Skidturer längs den skandinaviska fjällkedjan; Grövelsjön - Storlien, Hemavan - Abisko. Börjar gå från Grövelsjön den 16 februari.

Dalkulla från Borlänge - som numera bor i Oslo. Jobbar som skidinstruktör för barn samt i friluftsbutik och planlägger långa turer till fjälls. Har nu under våren tänkt är att jag ska gå på skidor längs med Sveriges fjällkedja, från Grövelsjön till Storlien och sedan Kungsleden; mellan Hemavan och Abisko. Den 16 februari bär det iväg. Nu kan ni följa tur och förberedelser på min blogg: "En väldigt vit vinter"

Maria

Användarnamn: Maria Walla

Intressen: Friluftsmat, Expeditioner, Vandring, Turskidåkning, Navigering, Bär & svamp, Foto

Packlista för vintertur 1-2 månader

Först vill jag bara tacka för fina kommentarer på mina tidigare inlägg! Kul att någon läser det jag skriver :-)

Har funderat en del på vad jag ska ta med mig i pulkan. Pratat med vänner och hittat egna lösningar. Tycker alltid om att se vad andra tar med på långa turer - så då tänkte jag att min lista kanske kan vara av intresse för någon annan också!?

Grövelsjön den 16 februari

På senaste tiden har jag tänkt om liten vad gäller mina turplaner.

Jag har egentligen två stora mål med min tur. Det första är att uppleva och behärska vinterfjällets många skiftande sidor. Det andra är att leva i nuet, få tid till att läsa böcker, njuta av livet, fota, träffa människor, skriva, teckna, fundera och bara vara. Då jag tänkt gå stora delar av turen på egen hand har jag börjat inse att jag i större grad måste anpassa min tur efter mina mål. Därför har jag nu valt att korta ned turen genom att åka tåg mellan Storlien och Hemavan. Det gör turen kortare - vilket för min del betyder mer tid och därmed större flexibilitet på den del som återstår.

Sida: Första Föreg. 1 2

Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.