En friluftsblogg. Friluft såsomi kängor, ryggsäckar och tält. Och lite annat också kanske.

Obotlig natur-och friluftsromantiker med förkärlek för vandring och god mat. Hundar, ryggsäckar och kängor. Också.

Användarnamn: Nyingen

Intressen: Friluftsmat, Fiske, Vandring, Jakt, Bär & svamp, Orientering, Löpning

2017-07-08

Mera ryggsäck...

Då var jag igång igen. Förr-förra inlägget har resulterat i ett nytt bärstsystemprojekt. Till en Skarja. Så det här är ett utrustningsnördinlägg. I kubik... :-)

En gammal stackars Haglöfs Shosho 60 som ändå bara låg oanvänd fick bidra med sitt avbärarbälte och axelremmar.

Plattbanden var en aning styva (de blåa), annars var det inget fel på själva bärsystemet. Jag fick klippa sönder säcken för att få loss delarna så klart, men det gör inte så mycket. Väldigt mycket av själva säcken går att återanvända. Dels till det här projektet, och dels till nåt framtida.

Eftersom jag tycker att mitt eget avbärarbälte funkar bra rent fästmässigt så får det stå modell även för det nya. (Ska man hårddra det så är det samma grundkonstruktion som orginalet, men lite robustare och modernare.)

Mitt avbärarbälte

Den översta flärpen med de tre plattbanden på är själva fäststycket. Steg ett blev således att tillverka ett sådant.

Lite tyg som blev kvar från förra ryggsäcksprojektet hade bra tjocklek och därmed styvhet och hållfasthet och fick bli det nya fäststycket. Enkelt att sy på vanliga symaskinen.

Tada! Så blev det. Mellan öljetterna skall det vara en metallpinne, i det här fallet en 5 tums galvad spik med kapat huvud, och så skall tyget vikas just där så man kan se genom båda öljetterna. Spiken syddes in så den inte rymmer och samtidigt håller de sömmarna tyget vikt och i rätt position, vilket kan skymtas till höger på bilden nedan.

Nästa steg var att sy fast fäststycket på själva avbärarbältet. Här stötte jag på patrull. För den vanliga symaskinen var det givetvis för tjockt. Men skomakarmaskinen borde ju funka! Nejdå. Såklart inte. Flera nålar hade jag av, svor gjorde jag och tråden gick av en miljard gånger däremellan.

Det visade sig att bältet hade en superseg gummikärna. Den gav givetvis väldigt bra stabilitet men var helt omöjlig att sy i. Men en vass skomakarkniv rådde bot på problemet. Jag skar helt enkelt bort en del av gummit och vips gick det att sy i bältet. Förhoppningsvis utan att stabiliteten fått ge för mycket avkall. Men det visar sig väl.

Sen var det bara att montera.

Här med en provisorisk lösning med ett snöre. I och för sig är det säkert tillräckligt med snöre men tanken är att byta till en "wiresträckare".

Nästa steg var att få till något som påminde om det här axelremsystemet. Det jag hade att utgå från var två lösa axelremmar, så det som skulle till var den högra tvärgående delen.

Här gick det bra att återanvända motsvarande del från orginalavbärarbältet från min Skarja. Själva syendet var inte så avancerat förutom att det alltid är svårt att sy i gummerat material. Trådsträckningen muppar sig och man måste pröva sig fram en del.

Tvärdelen försågs med två nedåtgående plattband för att fästa i den nedre tvärstolpen i ramen. Det tvärgående fäststycket är här spännt med snöre men man skulle kunna använda en wiresträckare även här. Men här räcker det definitivt med snöre om man vill spara vikt.

En detalj som fanns på de tidiga Haglöfsprylarna är dessa spännen.

Gjord av en lite utstansad plåtbit är det en fantastisk fästanordning. Och jag har svårt att tänka mig situationen när den går sönder. Trasiga plastspännen har jag därimot sett alldelens för många.

Genom att trä tillbaka den lösa parten en gång till så är det helt och hållet omöjligt att bandet ska kunna glida upp an belstning från det andra parten av bandet:

Axelremmarna har givetvis spännband för att reglera ramens anliggningvinkel. Dessa har jag personligen fastsatta i översta ramdelen men kan de också sättas "en våning" ner så att säga. Allt utifrån kroppskonstruktion och hur man vill ha sin säck sittandes.

För övrigt uppmanar jag alla att köpa lite fallskärmslina och göra ett handtag eller förstärkning på befintligt sådan, på sin ryggsäck. Så har man ett par meter reservsnöre med sig. Coolare att knyta själv än att köpa ett armband om ni frågar mig. Det är jätteenkelt. Köp lina på nätet eller MÖP-affär (typ Terräng i Sthlm) och kika på instruktion på Youtube. Sök på "paracord".

Det roliga är att jag i stort sett bara använt material och delar från en annan Haglöfsrygga för det här projektet och tanken är att det ska sitta på just en Haglöfs Skarja. Haglöfs gör utmärkta prylar. Både nu och förut, det vill jag framhålla. Personligen tycker jag att deras tidigare produktion var bättre än den nutida, men det gäller för de flesta märken. Och det främsta skälet för denna åsikt är att målgrupp och ändamål ändrats för de flesta företag, inte att de egentligen gör sämre prylar. Företagslogik är ju att göra det som är tillräckligt bra och framförallt är efterfrågat. Det är därför jag skulle bli en usel företagare; jag skulle bara göra saker som helst aldrig gick sönder och inte efterfrågade av mer än en handfull entusiaster med mycket snäva kravställningar på sin utrustning.

Hur som helst satte jag i alla fall dit en Rävling. Hade jag haft en brodyrmaskin skulle det ha stått "Modifierad av" ovanför Rävlingen. Men nån sån har jag inte så det får bara bli en Rävling. Så för att vara övertydlig: jag har gjort väldigt lite själv; nästan allt är Haglöfs orginal. Rävlingen har bara meckat ihop det hela på ett nytt sätt :-)

Basta ya och länge leve ramryggsäckarna!!

:-p

2017-07-09 10:36   anders-petterh
Bra jobbat!

2017-10-12 07:23   Boom
Riktigt kul läsning!

Svar 2017-10-14 18:15   Nyingen
Tackar! :-)
Var kul att skriva med.
Rävlingen har modifierat ytterligare en ryggsäck här i dagarna. Kommer kanske kommer det ett inlägg till snart!

2022-08-18

SOLo-vandring 2021 i Sarek och Padjelanta, del 3 – inlägget som inte blev

2021-08-14

SOLo-vandring 2021 i Sarek och Padjelanta, del 2

Här är fortsättningen på sommarens fjälltur. Alla tre delarna är kronologiskt upplagda i stora drag, men jag använder inte den kronologiska tidslinjalen som bärande struktur i bemärkelsen att historien helt följer den. Istället är det tankar, känslor och enstaka händelser som (o)strukturerar det hela. Och vissa tidsmässiga hopp blir det ju om temat som jag skriver om hör hemma på mer än en plats rent tidsmässigt. Det var helt enkelt roligare att skriva så här den här gången... så håll till godo.

Tjärdoft och aluminiumbåtar

2021-08-03

SOLo-vandring 2021 i Sarek och Padjelanta, del 1

Högt över fjällen flyger en ko
hon flyger långt bort, där den kan finna ro

där västvinden sjunger sin eviga sång
som avslöjar allting en gång
Den sången som sjunger om livet som det är
och att det kan slösas till ingen nytta
Högt över fjällen flyger en ko
kanske den flyger för sin tro