Kommer handla om att laga mat ute. Mer fokus på god men enkel matlagning, råd och tips vad man kan ta med sig. Jag är mest ute med min familj och därför är maten anpassade för att vara ute och kunna njuta tillsammans.

Tycker om att tillbringa min lediga tid ute, främst tillsammans med min familj. Vandra, åka skidor, cykla i skogen eller paddla kajak. Har också ett stort matintresse och tycker om att laga mat med riktiga råvaror både hemma och ute på turer.

Användarnamn: Kabis

Intressen: Friluftsmat, Vandring, Turskidåkning, Långfärdsskridsko, Litteratur, Mountainbike, Bär & svamp, Paddling, Utförsåkning, Resor

2013:
Mars, April, Maj, Juni, Juli

Nu är vi på plats

Kom upp till Grövelsjöns fjällstation på fredagen och firat lite påsk häruppe. Kan inte bli bättre att få skidåkning med mycket snö och sol på dagarna och god mat på kvällarna.

Vi har inte kört några längre turer under dessa dagarna eftersom vi också lägger tid på att förbereda familjeveckan som börjar idag.

Längtar till snö och sol.....

Sol har vi haft en hel del men inte så mycket snö runt Göteborg. Snart åker vi till Grövelsjön för att åka skidor, något som vi gör med familjen varje vårvinter. När barnen var små satt de i pulka men nu springer de före oss upp på fjällen istället!

Första åren var vi här uppe själva men de sista åren så har vi ansvarat för en familjevecka på fjällstationen. Vi hjälper barnfamiljer i olika åldrar att komma ut på fjället och njuta av att åka skidor och vara tillsammans i denna fantastiska miljö!

Recept energibars

Har nu testat och gjort fyra sorters energibars med lite olika touch.

Renskav när det är som godast!

I går var det dags att ta fram Muurikkan igen! När helgerna fylls av barnens olika träningar och matcher och man inte hinner ta sig ut i skogen så är det perfekt att kunna klä på sig lite extra kläder och gå ut i trädgården och elda en liten stund på kvällen.

Vi har en 48 cm stor Muurikka som vi mest använder hemma på vårt hemmagjorda ställ. En del använder gasol när de är hemma men vi föredrar att elda året runt.

Börja planera inför sommaren...

Vi har redan börjat planera inför sommarens fjällvandring med vår yngsta dotter som är 11 år. Men mina planer handlar inte om var vi ska gå, (det har vi redan bestämt) utan min planering handlar om maten! Vad gäller fjällvandring så försöker vi alltid att torka en hel del mat. Frystorkat packas sällan, eller aldrig ner i ryggsäckarna utan vi håller oss till soppor, ris, past, egen torkat kött och grönsaker mm

I helgen köpte jag Torka mat av Eric Tornblad på Vildmarksmässan. Boken kom ut för snart ett år sedan men nu var det dags att utöka sitt kokboksbibliotek! Förra gången vi fjällvandrade använde jag Anita Forsells Friluftsmat men Torka mat kändes modernare och lite mer inspirerande.

Sida: 1 2 Nästa Sista

Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.