Lägger här upp mina expeditioner, vandringar, tester, inköp, tankar, funderingar, mm, som har med uteliv att göra

Användarnamn: Kennert

Intressen: Fågelskådning, Friluftsmat, Expeditioner, Fiske, Vandring, Litteratur, Navigering, Bär & svamp, Orientering, Paddling, Foto, Resor, Släktforskning

Utanför Alingsås 1

I lördags så åkte jag och min fru ut till Alingsås till en sjö som jag har kollat in. Vi har varit där en gång tidigare och jag blev fullkomligt förälskad i området. Sjön ligger hyffsat otillgängligt och långt ifrån bebyggelse, men även långt ifrån någon väg.

Första gången vi var där så hittade vi en timmerväg som ligger hyffsat nära det ställe vi skulle till. Men när vi kom fram till den timmervägen så var en bom nedfälld och låst. Så vi tänkte "Jaha, hur gör vi nu". Denna väg ligger så så att man kommer väster om sjön. Vi bestämde oss för att testa en annan timmerväg norr om sjön så vi fick köra ett par mil till. När vi kom fram till den andra vägen ställde vi bilen och började gå längs timmervägen. Denna väg har ingen bom. Anledningen till att vi började gå var för att kolla om vägen var körbar. Vi gick utan utrustning. Vägen var ett par kilometer och avlutades med en vändplan och vägen var väldigt enkel att köra på. Så det var bara att gå tillbaka och hämta bilen.

Lite inköp

I fredags så köpte jag/vi en FJÄLLMARK NORDICA 50 för 695:- till frugan och för mina/våra dagsutflykter. Vi är väldigt nöjda och den sitter bra och skönt på ryggen. Det tycker vi båda. Den är även väldigt enkel att ställa in vilket är en stor fördel då vi båda ska använda den.
Sovsäck Visent 1 införskaffades också för 298:- och den är väldigt behaglig. Man kan snöra ihop runt säcken i axelhöjd men även runt huvudet. Nu när jag kollade på den upptäckte jag en lite ficka som jag tycker kan vara väldigt praktisk till mobil, glasögon eller något annat.
Allt detta införskaffades på friluftsvarors butik på Krokslätts torg. De må vara av mindre kvalité men de passar för mig just nu och för min budget.

På intersport hittade jag en självuppblåsande kudde för 40:-, den har förvisso enbart en höjd på 7 cm men det är ju bättre än ingenting.

Svartedalen, första vandringen

Igår var jag och min fru ute och vandrade i Svartedalens Naturreservat. Vädret var molnigt med inslag av sol stundtals. Temperaturen runt 18 grader. Perfekt väder med andra ord.

Kläder var endast kortbyxor och T-shirt samt skor. Det misstaget gör jag inte om då skorna inte är anpassade till den blöta terrängen, så nästa gång blir det kängorna.