Inlägg för paddlingsresa runt Sverige och Norge, och kanske även lite från andra långturer

Användarnamn: friluftmagnus

2024:
Maj, Juni

Dag 3 Krankbohamn - Tjuvön

Idag blåste det lite mindre, så det blev lite längre distans än igår. Tar lite kortare dagar i början för att vänja in kroppen. En ryggspärr från några månader sen ,som jag fick när jag försökte lista ut om en box ville ät äggen från trubbiga eller spetsiga sidan, spökar fortfarande. Så rotationen i paddeltagen är den bästa.

Turens första kaffekopp intogs i Moningssand hos ett trevligt äldre par när jag frågade om att fyll på vatten.(Jag sumpade 4 l dag 2).

Klippcamping

Bredvid tältet hittade jag hällristningar från 60-talet.

En kastrull riscurry med olja blev middagen.

2024-05-22 21:18   HasseQ
Kul att läsa. Om 4000 år så kanske arkeologerna hittar den hällristningen igen, och undrar vad den betyder ----

Dag 27 Kättlen - Påskallavik

Idag passerades Simpevarp, inte alls lika spännande som Forsmarks kylvatten, men svårare att ha koll på att håll ut ordentligt från skyddszonen. Speciellt med blandade vågor och en del dyning.

Det var mest vågor på förmiddagen och vid Kråkelund var det en salig blandning på vågorna.

Dag 26 Västervik - Kättlen

Fullastad kajak igen går lite trögare i vattnet men det ska lätta efter hand.

Lite sen i väg på morgonen, tog lite extra tid att packa ihop.

Dag 25 Vila Västervik

Vilodag och vilodag, det är mycket som ska hinnas med inte minst handling som kräver stort fokus för mig.

Men det ska göras små reparationer på olika prylar, underställ ska tvättas/sköljas och torkas, glasögon ska avsaltas, gas till kök ska införskaffas och så mat förstås.

Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.