Årets hälsorestaurang 2007

Efter en mycket tuff kamp mellan många kvalificerade finalister är det äntligen avgjort vilken restaurang som har tagit hem segern i årets upplaga av Santé - Årets hälsorestaurang 2007. Vann gjorde STF Storulvån Fjällstation inom kategorin lunch och/eller kvällsrestauranger öppna för allmänheten. Syftet med tävlingen är att premiera de restauranger som erbjuder sina gäster att äta bättre genom kreativa och genomtänkta koncept på hälsosam mat.

På STF Storulvån Fjällstation lever man efter ett eget hälsokoncept som kallas "gröna tassen", som är en anknytning till stationens namn och att fjällstationen ligger mitt ute på fjället.

– Vi har jobbat med vårt hälsotänk i drygt ett år och fortsätter att bli duktigare på att tydligt visa våra gäster hur de kan välja ett alternativ med mindre socker och mättade fetter utan att försöka skriva någon på näsan, säger Mattias Grapenfelt, matkreatör och platschef på STF Storulvån Fjällstation.

Motivering
“Med sitt hälsokoncept Gröna Tassen har restaurang STF Storulvån infört sundare alternativ utan pekpinnar och kalorital. Med glimten i ögat och utan att ge avkall på det lustfyllda i måltiden erbjuder köket gästerna hälsa.”

Lokala investeringar och Slow-food
Att stödja det lokala och ekologiska mathantverket är en investering, såväl för kvaliteten på maten som för den jämtländska miljön. Bryggerier, mejerier, ysterier, saft- och sylterier, bagerier och slakterier ligger tätt och erbjuder STF Storulvån Fjällstation ett fantastiskt utbud av produkter. På menyn hittar man bland annat ekologiskt lammkött från föreningen Fjällbete samt getmese från Raftsjöhöjdens gårdsmejeri. På Storulvån är man mycket involverad i slow-food rörelsen, en rörelse som just verkar för närproducerade varor och ett tänkande som handlar om hälsa och välmående på ett annat plan, både vad gäller färre globala transporter av livsmedel och en större råvarurikedom på tallriken.

– Maten vi serverar ska vara en helhetsupplevelse, en känsla av att äta mer än bara mat. Vi vill kombinera tradition med nytänkande, kultur med spänning och proffsighet med glädje i vår restaurang. Vi vill att våra gästar ska slå sig till ro för en kväll eller ett par dagar, glömma stressen hemma och bara slappna av, avslutar Mattias.