Dela upplevelser och erfarenheter.

Användarnamn: robber72

Malingsbo-Kloten

Jag och min fru bestämde oss för en tur i närområdet när vi nu hade lite längre ledigt och prognos för mycket fint väder. Vi har tidigare gått delar av Bruksleden och började kolla vad som fanns inom en 2 timmars radie. Finns fantastiskt många fina områden som inte behöver innebära en lång transport till fjälls. Nu föll ögonen på Malingsbo, mindre än 2 timmar från hemmet, varför har jag aldrig sett det området förut?

Efter lite googlande föll valet på en anpassad Malingsbo-Kloten runda, 32 km på en och en halvdag.

Vintertur på Fulufjället Dec 2019

Då var det dags för säsongens första vintertur. Blev Fulufjället, igen, närheten till Stockholm gör platsen svårslagen. Testade en ny entré, Morbäckssätern, som är en av de plogade platserna för vinterlederna. Startade 13/12 vid lunch och hade 3-4 dagar på mig att ta mig en planerad rundtur via Bergådalsstugan, Tangsjön och tillbaka, ca 5 mil. Blev inte riktigt enligt plan, vilket jag hade i bakhuvudet med tanke på vädret.

Vintertur på Fulufjället April 2019

Så var det dags för Fulufjället igen, denna gång med skidor och pulka. Passade även på att introducera Fulufjället för min bror.

Planen var att starta vid Brottbäcksstugan och skida till Tangsjöstugan-Altarringen-Storhammaren-Slottet-Brottbäcksstugan-Särnmansstugan. Vi räknande på fyra dagar för att inte känna någon stress och verkligen kunna njuta av morgonsolen. Vi hade även tagit med en reservdag för oförutsedda händelser. Start 13/4 planerat mål 17/4, 18/4 reserv. Kan låta som lite väl många dagar för kort sträcka, vi var dock lite osäkra på utrustningen då skidor och pjäxor var hyrda och oprövade av oss, därav även reservalternativ snöskor.

Höstvandring Fulufjället 2018

Första besöket på Fulufjället, en ren slump. Fick blodad tand efter en tur längs Kungsleden i somras och började kolla på leder i närheten av mälardalen. Sökte efter en relativt enkel led då jag tänkte introducera fjällvandring för min fru som inte är riktigt lika äventyrlig som jag. Hittade Fulufjällets nationalpark på google maps och började läsa in mig på nätet. Hittade en hel del turförslag och bestämde mig för att en rundtur på ca 3 mil med 3 dagar till förfogande inklusive bilfärd var lagom.

Start dag 1 efter lunch vid Naturum till Rösjöstugan och vidare till Harrsjöstugan för övernattning. Dag 2 till Bergådalsstugan för lunch vidare till Särnmanskojan och slutligen Storrösjön för övernattning. Dag 3 till Njupeskär och ett besök vid vattenfallet och slutligen åter till Naturum.

Fulufjället med snöskor dec 2018

Har fått lite frågor kring min tur på Fulufjället med snöskor så jag gör ett försök med en blogg för första gången.

Bestämde mig under hösten för en vintertur och att testa snöskor, med tanke på ledighet och tid till förfogande så föll valet på Fulufjället. Hade 3 dagar på mig, planen var att starta vid Brottbäckstugan och sedan via Särnmanskojan till Tangsjöstugan. Vid Tangsjön var planen att om det gick fort gå vidare mot Norge alternativt en kort avstickare till Altarringen, därefter samma väg tillbaka för att inte chansa med underlaget. Behövde lämna Fulufjället vid lunch dag 3.