskidorna med oss, och målet blir att skida nedför Pik Lenin 7138 m.ö.h. som ligger i södra Kirgistan på gränsen till Tadzjikistan.
Hett, det är bara förstavelsen till detta äventyr, för det är ju inte den lugnaste platsen på jorden vi besöker! Men och andra sidan så är det är ju inte någon semesterresa till Mallorca heller. I expeditionen ingår expeditionsledaren och fotografen Fredrik Sträng, Magnus Sundström som står och slipar sina skidor i skrivandets stund och Leif Palo 1:a dan i ju-jutsu som kommer att hålla alla terrorister på betryggat avstånd! Leif är för övrigt stolt över att ha gått upp hela 9 kilo inför den här resan. Grattis Leffe! Läs mer i oktober månad!

Nyhet för denna expedition:

Fredrik kommer att filma hela åkningen från Pik Lenins topp med en fastmonterad mini-DV kamera på sin bröstsele. Ni kommer att få se bilder från åkningen i oktober.

Föredrag:

I höst kör jag igång med ett actionspäckat, roligt och underhållande föredrag där jag berättar om klättring och alpinism från: Nya Zeeland, Pamir, Öst-Afrika, Alperna. Kaukasus, Skandinavien, Alaska och Anderna.

Källa: Fredrik Sträng

Läs mer om de tidigare äventyren på hemsidan

Sommaren 2013 gjorde André tillsammans med en god vän ett försök att bestiga Pik Lenin i Pamirbergen. Dåligt väder tvingade dem att avbryta ... 1 kommentar

Höjdarjobb

Mikke Erikssomn beskriver bergsguidens vardag. 1 kommentar
Artikeltävlingens sista bidrag kom på delad fjärdeplats - Bestigning av Store Austabotntind i Norge - Arla morgon och bilfri väg. Troligen ligger ... 3 kommentarer
Efter försöket att bestiga Carstensz Pyramid på Nya Guinea, vände Olof och Martin fören mot Darwin i Australien, samt ställde siktet på Mt. ... 2 kommentarer