Spelar mycket schack....

Användarnamn: thegedd

Intressen: Friluftsmat, Expeditioner, Fiske, Vandring, Långfärdscykling, Litteratur, Navigering, Foto

Vistasstugorna - Nallo - Unna Räita !

En vandrare som sakta tog sig upp för slänten vid sjöns västra ände var det första jag såg när jag klev ur tältet denna morgon. Mannen hade dagen innan - på kvällen vid åtta tiden - kommit till mitt tält. Han "mumlade" då om att kvinnorna säkert skulle klara sig över passet - även fast vädret var det sämsta tänkbara. Någon timme efter detta möte - hör jag på håll ett gäng finska människor föra en livlig diskussion.

Efter oväder kommer alltid solen fram och detta stämde även denna gång. Jag hade tältat i slutet av sjön Vássaloamijávri på dess västra sida. Packade ihop och lämnade ett mycket vackert område. Fortsatte västerut och det dröjde ej lång stund - innan jag var uppe på krönet och kunde blicka ner i Visttasvággi med b.l.a bergen Räitatjåkka och Nallo i bakgrunden.

På skrå följde jag stigen västerut i svag nedförslut tills en skylt dök upp där det stod Vistas - vek av och följde stigen ner till stugorna. Där träffade jag andra vandrare och små samtal uppstod. Fick syn på en man jag träffat tidigare och var tvungen att ta kontakt och ställa några frågor. De fem finska kvinnorna hade vandrat "nonstop" i 15 timmar ifrån Mårmastugan till Vistasstugorna. Den livliga diskussion jag hört dagen innan hade handlat om att den finska mannen hade försökt övertala kvinnorna. Om att de skulle stanna vid sjön Vássaloamijávri för natten men de hade envist - hållit fast vid beslutet att vandra ner till Vistasstugorna. Dit hade de anlänt halvtolv på kvällen/natten. Mannen skakade på huvudet och sa "finska kvinnor".

Stannade i Vistas någon timme för att torka tält och dricka kaffe. Fortsatte över bron och vidare mot lättvandrade Stuor Reaiddávággi. Fina vyer hela vägen till Nallostugan.

Platsen runt Nallo har en vild karaktär med höga bergväggar runt omkring - ödsligheten är äkta. Klev in i stugan och där satt ett ungt par ifrån Österrike - orsaken till besöket i de Svenska fjällen hade jag hört många gånger - vyerna - tystnaden - friheten. Stannade för lunch och vila - tre vandrare ifrån Göteborg anlände.

Ifrån stugan fortsatte jag söderut i Stuor Reaiddávággi tills jag vek av österut och vadade jåkken. I svag lutning uppför på sten/block gick färden vidare in i Unna Reaiddávággi. En glaciär blir synlig nedanför toppen på Vaktposten.

Kort efter stötte jag på ett gäng äldre damer som varnade mig för hala stenar och att det var en bra bit kvar till stugan. Någon timme efteråt stod jag vid slutet av sjön 1226 meter och blickade ner på Unna Räita - stugan.

Ingen människa syntes till. Jag rundade sjön och vyerna österut ner i Unna Reaiddávággi är imponerande.

Klev in i stugan och öppnade gästboken - där fick jag syn på några namn jag kände igen. Kvällen tillbringade jag med att planera vandringen över till Tarfala.

2008-08-26 18:18   Håkan Friberg
Känner igen mig i mycket av det du skriver. Undrar vilka namn du hittade i gästboken!

2008-08-26 19:26   Karin Hofvander
:-) Finskor är 'kända' för att vara envisa.
Fina bilder...igen.

2008-08-27 08:36   -friberg-
Också nyfiken på om du kanske såg två st Friberg i gästboken=)

2008-08-27 09:06   ConnyG
Trevlig läsning, rörde mig i samma område ungefär samtidigt, ser fram emot att läsa om fortsättningen till Tarfala.

2008-08-27 10:12   thegedd
Tackar för kommentarerna - och visst var det far och son "Friberg" jag såg i gästboken.

2008-08-28 06:38   Brita Edberg
Som gammal stugvärd med Vistas och Nallo som favoritstugor var det jättekul att läsa Din berättelse. Härligt att se Dina bilder och och det gör rakt ont i bröstet av längtan när jag tittar på Din bild av Nallopiken. Den bilden är dessutom ordentligt fin med bäcken som leder ögat in mnot piken/brita

2008-08-28 10:09   thegedd
Brita: Tackar för kommentar !

Home away from home

För två veckor sedan köpte jag en cykel för blott 340 kr, ja ni läste rätt. Denna har jag enbart tänkt använda för småturer hemmavid. Igår blev det så dags för en liten sväng för att testa cykeln.

Färdväg och cykeln höll bra.

On the edge...

Det är valtider och samtidigt består ju också livet av massor av val...Should I Stay or Should I Go...

Det har varit alldeles för lite friluftsliv för mig de senaste månaderna. Jag tycker i och för sig att det varit för varmt för detta, har dock simmat en del i Ånnabodasjön under Juni, Juli och Augusti. I helgen blev det i alla fall en liten dagstur väster om Örebro. Och nu får det gärna bli höst och temperaturfall så att man får lite mer lust till övernattningsturer. Och kanske då också ett eller annat blogginlägg.

Hjulen rullar vidare

Det har ytterligare blivit två mindre turer på cykel i mina hemmatrakter. Och detta får väl då bli en förlängning på mitt förra inlägg Två små turer på två hjul

Färdväg 1 (246 km): Örebro - Nora - Striberg - små grusvägar till Grythyttan (övernattning) - Hällefors - Silvergruvan - små grusvägar till Älvsjöhyttan - små grusvägar till Kopparberg - Stjärnfors (övernattning) - Guldsmedshyttan - Mårdshyttan - Nora - Örebro