Att skärgården enbart är värd att besöka på sommaren när solen skiner är det många som tror, men jag tänkte att jag skulle försöka visa att skärgården är underbar och vacker året om, oavsett om det är stiltje eller om det blåser storm. Det bästa av allt är att ALLA är välkomna till Skärgården!

Jag bor på Hasselö i Tjust Skärgård där vi har en rad olika verksamhet. Vi driver en skärgårdsbåt som trafikerar Loftahammar - Hasselö och på Hasselö har jag kajakuthyrning och sportfiske.

Jag gillar att paddla och det är underbart att ha hela skårgården runt hörnet när man är sugen på en tur.

Jag arbetar för att fler ska ta sig ut i skärgården och upptäcka hur vacker den är.

visited 62 states (27.5%)
Create your own visited map of The World or Best time to visit Japan

Användarnamn: Rindmyr

Intressen: Dykning, Fiske, Vandring, Navigering, Mountainbike, Paddling, Foto

Älgsafari på E22:an och kvällspaddling runt Ekö

Jag kom hem från Oslo igår vid 23:30, resan gick förhållandevis bra förutom att jag höll på att klippa benen på en ruskigt stor älg. Jag mötte en lastbil i mörkret och just i det där ögnblicket när man har bländat av och nästan befinner sig jämte varande, i det ögonblicket som man nästan är blind.... Då, helt plötsligt 5-10 meter framför bilen så ser jag bara fyra jävligt långa ben. Ruskigt vad fort det går, jag skulle inte haft en chans att göra något, det han jag fatta i alla fall för kroppen reagerade instinktivt genom att spänna armarna mot ratten och förbereda sig på smällen. Konstigt... Kroppen är ibland snabbare än den del av hjärnan som vi tror vi använder för att styra kroppen med.

Hur som helst, det gick bra och jag kom hem välbehållen.

Om 25 år kan ingen prata med ord längre!

Så sitter man här i Oslo och pratar en massa bokstäver, det är HSSEQ åt ena hållet och IAGC åt den andra hållet, sedan är det MMO upp och SBEXP för hela slanten. Om 25 år kommer inte människan att kunna prata med riktiga ord längre, utan det kommer att bli som på tiden då man telegraferade till varandra, man använder enbart förkortningar.

Jag tänkte jag skulle försöka få lite löneökning också.... Eftersom jag jobbar för ett bolag som heter SeaBird Exploration och precis köpte en kajak som heter SeaBird Expedition så räknas man kanske som en "Company man" och får mer betalt, eller detk anske inte funkar så!!?? :o) Vet inte om jag ska sätta mitt rykte på spel och fråga storbonden!

Sjöassistans i hårt väder

Lördagen började ganska sent för mig faktiskt. Klockan 11:00 tog jag mig upp ur sängen efter att jag hade övertalat mig själv att jag faktiskt inte BEHÖVER gå upp idag och göra en massa saker.

Dessutom så hade fredagskvällen tillbringats med en kollega/konkurrent på en av Västerviks krogar, där god mat och tillhörande dricka hade avnjutits under roliga diskussioner om hur sommarens trafik har varit.

Kajakguidning i hällregn!

Lördag, söndag, måndag och tisdag har bara försvunnit. Jag vet inte om det har att göra med att jag och min sambo bygger hus, försöker driva 4 företag eller att man helt enkelt är en obotad tidsoptimist.

Hur som helst  så var jag ute och guidade ett glatt sällskap i lördags. Regnet öste ner och det såg inte ut att ljusna heller. Det blev en tur på nordvästra sidan av Torrö eftersom det blåste SO 8 m/s och sedan paddlade vi vidare mot Hasselösand där jag lämnade sällskapet. Där mötte de värdparet Anneth och Lina som visade sin barmhärtighet genom att låta dom sitta i paviljongen och äta sin soppa. De var i alla fall nöjda när dagen var över, och det är ju kul.

Att segla förutan sikt!!

Jag är lite, eller faktiskt jävligt irriterad på de båttilverkare som tillverkar båtar bara för att de ska vara designmässigt snygga, och utan tanke på något som helst praktiskt användande.

När jag köpte min båt av märket Arvor så det första jag fick göra vara att flytta lanternorna för de bländade mig när jag körde. Sedan har de satt solfilm på framrutorna vilket gör att ALLA konturer försvinner totalt vid mörkerkörning. Man får åka runt i skärgården som ett lysande fenomen men strålkastare till höger och vänster bara för att man ska se något. Dessutom så önskar man att man hade ett väldigt avlångt och smalt ansikte så att det gick att sticka ut det genom den lilla sidorutan.