Inlägg för paddlingsresa runt Sverige och Norge, och kanske även lite från andra långturer

Användarnamn: friluftmagnus

2024:
Maj, Juni

Dag 4 Tjuvön - Hornslandet

Idag var det fint väder, lite varmt ibland, men stänker lite vatten över torrdräkten så går det bra.

Utligare en lite kortare dag för att få kroppen i trimm. Fått in lite mer rotation i ryggen så det blir bättre.

Vid Vitskär har de med gammal teknik staplat upp en massa sten, för mig oklart varför.

2024-05-23 22:35   aahnesjo
Ser ut som en timrad stenkista alldeles under vattenytan - troligen rester av en gammal brygga/kaj där islossningarna "hyvlat" bort översta delen. Sköt om ryggen, ett antal medrotationer kvar!

Dag 28 Påskallavik - Store Hästeholmen

Det blåste mindre idag, till och med vindstilla på morgonen, så det blev lite distans på 54 km.

Till lunchen hade jag spannat in en fin sandstrand med gräsängar som jag tycke såg trevligt ut. Det tyckte nog också korna som fanns på ön. Kajaken blev väldigt populär när de fick syn på mig.

Dag 27 Kättlen - Påskallavik

Idag passerades Simpevarp, inte alls lika spännande som Forsmarks kylvatten, men svårare att ha koll på att håll ut ordentligt från skyddszonen. Speciellt med blandade vågor och en del dyning.

Det var mest vågor på förmiddagen och vid Kråkelund var det en salig blandning på vågorna.

Dag 26 Västervik - Kättlen

Fullastad kajak igen går lite trögare i vattnet men det ska lätta efter hand.

Lite sen i väg på morgonen, tog lite extra tid att packa ihop.

Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.