Naturupplevelser i varierande grad
Yve

Användarnamn: Yve

Intressen: Vandring, Bär & svamp, Orientering, Foto, Löpning, Resor, Skulle gärna lära mig paddla kajak, funderar på kurs sommaren-17. Är usel på att åka skidor men gillar att ta mig fram i lugnt tempo soliga vinterdagar.

Ett försök att rycka upp mig

Oktober och November har bjudit på få fina dagar att vara ute på. Lätt för mig att hamna i soffan under värmefilten, men inser att det kanske inte är så produktivt. Så en mulen, blåsig dag beslöt jag mig för att besöka Rotsidans naturreservat. Jag har varit där flera gånger, men alltid gått den enklaste vägen. Nu beslöt jag mig för att prova en ny väg från Fällsvikshamn. Makalöst vackert, men så blåsigt att kaffet bokstavligen blåste ur muggen när jag försökte dricka det =). Men om någon gillar vatten och storm, här kommer lite olika vattenbilder.

Lunchpromenad

Senaste veckorna har varit grå och trista, höstvädret har verkligen smugit sig på och soffan och värmefilten lockar mer och mer. Bestämde mig för en uppryckning vilket innebar promenad och utelunch. Smet in på Erik Danielsleden genom skogen och gick därmed förbi ormträdet från i somras, passeras numera alltid med misstänksamhet...

Leden är tydligt markerad, både kojor och stigar

Äntligen Tärnättholmarna! Eller nästan iallafall...

Tanken var ju att jag under min vandring på Höga Kustenleden i somras skulle ha besökt Tärnättholmarna på väg mot nattdestinationen Kälsviken. Lång historia kort, det blev inte så. Jag hamnade istället vid Näskebodarna, mycket vacker plats som jag rekommenderar alla att göra ett besök vid. Men Tärnättholmarna lockade och nu när jag övningstältat en omgång, tyckte jag att det var dags för ett besök. SMHI lovade uppklarnande väder så jag packade ihop och gav mig av.

Planen var att börja vid Entre Syd i Skuleskogens naturreservat, följa vattnet och göra ett återbesök vid Näskebodarna för lunch och sedan vidare därifrån upp till Tärnättholmarna, sova en natt och sedan gå över bergen och tillbaka till Entre Syd via Slåttdalsskrevan. Vid starten mötte jag en vandrare som tittade på min packning och frågade om jag skulle vara ute i flera dagar? Måste verkligen lära mig att sålla i min packning.....

Övningstältning

Under min nybörjarvandring på Höga Kustenleden fick jag flera nybörjarinsikter om packning och ork under vandring. Ytterligare en insikt gjordes angående liggunderlag. Jag som för flera år sedan med lätthet sov gott en hel natt på ett liggunderlag som var ca 1 cm tjockt, vaknade nu flera gånger per natt med värk i höfterna på ett bra mycket lyxigare självuppblåsbart liggunderlag. Konstaterade att jag är för gammal för att sova obekvämt och investerade i ett nytt uppblåsbart ca 7 cm tjockt liggunderlag när jag kom hem. Nu var jag sugen på att prova det samt om jag skulle klara av att höst-tälta eller om jag skulle frysa halvt ihjäl och ge upp hela tanken. Planen var att göra en minivandring på ca 6-7 km och tälta en natt i naturreservatet Rotsidan. Men eftersom jag envisades med att springa Härnö Trail dagen innan vandringen, och var alldeles för dåligt tränad för detta, drog jag på mig ett löparknä utan dess like. Insåg att det inte skulle vara så klokt att halta fram med packning över stock och sten, så tänkte jag om. Det fick bli en natt vid närliggande strand istället.

Nybörjarvandring på Höga Kustenleden

Jag som alltid tvärvägrat att följa med på vandringar (avskyr mygg och utgick ifrån att det alltid dräller av mygg på vandringar), ändrade uppfattning efter en tältnatt i ett fantastiskt vackert Lofoten förra sensommaren. Suget efter fler tältnätter i vacker natur väcktes och jag började titta runt på internet efter tips och ideer, det var så jag hittade till Utsidan. Mitt friluftsliv har tidigare bestått i lite scouting, segling med kompisar samt lite dagsturer till fots eller på vingliga ben på skidor. Men nu bestämde jag mig för att vandra några dagar på raken och valet föll på Höga Kustenleden. Eftersom jag bor mitt på en delsträcka, så tänkte jag att det var smart att börja på ett ställe där jag kunde bli upplockad om jag skulle upptäcka att det verkligen är så att det dräller av mygg på vandringar =). Bestämde mig för att starta vid Sandlågan utanför Örnsköldsvik och vandra mot hemmet beläget 2,5 etapp från ledens slut (eller början) vid Hornöberget. Allt höll dock på att avsluts innan det ens började, eftersom jag körde vilse ett flertal gånger på vägen till Sandlågan och höll på att få en hjärnblödning av irritation. Med hjälp av snälla människor på en bensinmack hittade jag till slut rätt, äventyret kunde börja!