Allt från vardagsäventyr till längre vandringsturer. Personliga reflektioner och praktiska tips.

Friluftintresserad "gubbe" som fyllt 50 men försöker hänga med. Pryltokig och längtar ständigt efter senaste katalogen från Naturkompaniet. Men vissa delar av utrustningen hänger med sedan 80-talet, t ex min Fjällräven Raven Gyro. Basläger i Skåne men vandrar gärna överallt, från Kebnekaise i norr till Mallorca i söder.

Användarnamn: Hi-King

Intressen: Friluftsmat, Expeditioner, Vandring, Turskidåkning, Litteratur, Navigering, Foto, Löpning, Utförsåkning, Resor

Österlenleden SL 4 etapp 12

Då var även novemberturen avklarad. Vi hoppar runt lite i turordningen för att få inlandsetapperna nu på den kalla årstiden och kustetapperna när det blir lite varmare. Det är inte helt lätt att utgå exakt från etappernas utgångspunkt eftersom de ofta inte sammanfaller med några hållplatser. Etapp 12 går från Snogeholm till Ystad och är 24 km lång. Men närmsta busshållplats är Sövdeborgskorset strax söder om Sjöbo. Vandringen blev därmed nästan 30 km. Vi tyckte ju att etapp 1 varit lite väl enkel men en tredubbling blev lite väl häftigt. Jag har en diskbuktning och efter tre timmars vandring började höften värka lite, för att sedan sprida sig ner i knät. De sista tre timmarna var en ren pina, men det gick. Vi tog tåg till Ystad och därifrån regionbuss 301 mot Sjöbo. Man får hålla koll på hållplatserna för Sövdeborgskorset är egentligen bara en vägkorsning längs med väg 13. Vandringen börjar med att gå längs landsvägen i ca 2,5 km innan man vikar av in på Skåneleden. Första halvan av etappen är fin och går genom skogspartier. Vid Snogeholmssjön finns bra möjligheter att rasta och fylla på vattenförrådet. Det rekommenderas eftersom det sedan inte går att få tag på vatten. Andra halvan av etappen går till stor del längs små grusvägar vilket är mindre charmigt. Utmatade och med värkande ben och knän nådde vi till slut Ystad och satte oss på tåget hem. När tåget stannade till i Skurup vräkte regnet ner och vi konstaterade att vi hade tur med vädret i alla fall. Tyvärr blir det ingen december-tur eftersom kalendrarna är fullsmockade med massa sociala aktiviteter inför julen. Så vi får ta igen det lite senare. Men januari ska det bli minst en tur.