Kommer handla om att laga mat ute. Mer fokus på god men enkel matlagning, råd och tips vad man kan ta med sig. Jag är mest ute med min familj och därför är maten anpassade för att vara ute och kunna njuta tillsammans.

Tycker om att tillbringa min lediga tid ute, främst tillsammans med min familj. Vandra, åka skidor, cykla i skogen eller paddla kajak. Har också ett stort matintresse och tycker om att laga mat med riktiga råvaror både hemma och ute på turer.

Användarnamn: Kabis

Intressen: Friluftsmat, Vandring, Turskidåkning, Långfärdsskridsko, Litteratur, Mountainbike, Bär & svamp, Paddling, Utförsåkning, Resor

2013:
Mars, April, Maj, Juni, Juli

Veckans höjdpunkt!

Detta året så skulle äntligen vår längtade Rundhögdatur bli av! I ett par år har vi varit tvungna att vända pga för mycket vind och vissa år har det blåst så mycket att vi inte ens åkt dit. Känns som att det alltid började blåsa i slutet av våra veckor i Grövelsjön. Förra året fick vi ta en kortare variant pga för lite snö men i år stämde allt - det var vindstilla, soligt och mycket snö!

Vi samlades lite extra tidigt för att vi skulle ta bilarna och lasta på pulkorna på släpet och sedan åka ca 15 min in i Norge. Vid halv elva var vi redo att börja vår tur. Alla hade kommit fram, parkerat bilar, lyft ur pulkor, tagit fram skidorna och gjort sig klara för en underbar dag i de norska fjällen!

Hela gänget framför Rundhögda (ett runt och fint litet fjäll!). Vädret kunde inte bli bättre och ingen vind trots att det brukar blåsa en del häruppe.

Så här glad blir man av att var ute i fjällen tillsammans!!

När vi började vår tur så hade vi denna vackra utsikten över "Drottningmodern" i Norge på vår vänstra sidan. En sån här klar dag så såg man den tydligt.

Tanken med turen är att vi åker runt fjället och tar oss upp på den västra sidan och bakom fjället så viker de som vill åka längre av och åker tillbaks till Grövelsjön över fjällen och får en fantastisk tur hem över fjällen, helt ovanför trädgränsen.

De som vill fortsätter runt fjället och åker ner mot en ravin och får sedan en skön nedförsåkning mot parkeringen.

Efter en timmas åkning så tog vi en liten kort paus där alla kunde ta sig lite att äta. Häruppe brukar det blåsa en del och man ser oftast lite stenar, vilket kan vara bra när man behöver vila.

Andra är mer intresserad av kartan och var vi befinner oss än att äta...

Utsikt söderut mot Norge

När vi kom på baksidan av fjället så går det uppför en hel del men det gick sakta men säkert framåt

Efter att vi ätit lunch så börjar barnen snart att röra på sig. Helt plötsligt hade nästan alla klättrat upp på en liten bergskam. Frågan var om de skulle våga åka ner...

Vilken härlig blå himmel!

Trots ganska hård snö så kom de på att det bästa var att använda rumpan och svischa sig ner

Nu har vi kommit fram till baksidan och upp till det stället som de flesta valde att åka hela vägen hem över fjällen. Ca 13 km hem, delvis på skrå över fjället och sedan härliga backar nedför väntar gänget. Inte ett träd i sikte utan här är det bara vit snö och blå himmel (lite moln...)

Det blev en underbar dag som man kommer kunna tänka tillbaks till när man längtar ut igen!

Dagsturer kajak

Denna veckan har ju bjudit på riktigt skönt väder och eftersom vi är lediga och tänkte oss att göra lite utflykter på hemmaplan så har vi bl a varit ute och paddlat kajak i två dagar (olika turer).

Hyrde i söndags kajaker på Marstrand och stack ut mot Ängholmen (en bra ö om man vill tälta) och paddlade runt lite och njöt av det härliga vädret. Bra kajaker, god mat och trevligt sällskap - kan det bli bättre!

Något snabb och gott innan maten

När vi är ute och ska övernatta i tält så blir det ofta så att när man väl hittat en tältplats och fått upp tältet så är alla ganska hungriga. Vi brukar alltid starta med något att äta innan vi sätter igång med själva middagen.

Alla har väl sina favoriter på vad man brukar plocka fram. I vår packning så har vi två stora favoriter och det är popcorn eller quesadillas. Båda sakerna går fort att fixa med vårt trangiakök (med gasol). Allra snabbast är ju annars att ta fram lite olika nötter.

Via ferrata - tips inför sommaren!

Förra sommaren semestrade vi i Schweiz, ett otroligt vackert land och fullt med vackra berg!

En semesteraktivitet som vi lovat barnen (och oss själva!) var att klättra Via ferrata när vi kom ner till Alperna. Vi testade det första gången för 4-5 år sedan på Skuleberget vid Höga Kusten och tyckte det var jätteroligt och lagom spännande för barnen.

Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.