Årets Vildmarkskock är korad

Nu är det avgjort, Jens Hornestedt och Karolina Hellegren från STF Storulvån fjällstation, Jämtland vann tävlingen Årets Vildmarkskock 2006 med säker marginal. Fyra kocklag hade efter hård konkurrens tagit sig till final och tävlade under lördagen om den prestigefyllda titeln Årets Vildmarkskock. Tävlingen gick av stapeln på Sikfors Herrgård strax utanför Hällefors i Bergslagen.

– Allt klaffade vi hade ett bra teamwork. Vår filosofi är att träna hårt för att kunna tävla enkelt. Den första gången vi tränade brände vi sönder hela stormköket, säger en otroligt lycklig och stolt Jens Hornestedt, kökschef på STF Storulvån Fjällstation och numer även Årets Vildmarkskock.

Vildmarkskocken startade 2004 av Eva Karin Kronquist och är en årligt återkommande matlagningstävling för professionella matkreatörer som arbetar med eller har intresse för utomhusmatlagning.

– Jag ville visa att utomhusmatlagning inte behöver vara grillkorv eller frystorkat. Att man kan laga en kulinarisk 3-rättsmeny mitt ute i vildmarken med lokala råvaror, Jag är otroligt imponerad av alla tävlande, men framförallt av Jens och Karolina, två ungdomar som är fantastiskt proffsiga och med en genomtänkt meny med ingredienser från Jämtland, säger Eva Karin Kronquist, från Svenska Ekoturismföreningen och jurymedlem.

Juryns motivering:
En stark lokal förankring i såväl mat som dryck, vilket även visades genom bordets estetiska gestaltning, där temat var ”is och sten”. Jens och Karolina visade under tuffa förhållanden på ett professionellt och kreativt teamarbete.

På STF Storulvån Fjällstation är mat en stor del av upplevelsen efter ett koncept som kallas nordisk hetta. Man använder lokala råvaror som kombineras med inspiration, kryddor och dofter från sydliga länder. Här kan gästerna efter en dag på fjället slå sig ner vid dukade bord, njuta av en trerättersmeny med goda viner. I sommar finns även ett nytt arrangemang som heter Fjällgourmet - "livsnjutande vandring" där man med ledare/kock vandrar den klassiska jämtlandstriangeln samtidigt som man njuter av och pratar om mat.

– En del i matupplevelsen får gärna vara överraskning och handla om kombinationer som våra gäster inte ätit förut, säger Mattias Grapenfelt, platschef och matutvecklare på STF Storulvån Fjällstation.

Några veckor framöver kommer vi att lägga ut veckans macktips som förhoppningsvis kan inspirera till helgernas matsäcksinnehåll. Ut och njut!
Visst är det smidigt med färdiga frystorkade rätter på turerna men att torka och göra sina egna rätter är inte särskilt svårt. Planera lite och prova ...
Det går att göra många matiga smörgåsar med varierande pålägg som passar bra för dagsturerna. Här är några tips! 2 kommentarer
Eric Tornblad har kommit ut med en ny bok - Snabblagat på tur - utgiven på Calazo förlag. Här kommer ett recept ur boken. 2 kommentarer
Det är hög tid att ta tillvara säsongens svamp och grönsaker. Torkning är en bra konserveringsmetod som ger lång hållbarhet och tar lite plats.