Årets Näräventyrare 2010

Av: admin

Anledningen till utmärkelsen är att lyfta fram äventyr i närområdet och inspirera andra. Sverige har en fantastisk natur och bjuder på otroliga möjligheter till spännande och äventyrliga aktiviteter. Ett näräventyr kan vara en enkel övernattning i tält hemma på tomten till mer avancerade expeditioner som kräver stor planering, kunskap och erfarenhet.

Så här skriver ”domaren” Alexander Amprazis i sitt förord till de nominerade och till vinnarna:

”Alla nominerade näräventyr är väldigt inspirerande och innehåller de "grundelement" som jag tycker illustrerar näräventyr, nämligen: Tillgänglighet, att se det stora i det lilla, inspirera (t.ex. bjuda med sig vänner och familj eller/och genom bloggar till andra naturvänner) och äventyrslust. Näräventyr ska i mina ögon uppmuntras på alla plan, så ett ungdoms- och vuxenpris är det som jag utsett nedan.”

Årets Näräventyrare 2010 är:

Kategori vuxen

Expedition Vintersarek och ledaren , Joel Karlberg.

Joel Karlberg

Beskrivning av Joel Karlberg och näräventyret Vintersarek:

En av tankarna kring vårt projekt Vintersarek var att visa på vilka fantastiska naturområden som finns i vårt eget avlånga land. Att man inte behöver resa jorden runt för att genomföra ett riktigt äventyr. Hur som helst tillbringade vi 90 dagar av vintern som gick i Sareks nationalpark, boende i tält och snögrottor. Glädjerusiga åk från de dramatiska bergsidorna blandades med fantastiska turer i dalarna och en eller annan långtråkig dag inblåsta i lägret. Läs gärna mer på vår hemsida http://vintersarek.se/ Med detta sagt skulle jag vilja nominera vår "Expeditionsledare" Joel Karlberg därför att han var den som tog det första steget mot att göra verklighet av denna drömtur.

Alexander Amprazis motivering:

Vintersarek är ett projekt som lyfter fram Sverige som äventyrsland där karg och äventyrlig vinter går att hitta så nära som i Sarek. Projektet är väl genomfört och dokumenterat där man genom små medel har lyckats skapa ett stort intresse i media. Vintersarek är ett exempel på att stora utmaningar och vacker natur finns nära tillhands utan långa resor och stora kostnader.

Kategori ungdom

Oskar Åkesson 10år.

Beskrivning av Oskars näräventyr:

Hej jag skulle vilja nominera min son Oskar 10år från Stöpen norr om Skövde till årets Näräventyrare 2010. I januari läste han en överlevnadsbok om att göra en snögrotta för att sova i. Så han började lasta upp en jättestor snöhög på gräsmattan som sedan fick frysa till några dagar. Sedan grävde han ur den för att sova i den. Då kom frågan: pappa du kan väl sova med mig?

Jag svarade ja utan betänketid. När så helgen kom tog vi fram tjocka sovsäckar och kröp in i snökojan. Det var trångt men inte kallt. Ute var det värsta snöovädret. Vi sov riktigt gott den natten. Vi hade fuskat liten när vi täppte för öppningen så det yrde in lite snö.

MVH Björn.

Alexander Amprazis motivering:

Oskar har på egen hand, trots sin unga ålder, gått från idé till verklighet. Oskar har själv funnit inspiration i tidigare litteratur om äventyr för att omvandla detta till ett eget äventyr på hemmaplanen. Att han dessutom har lyckats inspirera sin far till att delta visar på engagemang och en förmåga att inspirera andra.

Oskar är en inspirerande kille som verkligen, på egen hand, har genomfört något spännande på hemmaplan. Mini-Skinnarmo!

Mer om Alexander Amprazis

Han har tagit kandidatexamen i Idrottsvetenskap vid Idrottshögsskolan och läser just nu till sin Master.

Alexander arbetar även som frilansjournalist, ansvarar över outsideonline.se och är projektledare för cykelloppet Ride of Hope, som har till syfte att samla in pengar till Barncancerfonden.

Tidigare har Alexander cyklat 100 mil mountainbike mellan Ystad och Strömstad via Skåne-, Hallands- och Bohusleden för att inspirera till näräventyr. Resan resulterade i Cykelguiden och publicerades i Outsides juninummer 2010. Alexander har även föreläst om projektet vid Göteborgs Universitet och på Vildmarksmässan 2010.

2011-02-06 10:49   Petri Niemelä
att se äventyret i närområdet är en utmaning i sig självt, härligt initiativ Alexander!

En nattvandring på 30 km i mörker. Från Landskrona till Helsingborg längs med Öresund. 2 kommentarer
Någonsin funderat på om det är läge att stanna i lägret eller sänka huvudet och pusha vidare? Det är svårt att säga att såhär är det, var gränsen går ... 1 kommentar
Ulf Kvensler har skrivit en psykologisk thriller - Sarek. Du har nu chansen att vinna ett eget exemplar och ett sittunderlag. Chansen är stor då vi ... 1 kommentar
2020 skrev Karl-Johan Piehl här på Utsidan denna guidebok på engelska. Nu kommer en uppdaterad och rejält utökad version på svenska. Var med och ... 1 kommentar