Student och fjällfantast

2015:
Juli

Härjedalen - MTB till Bruksvallarna

I skiftet juni/juli var min kille och jag i Härjedalen och cyklade och vandrade. Vi hade egentligen planerat gå Trepassleden då men årets snöläge hindrade oss och på kort varsel planerade vi denna tur. Det visade sig bli en jättebra resa, trots att vi bara hade fyra hela dagar till fjälls.

Lördagen den 27e juni kom Axel och jag fram till Ramundberget. Resan upp hade gått med Härjedalingen, som kör buss för en billig peng från Stockholm och uppåt enda till olika orter i Härjedalen. Efter 8 sega timmar klev vi av i Funäsdalen och tog taxi vidare till Ramundberget. Väl framme var vi rätt trötta av resan och slog upp tältet i en liten glänta på andra sidan om Ljusnan.

Efter en dålig natt vaknade vi till strålande väder. Dags att köra MTB!

Vi tog linbanan upp med cyklarna och bestämde oss för leden mot Bruksvallarna. Uppe på fjället var det finfin utsikt mot Helags, Skarsfjället och andra lite mer okända fjäll.

Skarsfjället (1594 m ö h)

Helags (1796 m ö h)

Cykling med utsikt

Cyklingen här var bitvis mycket krångligare än vad som syns på denna bild. Ibland fick vi leda cyklarna över leriga partier och ibland fick vi vaderna fulla av rivsår men det var också mycket studsande över stenar och rullande nerför väjande för stenar vilket var om vartannat skitkul och läskigt!

Turen bjöd även på lite blommor längs leden. Fjällglimmen blommade för fullt, och även denna fina fjällblomma, Kung Karls spira.

Turen avslutade vi med att rulla ned till Bruksvallarna där vi stannade på Ica Myrberghs för att inhandla fika. Rullskidebanan på 8 km tillbaka till Ramundberget gick rasande fort. Vi badade även i Ljusnan (!) och t om tvättade oss (!!) och tog simtag (!!!) trots att det var så kallt. Efter det fikade vi, och tyvärr hade vi varken kaffe eller te då jag var dum nog att tro att man kunde klara en fjällresa utan det :( Men det fanns öl, åtminstone nånting!

2015-07-14 05:43   såg
Ja hela Härjedalen är fint.
Ni verkade ha tur med vädret.

2015-07-15 06:59   Håkan Friberg
Hej. Ser fram emot övriga dagar! Vykla till fjälls är något jag drömt om. Tyvärr kommer det nog att stanna vid en dröm. Man hinner inte genomföra alla drömmar.
Jag är inte helt säker, men blomman du fotograferat är knappast en kung Karl. Jag tror att den är betydligt ovanligare än så. Fet sdr snarare ut dom en gullspira. Den är relativt vanlig i Jämtland /Härjedalen men mycket sällsynt längre norrut.

Svar 2015-07-15 13:19   fjellinden
Ja det är verkligen något jag kan rekommendera! Särskilt vid Ramundberget var det ett prima ställe att testa för första gången. Jag vet naturligtvis inte hur många drömmar du har, men en vecka är allt du behöver för att testa MTB, så kör på :)

Enligt min flora är det faktiskt Kung Karls spira som är en relativt vanlig blomma medan gullspiran är desto ovanligare.. Det är svårt att avgöra på denna bild då blomman inte är fullt utvecklad än. Stjälken syns till exempel inte än och hade den gjort det hade det nog varit lättare att avgöra vilken sort...

2015-07-15 19:10   Håkan Friberg
Nja... stjälken på Kung Karls spira är lång redan innan blomman slagit ut. Den här verkar växa nära marken. Gullspiran kan förväxlas med brandspira, men den brukar ha mer rött på "läppen".

2015-07-15 20:20   dHANScan
Jag hållar med Håkan F på att det inte är Kung Karls (den är större och med ljusare gula blommar). Din har blad strax under blommorna. Gullspira blir enl Den Nya Nordiska Flora sid 556 också mitt bud (jag har endast kännedom av Kung Karls i fält). Men det är flott at ni sett den!
Och en fin turbeskrivning du har där

Svar 2015-08-01 20:26   fjellinden
Okej! Denna var relativt vanlig där vi gick faktiskt, såg flera som jag (då ialllfall) bedömde vara samma sort. Tack!

Härjedalen - Vandring till Fältjägaren

Efter två dagar på mountainbike hade vi ganska ont i rumpan och var sugna på vandring. Vi hade planerat en tur och retur till Fältjägarstugan, en stuga med historia och underbar utsikt. Stugan byggdes för att minnas tre fältjägare som omkom i en övning år 1944. Fältjägarregementet är numera nedlagt men stugan finns kvar.

Dagen började med moln och mygg. Efter en stigning genom björkskogen nådde vi kalfjället, vilket alltid ger en plötslig frihetskänsla när man kan se så långt.

Väl uppe på kalfjället planade stigningen ut lite men höll i sig ända upp till lunchstället. Vi hade tidigare bestämt att luncha vid vindskyddet Svaletjakke, och därför knatade vi på trots extrem hunger och kissnödighet. Väl framme satt dock maten fint i magen!
Axel och Svaletjakke

Runt lunch blev vädret bättre, med mera sol även om det stundtals var molnigt också. Blåste gjorde det mest hela tiden. Leden mot Fältjägarstugan började gå nedåt, och med Helags rakt framför sig var det lätt och skönt att gå.

Nere i dalen var det dags för vad. Två armar av Mittån behövde vi korsa. Båda nådde ungefär till precis under mitt knä och gick prima att vada. Axel klarade sig dock torrskodd över med sina Lundhagskängor.

Efter båda vaden började stigningen upp mot stugan och runt 5 var vi framme vid Fältjägaren. Strålande utsikt mot Helags som vi förevigade på kvällen innan läggdags. Dagen därpå återvände vi till Ramundberget i tyvärr sämre väder.