19 Juli (Marble Canyon – Banff)

Av: Christer Lindh

19 Juli (Marble Canyon – Väg 93 – Väg 1A – Banff, Tunnel Mt. Village 1)
Vi ser inte mycket på vägen in till Banff. De enda vi ser är i princip ett par mycket trötta Wapitis som inte ens orkar resa sig när vi stannar och går ur bilen. Vi spanar även av Vermillion Lakes och ser denna gång de vithövdade örnarnas bo. Vi ser även en av örnarna, men som även denna gång endast sitter still och för långt borta.

Under förmiddagen knatar vi runt i Banff och tar oss en fika på ett trevligt Café (ligger bredvid friluftsbutiken Mountain Magics stora butik), som faktiskt har mycket bra svart-vita bilder på väggarna tagna av någon lokal fotograf.

Vi checkar in på Tunnel Mt. Village 1 och ägnar eftermiddagen åt att städa ur bilen och packa ner våra saker.

På kvällen kör vi en sista runda längs med Bow Valley Parkway. Efter någon mil kör vi in i en ’beerjam’ och ser en svartbjörn som försvinner in i skogen. Även denna märkt med halsband. Vi fortsätter längs med vägen men ser inget och vänder efter ¾ delar. På tillbakavägen upptäcker vi en svartbjörn igen och det visar sig vara att det troligtvis är samma eftersom även denna är märkt. Här blir vi också utskällda av en kanadensare som tycker att vi gjort fel som stannat längs med vägrenen. När jag frågar varför han gått ur bilen, som är ännu mer fel, blir han ännu mer vansinnig.

Innan vägen tar slut får jag en kort skymt av en räv (eller snarare en annan bil berättar att det var en räv).

Norrskensentusiasten Carl Bergstrand ger sina bästa tips för att se och fota det färgstarka ljusfenomenet.
Det finns mycket att förundras över i naturen där växter, träd, moln med mera bildar både vackra mönster och monster tillsammans med vår fantasi. Nu ... 1 kommentar
Efter att nära 13 år förflutit sedan första besöket och flera år av inställda resor blev det äntligen av i somras! Målet med resan var att åter få ... 4 kommentarer
Andra delen av Lasses cykeltur genom östra Afrika. Den här gången får ni läsa om vägen till Karamoja i Uganda samt jakten på Sir Wilfreds Thesigers ... 4 kommentarer
Coronapandemin satte stopp för att jobba och guida, istället började Ewa skriva texter kring sina foton från olika vandringar som till slut blev ... 1 kommentar