40 år sedan olyckan i Anarisfjällen
Till följd av Anarisolyckan, då åtta ungdomar omkom, och flera andra allvarliga fjällolyckor tillsatte regeringen Fjällsäkerhetsutredningen för att samordna fjällsäkerhetsarbetet. Idag har Fjällsäkerhetsrådet vid Naturvårdsverket denna uppgift.
Av: ulindh
Den 23 februari 1978 inträffade Anarisolyckan i södra Jämtlandsfjällen då åtta ungdomar omkom. Orsakerna till olyckan var hårt väder, undermålig utrustning och begränsad fjällvana. Till följd av Anarisolyckan och flera andra allvarliga fjällolyckor tillsatte regeringen Fjällsäkerhetsutredningen för att samordna fjällsäkerhetsarbetet. Idag har Fjällsäkerhetsrådet vid Naturvårdsverket denna uppgift.
–Anarisolyckan var en tragedi framför allt för anhöriga och vänner, och för dem som deltog i räddningsarbetet. Efter olyckan lades grunden för dagens fjällsäkerhetsarbete, som har haft en stor betydelse för att liknande olyckor inte ska inträffa igen, säger Per-Olov Wikberg, samordnare för Fjällsäkerhetsrådet vid Naturvårdsverket.
Fjällsäkerhetsrådet leder idag det svenska fjällsäkerhetsarbetet och samverkar med de lokala fjällsäkerhetskommitteérna i de 13 fjällkommunerna. Rådet samarbetar också med fjällräddningen som ansvarar för direkta insatser i kritiska lägen.
Under de senaste åren har räddningsinsatser ökat både i vinter- och sommarfjällen. En trolig förklaring är att andelen ovana besökare blir allt fler. Det visar den enkät om besökare i sommarfjällen som genomförts årligen sedan 2014 vid fjälldestinationer och STF:s fjällstationer. De tre vanligaste misstagen som fjällbesökare gör är att de underskattar hur snabbt vädret kan förändras, överskattar sin egen kondition och litar för mycket på mobiltäckningen.
Sex tips från Naturvårdsverkets Fjällsäkerhetsråd för en tryggare fjällvistelse:
- Välj rätt utrustning. Kläder och pjäxor ska tåla väta. Kläderna bör bäras i flera skikt för att enkelt anpassas efter väder och temperatur. Ryggsäcken ska inte packas för tung. På Fjällsäkerhetsrådets webbplats finns checklistor med tips på lämplig utrustning för olika aktiviteter.
- Lämna färdmeddelande. Det är viktigt att någon känner till er planerade färdväg och när ni räknar med att komma tillbaka. Berätta för en vän, en släkting eller någon annan som kan slå larm om ni inte skulle återvända som planerat.
- Anpassa turen efter vädret. Vädret kan slå om hastigt i fjällen. Ta del av lokala och aktuella väderprognoser. Respektera alltid utfärdade fjällvädervarningar.
- Följ markerade leder. Ledsystemet i fjällen är väl utbyggt och bidrar till ökad säkerhet. De flesta gör klokt i att följa lederna vilket gör det enklare att hitta och är ett säkrare alternativ om man skulle behöva söka hjälp.
- Ta med karta och kompass. Se till att kartan är aktuell. Användning av kompass kräver kunskaper – instruktioner finns på Fjällsäkerhetsrådets webbplats. Använd gärna GPS, men tänk på att mobiltäckning ofta saknas i fjällen och att batterier snabbt kan laddas ur, särskilt när det är kallt.
- Rådfråga erfarna. Människor som ofta vistas i fjällen kan ge viktig information. Både fjällstationer och fjällsäkerhetskommitteér har kunskaper om sina omgivningar. Ta kontakt och ställ frågor som underlättar er planering.
Läs mer på Fjällsäkerhetsrådet.
Läs mer
Forumdiskussioner
- Skidor allmänt alternativ till Idrefjäll?
- Skidalpinism Hur tänka med bindningar till Allmountainskidor ?
- Turskidåkning Skicka paket STF Abisko- Nikkaloukta med bussgods, bra eller dålig ide?
- Turskidåkning nybörjare - turskidåkning
- Skidor allmänt Isolering för att skydda mobiltelefon/powerbanks från kyla
- Skidor allmänt Billig fjällspade (tips).
- Jakt Åtelkamera utan MMS
- Turskidåkning Dela Taxi Kiruna Abisko april 2024
http://www.fjellvett.com/fjellvettreglene/nye-fjellvettreglene
Aktuellt nyhetsinslag, plus länk till Rapports inslag som sändes 1978.
Ruggig och mycket sorglig händelse.
Det var en person som blev trött och lite nedkyld i det större sällskapet, det var därför man stannade till från första början. Därefter slog vädret om väldigt hastigt och blev riktigt, riktigt dåligt.
När vi kom i "mål" på torsdagen, vi hade gått ut måndag morgon/natt, så hade alla ett mål mat kvar i ryggsäckarna. Det är med andra ord väldigt lätt att ta korkade beslut, eller inga beslut, när man är utmattad. Det är så lätt att bara "vila lite" först.