Friluftsaktiviteter och styrketräning

32 årig bergsbestigare som vill nå så högt som möjligt

Användarnamn: Thunder91

Intressen: Alpinism, Klättring, Expeditioner, Vandring, Långfärdscykling, Litteratur, Löpning, Resor

2019:
Juni

2016:
Mars, April

Cykla till Jotunheimen

Hej alla läsare! Kan inte sluta tänka på det stora cykeläventyret just nu. Det kommer och går dom där tankarna på alla äventyr man vill göra. Dom fyller mig med glädje varje gång och ger mig energi att fortsätta med att försöka uppfylla mina drömmar.

Jag bor i Borås i södra Sverige och tänker cykla ca 75 mil till Spiterstulen i hjärtat av Jotunheimen, och sedan stanna där i en vecka ungefär med toppbestigning av Glittertind och Gladhöpiggen, innan det blir tåget hem. Spiterstulen är en fjällstation med flera 2000-m toppar i närheten. Jag var där i somras och besteg Glittertind, men med tåget upp från Göteborg. Att cykla från Göteborg istället anser jag skulle vara en total frihetskänsla. Det blir sådan ständig närhet till naturen och älskar man att cykla som jag gör så måste det kunna bli succé. Jag räknar dock med att benen nästan kommer sprängas ibland, men va fan, det är värt det! Ibland kommer det vara behagligt när det bara flyter på och landskapen rullar förbi. Ibland kommer det vara uppförsbackar så man blir rädd för att benen ska explodera och man vill nästan ge upp och gå upp den där sista biten för backen. Det är dock en underbar känsla när man klarat av ett tufft parti och man kommer ut på platt mark igen så benen och lungorna får andas igen. Det är en underbar känsla att veta att man cyklat nästan hela dagens etapp och stanna för ett ordentligt matstopp så man får energi till sista biten. Då känner man att det är värt allt slit. Man känner sig nöjd med sig själv och ser fram emot en välbehövlig paus. Att på kvällen få lägga ut sina trötta ben på en skön säng efter en lång cykeldag är underbart.