12 Juli (Jonas Creek – Snaring River)

Av: Christer Lindh

Uppe innan solen. På väg upp mot Athabasca Parkway så ser vi en grann älgtjur som står mycket vackert intill älven. Vi stannar och fotograferar. Plötsligt ger sig älgen ut i älven och sveps med en bra bit av strömmen innan den kliver upp igen. Efter ytterligare ett par kilometer stöter vi på en ny svartbjörn i högra vägrenen. Denna björn är mer lättfotograferad och skyms inte av en massa videsnår. Vi svänger in på sidovägen till Jasper och efter en stund får jag en snabb skymt av björn nummer fyra, men när vi backar tillbaka är den försvunnen. Vi bestämmer oss för att äta frukost uppe vid Mount Edith Cavell. En lång serpentin-väg tar oss dit. Här finns en glaciär och stället blir snabbt populärt framåt tiotiden och invaderas av turister, så vi beger oss därifrån ungefär samtidigt.

Inne i Jasper handlar vi bättre kartor och kompletterar skafferiet. Vi träffar på de andra bilarna och vi stämmer av vad respektive bil sett.

I industriområdet finns en sanidump som vi utnyttjar och fyller på vatten. De övriga bilarna bestämmer sig för att campa på Wapiti (söder om Jasper) medan vi bestämmer oss för Snaring River.

På kvällen fortsätter vi norrut på den sidoväg Snaring River ligger vid. Vägen är inte asfalterad och går

mycket vackert delvis genom öppna gamla betesmarker och delvis genom tät skog. På ängarna finns mycket blommor. Innan campingen ser vi en bäverhydda och efter en stund kommer en bäver simmande. Vi ser dock inget mer vilt utan vi kör tillbaka och ut på stora vägen norrut. På vägen norrut stöter vi på en ny ”beerjam” (dvs en massa bilar som stannat för att se björn). Ytterligare lite mer norrut så går två mäktiga Wapititjurar intill vägen. Några bilar med japanska turister stannar, och de börjar i vanlig ordning att med sina kompaktkameror fotografera varandra med djuren i bakgrunden…

Norrskensentusiasten Carl Bergstrand ger sina bästa tips för att se och fota det färgstarka ljusfenomenet.
Det finns mycket att förundras över i naturen där växter, träd, moln med mera bildar både vackra mönster och monster tillsammans med vår fantasi. Nu ... 1 kommentar
Efter att nära 13 år förflutit sedan första besöket och flera år av inställda resor blev det äntligen av i somras! Målet med resan var att åter få ... 4 kommentarer
Andra delen av Lasses cykeltur genom östra Afrika. Den här gången får ni läsa om vägen till Karamoja i Uganda samt jakten på Sir Wilfreds Thesigers ... 4 kommentarer
Coronapandemin satte stopp för att jobba och guida, istället började Ewa skriva texter kring sina foton från olika vandringar som till slut blev ... 1 kommentar