Kommer handla om att laga mat ute. Mer fokus på god men enkel matlagning, råd och tips vad man kan ta med sig. Jag är mest ute med min familj och därför är maten anpassade för att vara ute och kunna njuta tillsammans.

Tycker om att tillbringa min lediga tid ute, främst tillsammans med min familj. Vandra, åka skidor, cykla i skogen eller paddla kajak. Har också ett stort matintresse och tycker om att laga mat med riktiga råvaror både hemma och ute på turer.

Användarnamn: Kabis

Intressen: Friluftsmat, Vandring, Turskidåkning, Långfärdsskridsko, Litteratur, Mountainbike, Bär & svamp, Paddling, Utförsåkning, Resor

2013:
Mars, April, Maj, Juni, Juli

Valdalsbygget

Idag åkte de större barnen från 11-15 år upp till den svenska sidan och gick till Blåkläppen och Fosksjökläppenmed två guider för att uppleva egna äventyr utan föräldrar.

Vi andra tog bilarna bort mot Valdalsbygget och fick en härlig tur i fina spår fram till Valdalsbygget (ca 2,2 km). Valdalsbygget består av ett par gamla fäbodar där man försöker valla fjällkor under sommaren och där det är fint att rasta på vintern.

Vi grillade lite korv och hade med oss lite efterrätt till barnen.

Inte helt lätt att få eld i en grop...

Förutom att det blev mycket lek på plats så åkte alla barnen över till Norge (gränsen ligger ca 100 m från fäbodarna!).

Efter en lång och skön paus i solen där vi även fått besök av lavskrikor (som älskar pannkakor!) så åkte vi tillbaks till bilarna. De mindre barnen fick åka bil hem medans många av föräldrarna åkte skidor hem till fjällstationen över Olån (ca 7,5 km). Som vanligt en härlig tur, men med detta vädret kan ingen klaga!!

Liten paus

Lavskrikor finns det gott om i dessa skogar men enklaste sättet att få fram dem är att plocka fram lite pannkakor!

Perfekt led för de minsta skidåkarna

Krock!

På väg mot Olån

Här går det undan!

Liten eftermiddagspaus i solen

Dagsturer kajak

Denna veckan har ju bjudit på riktigt skönt väder och eftersom vi är lediga och tänkte oss att göra lite utflykter på hemmaplan så har vi bl a varit ute och paddlat kajak i två dagar (olika turer).

Hyrde i söndags kajaker på Marstrand och stack ut mot Ängholmen (en bra ö om man vill tälta) och paddlade runt lite och njöt av det härliga vädret. Bra kajaker, god mat och trevligt sällskap - kan det bli bättre!

Något snabb och gott innan maten

När vi är ute och ska övernatta i tält så blir det ofta så att när man väl hittat en tältplats och fått upp tältet så är alla ganska hungriga. Vi brukar alltid starta med något att äta innan vi sätter igång med själva middagen.

Alla har väl sina favoriter på vad man brukar plocka fram. I vår packning så har vi två stora favoriter och det är popcorn eller quesadillas. Båda sakerna går fort att fixa med vårt trangiakök (med gasol). Allra snabbast är ju annars att ta fram lite olika nötter.

Via ferrata - tips inför sommaren!

Förra sommaren semestrade vi i Schweiz, ett otroligt vackert land och fullt med vackra berg!

En semesteraktivitet som vi lovat barnen (och oss själva!) var att klättra Via ferrata när vi kom ner till Alperna. Vi testade det första gången för 4-5 år sedan på Skuleberget vid Höga Kusten och tyckte det var jätteroligt och lagom spännande för barnen.

Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.