Allt från vardagsäventyr till längre vandringsturer. Personliga reflektioner och praktiska tips.

Friluftintresserad "gubbe" som fyllt 50 men försöker hänga med. Pryltokig och längtar ständigt efter senaste katalogen från Naturkompaniet. Men vissa delar av utrustningen hänger med sedan 80-talet, t ex min Fjällräven Raven Gyro. Basläger i Skåne men vandrar gärna överallt, från Kebnekaise i norr till Mallorca i söder.

Användarnamn: Hi-King

Intressen: Friluftsmat, Expeditioner, Vandring, Turskidåkning, Litteratur, Navigering, Foto, Löpning, Utförsåkning, Resor

Österlenleden SL4 etapp 1

Etapp 1 på Skåneledens Österlenled går mellan Ystad och Nybrostrand. Det är en liten lagom uppmjukning på 10 km. Vi gick den i andra riktningen av praktiska skäl. Vi tog oss med bil till Ystad och sedan tog vi bussen till Nybrostrand. Bussen tog bara 9 minuter så det kändes nästan lite fånigt att ha det som en dagsetapp, men som sagt, en bra början. Vädret var mulet men inget regn, inte alltför blåsigt eller kallt. Leden är lätt att följa och går hela vägen längs med havet. Efter någon kilometer leds man upp till stora vägen och får följa den en bit för att sedan åter komma ner till havet. Vi fortsatte dock rakt fram längs havet och gick genom ett litet naturreservat. På norra sidan om oss flöt det plötsligt en liten å. Vi blev lite misstänksamma och började fundera på vart den ån skulle ta vägen. En snabb koll på kartan visade att den rinner ut i havet och skär därmed effektivt av vår lilla strandpromenad. Vi var för lata för att gå tillbaka och bestämde oss istället för att hitta ett bra vadställe. Det var ganska strömt och rejält djupt i mitten på fåran så vi valde till slut att vada över precis vid havskanten. Det gick utan större problem men så här i slutet på oktober är vattnet rejält kallt. Efter detta lilla äventyr sökte vi lä och tog en första fikapaus. Vi hann knappt bli hungriga igen men var ju tvungna att få i oss lite lunch också. Vid några fiskebodar slog vi läger och festade på Blå Bands viltgryta och varsin alkoholfri öl som kompisen smusslat med i packningen. Sista biten fram till Ystad går man igenom ett industriområde vilket är mindre charmigt men i övrigt är det en fin och lättvandrad led. Mot slutet började vi diskutera hur vi ska lägga upp strategin för resten av etapperna. Vi kom fram till att det är bättre att spara etapperna längs med havet till fram på våren och ta inlandsetapperna nu i vinter. Därför kommer vi att som nästa tur i november ge oss på etapp 12 mellan Snogeholm och Ystad. En lite längre tur på 24 km.