Bloggar > Liv i naturen

Liv i naturen

Här berättar jag och skriver ner resor och naturupplevelser jag har haft, som ett minne för mig själv och inspiration för andra. Jag älskar att vara ute i naturen och vandra, klättra, kajaka och åka långfärdsskridskor på vintern. Jag bor i Norrköping, nära till skärgården, vandringsleder, fina små sjöar och naturreservat. Ofta behöver man inte åka långt för att få en riktig fin upplevelse, även om jag har kommande planer på längre resor, tex att besöka den svenska fjällen.

En magisk augustisolnedgång

Jag är tillbaka! Badar och grillar korv, sitter på en sten vid vattnet och tittar på solnedgången. Och vilken solnedgång! Augusti månad kan verkligen bjuda på vackra solnedgångar, september med. Augusti och september är mina favoritmånader i naturen. Just för den krispiga, lite kyliga luften, just för att det är ganska folktomt i naturen och just för de magiska solnedgångarna.

Det var kallt i vattnet men jag badade ändå.  Snart är det försent att bada, bäst att passa på.

Postat 2018-08-26 22:05 | Permalink | Kommentarer (1) | Kommentera

Lämnade kvar en bit av mitt hjärta på den stranden

Idag har det blivit en heldag ute vid sjön. Första gången jag sup-paddlade var det solnedgång, helt fantastiskt, andra gången ett stilla regn, fint det med och nu tredje gången kan man sammanfatta det som blåsigt.

Det blåste 5 m/s och 13 m/s i vindbyarna. Jag ramlade inte av brädan när det blåste på, däremot åkte jag baklänges i stället och det vill man ju inte göra, man vill komma framåt. Så jag gav upp och tillbringade tiden med att sitta vid strandkanten på brädan och njuta av den vackra omgivingen som andades höst samt gå omkring vid stranden och plocka stenar. Jag hittade en mörkgrå sten formad som ett hjärta. Någon hade visst glömt sitt hjärta där och det hade hamnat i sjön. På den mjuka sandbottnen låg hjärtat halvt nedbäddat, väl bevarat från kyla och vind.

Eftersom länsstyrelsen släppt på eldningsförbudet blev det lite korvgrillning också. Det var riktigt mysigt att få grilla igen. ’Det här, det är det enkla goda livet!’ sa jag högt till alla som möjligtvis kunde vara i närheten. Jag fick inga svar, förutom träden som kastade sina grenar fram och tillbaka i en rytmisk orkester. Men det var ett helt okej svar, för mig iallafall.

När det var dags att ta brädan och alla vackra stenar och åka hem, kände jag att jag ville stanna kvar. Som jag ofta känner när jag är ute. Jag såg en bil som hade ett tält på biltaket, ja det vore ju nåt.Där skulle man verkligen sova tryggt, inga vildsvin som når upp dit. Fundering.

Nåja. Jag åkte hem. Och lämnade kvar en bit av mitt hjärta. Jag måste åka och hämta det. Snart.

Postat 2018-08-18 20:22 | Permalink | Kommentarer (1) | Kommentera

Det går bättre och bättre

Ikväll har jag haft en helt fantastisk stund på vattnet, jag och min bräda. Och från att knappt kunna stå på den, så gick det riktigt bra att stå på den idag. Jag kunde komma på den utan problem också. Fortfarande lite svårt att svänga men att glida rakt fram, alltså ståendes, var inga problem. Förra gången tyckte jag att jag kom så högt upp och att det var lite läskigt, men nu hade jag vant mig vid höjden på något sätt. Jag orkade inte så väldigt långa stunder, behövs lite mer träning för långpaddlingar men jag börjar få in lite teknik. Det går framåt och går bättre och bättre.

Det var så fint ikväll. Molnigt och vindstilla. Ett stilla regn föll från himlen och jag gled fram mellan regndropparna. Oslagbar upplevelse.

Det värker i benen nu men det där att suppa i regn, vilken upplevelse.

Postat 2018-08-12 11:35 | Permalink | Kommentarer (1) | Kommentera

Att paddla på ett nytt sätt

Så äntligen var det dags, den allra första gången jag skulle prova min nya  SUP-bräda. Första gången jag skulle SUP-paddla överhuvudet taget. Förutsättningarna var perfekta, varmt i vattnet och nästan vindstilla. Det var en sådan där stilla sensommarkväll då vattnet långsamt färgades guldaktigt av solnedgången.

Hur var det då? Jo, mycket svårare än vad jag tänkt att stå på brädan. Det kräver verkligen balans och uthållighet, och att man använder kroppen på rätt sätt. Det kommer ta lite tid och träning att komma in i det.  Men det som är så bra med SUP-paddling är ju att man kan byta ställning när man vill. Man kan stå på knä, sitta på knäna eller varför inte sitta i skräddarställning med benen kors över varandra. När man är trött kan man helt enkelt bara sätta sig ner, om man nu lyckas göra det utan att plurra(ett bra tips är att lägga paddeln rakt över brädan för att hålla balansen).

Om man ska jämföra med att paddla kajak, så är det skillnad på många sätt. Från att aldrig ha paddlat kajak förut kan man sätta sig i en kajak och börja paddla direkt. Det är väldigt osannolikt att en kajak välter. Det blir ju också en annan paddlingsteknik att sitta och paddla än att stå. Om man är lång kommer man väldigt högt upp på en SUP-bräda, vilket kan kännas lite läskigt. Bara det att gå och stå på vatten, det tar lite emot, flyter man verkligen?!

Men känslan av att glida rakt in i en solnedgång stående är ju oslagbar. Den känslan! Det blev en underbar sensommarkväll. Tekniken på min första tur var väl lite halvdålig men känslan var underbar och  gav mersmak. Jag satt mer än jag stod, det måste jag erkänna. Men såklart  vill jag suppa igen.

Det kommer att bli fler sådana här kvällar, det är jag övertygad om!

Postat 2018-08-11 20:13 | Permalink | Kommentarer (0) | Kommentera

När tankarna kretsar kring ryggsäckar mest hela tiden

Jag var häromdagen och provade ryggsäckar på Naturkompaniet. De senaste dagarna har jag verkligen känt ett behov av en större ryggsäck. Konstigt hur ett sådant behov kan uppkomma sådär, när jag inte har någon resa inbokad och egentligen inget verkligt behov.

Jag har tre ryggsäckar som jag använder mycket. En ryggsäck är en viktig utrustning när man är ute. En bra ryggsäck ska vara tålig, snygg och praktisk. Jag vill gärna ha lite småfack på min ryggsäck och så vill jag ju att ryggsäcken ska ha någon trevlig färg. Mina ryggsäckar är blåa och röda, det är jag helt nöjd med. Jag skulle nog inte köpa en ryggsäck i svart, grå eller mörkgrön.

Jag tycker väldigt bra om mina tre ryggsäckar. Om det är nåt jag kanske saknar ibland är det en ryggsäck av en större modell, som man kan använda för längre turer. En ryggsäck där tält, sovsäck, liggunderlag, kläder och mat ryms. Och kanske jag saknar en sådan där liten löparryggsäck, det ser så smidigt ut att ha en sådan om man bara ska ut några timmar eller en dag. Jag bär mig oftast inte med mig vatten när jag är ute och går, utan vattenrenare istället.

Jag har en Haglöfs 60 liter. Den är minst 10 år men har hållit och den ser fortfarande fräsch ut. Vad jag gillar med den ryggsäcken är att den känns så rejäl. Den har också många småfack och ett rejält midjebälte. Den är verkligen bekväm att bära. Sedan har jag en Bergans 28 liter, anledningen till varför jag köpte den var för jag ville ha en stor dagsryggsäck eller kanske ha en ryggsäck om man ska sova över en natt någonstans. Den ryggsäcken är speciellt snygg och jag älskar den ljusblåa färgen. Slutligen har jag en mindre dagsryggsäck, en The North face, vet inte hur många liter den tar men mindre än 28. Den använder jag som dagsryggsäck. Det ryms ganska mycket eftersom den har remmar så man kan spänna fast saker eller kläder utanpå.

Jag såg en väldigt fin ryggsäck i storleken 70 liter men frågan är om den är för liten? När jag inte riktigt vet vad jag ska använda den till, är det lite svårt att besvara den frågan...