Resor till platser norr om polcirkeln

Egenföretagare och äventyrare.
Älskar vild natur och har smittats av polarbacillen.

Medlem i den inofficiella Herrljunga polarklubb.

Några av klubbens resor de senaste åren
• Före 2005 vandringar och paddlingar i Alaska och i Svenska fjällvärden.
• 2005 Gummibåtstur i bl.a. Isfjorden, Svalbard.
Deltagare Nils-Eric Stjerna och Fredrik Berlin.
• 2007 Gummibåtsexpedition i fjordarna runt Amarsalik på Grönland.
Deltagare Andreas Falk, Nils-Eric Stjerna och Fredrik Berlin.
• Våren 2008 Skotertur på Östra Svalbard.
Andreas Falk, Maria Falk, Nils-Eric Stjerna och Helena Stjerna
• 2008 två veckors vandring i Sarek.
Deltagare Andreas Falk, Maria Falk, Christoffer Hansson och Anna Larsson.
• 2009 NorthEast Greenland Expedition. Gummibåtsexpedition i
Scoresbysundsfjorden , Grönland.
Deltagare Andreas Falk, Nils-Eric Stjerna, Pär Axelstjerna och Fredrik Berlin.
• 2010 Vandring på Svalbard.
Deltagare Andreas Falk, Nils-Eric Stjerna, Jan Blomdahl och Fredrik Berlin.
• 2011 Lost World Expedition i Fredriksdal längs in i Scoresbysundsfjorden.
Deltagare Andreas Falk, Nils-Eric Stjerna, Christoffer Hansson, Johan Hårsmar
• 2013 Svalbard Expedition.
Gummibåtsexpedition på nord västra Svalbard.
Deltagare Andreas Falk, Nils-Eric Stjerna, Håkan Svensson.
• 2015 Greenland Expedition.
Vandrings och paddlingsexpedition på östra Grönland..
Deltagare Andreas Falk, Nils-Eric Stjerna, Håkan Svensson och Fredrik Berlin.

Användarnamn: Amboseli

Intressen: Alpinism, Klättring, Friluftsmat, Expeditioner, Vandring, Turskidåkning, Långfärdsskridsko, Paddling, Foto, Utförsåkning

Ändrade planer för vår Svalbardsexpedition

Det visade sig vara väldigt svårt att få hjälp med persontransporter till forskarbyn Ny-Ålesund. Kingsbay det bolag som sköter om det mesta av det praktiska i byn, har som policy att endast stötta forskare. Ny-Ålesund är fullt av forskare som bedriver diverse projekt, och dessa ska alltid garanteras plats på flyg till byn. Forskarna har även strikta riktlinjer att inte bjuda in ”turister”, som kan störa deras forskning. Forskningen ska alltid komma i första rum.  Det måste vi givetvis respektera.

Vad göra då?

Vi har beslutat oss för att ta oss till Ny-Ålesund och fjordarna där omkring för egen maskin istället, men då krävs det större motor till vår Zodiac. Nu har vi införskaffat en 30Hk Honda motor och kan då förlänga fåra dagsetapper betydligt eftersom vi kan hålla en betydligt högre fart. Kingsbay har också lovat att ge oss möjlighet att fylla bensin hos dem när vi passerar Ny-Ålesund. Vår rutt blir nu betydligt längre, totalt omkring 60 mil. Vi hoppas samtidigt öka våra chanser att se mer djur. Längs vår rutt har det synts mycket valar, valrossar, Isbjörn och massor av fåglar i de olika kolonier som vi kommer att passera.

Generalrepetition kommer det bli i sjön nere vid Bodafors helgen den 26-28 april. Båten ska provpackas och vår nya motor testas. Efter som vi kommer att tillbringa längre tid till havs och vara mer utsatta för väder och vind har vi införskaffat nya torrdräkter. Dessa måste naturligtvis också testas i sjön.

Av en tillfällighet övar vi samma helg som Outnorth har sin årliga outdoormässa i Bodafors.

http://outnorthbloggen.se/fair-enough/ .

En mycket bra helg då vi kan förena nytta med nöje.

2013-03-31 22:56   skogsfia
Låter ganska vågat att åka RIB hela vägen mellan Longyearbyen och Ny Ålesund. Hoppas att det går bra. Ser fram emot att läsa om era äventyr. Jag skall själv till samma farvatten i sommar men i segelbåt. Vi siktar på att vara i Longyearbyen omkring den 22 juli och sedan gå norrut.

Svar 2013-04-02 20:15   Amboseli
Vi följer kustlinjerna och gör inga chansningar med vådliga överfarter om det går för hög sjö. Spännande hoppas ni också får en fin tur.

Hemma från Greenland Expedition 2015

Ännu en fantastisk expedition avklarad till Östra Grönlands Nationalpark.

Vädermässigt bjöds det på högtryck med 5-18 grader och mycket sol. Stabilare än svensk sommar.

Greenland Expedition 2015

Då var det bara ungefär 4 veckor kvar till avfärd till Nerlerit Inaat på östra Grönland. En liten flygplats norr om den lilla inuitbyn Scoresbysund.

Polarklubben bestulna

Natten till den 1 april hade vi oönskat besök i vårt lager i Herrljunga där bla kajaker och torrdräkter låg på tork efter helgens testpaddling i Gullmarsfjorden.