På to hjul i Norge med en svensk och en dansk.

Användarnamn: Signeld

2017:
Augusti

Dovrefjell runt på cykel - ca. 40 mil - nu med bilder :)

Intro: Cykelturen följde stort sett tre av de norska nationella cykelrutterna: nr. 5: Numedalsruta, nr. 7: Pilegrimsruta och nr. 8: Trolleheimen, se karta: https://www.vegvesen.no/_attachment/101244/binary/163769?fast_title=Prinsippkart+over+Nasjonale+sykkelruter.pdf och hemsida: https://www.vegvesen.no/trafikkinformasjon/Syklist/Kart
Rutten tog oss över vackra högfjäll, genom djupa dalar och längs med fantastiskt fina fjordar.
Cykelbanor längs med den huvudsakliga delen av sträckan var sällsynta. Övriga trafikanter verkade dock vana vid cyklister och var hänsynsfulla i omkörningar. Vi kände oss aldrig otrygga.
I bilbanan på huvudvägarna var asfalten utan undantag av bra kvallisort. På cykelbanorna tyckte svensken med sina 28mm-däck att underlaget sög, dansken på 38mm-däck var ganska nöjd. På mindre vägar möttes vi av allt mellan risig asfalt och grus.

Dag för dag: Dombås till Oppdal - Söndag 23e juli Distans: ca. 7 mil. Brant upp till högfjäll, därefter ett par mil platt och kraftigt nerför sista milen till Oppdal.
Vägförhållanden: E6 utan cykelbana. Mycket och tung trafik, vilket förstås kan bero på att vi körde sträckan en söndag i semestertid. Bra asfalt.
Proviantering: Inga mataffärer på sträckan. Första inhandlingsmöjlighet är Dombås centrum.
Boende: AirBnB på Mjøavegen strax söder om Oppdal. Rum på megaidyllisk 1700-tals gård, 360 SEK för två personer.
Wow-faktor: Jättefin utsikt från högfjällspartiet, vid Kongsvoll och ner i Drivdalen. Trevlig tur om en bortser från trafiken.
Vi ställde bilen på en rastplats ca. 8 km nordöst om Dombås på E6. Därför missade vi det branta uppförs-partiet på sträckningen.

Oppdal till Brandstadbu - Måndag 24e juli Distans: ca. 10 mil, i stort set nedför hela vägen till Sunndalsöra.
Vägförhållanden: Cykelbana i drygt en mil från Oppdal, därefter fin asfalt på vägbana. Lite och lugn trafik.
Proviantering: Mataffär i Gjora. Ett flertal butiker och bankomat i Sunndalsøra.
Boende: Ubetjent DNT-hytta: Brandstadbu, 120 NOK per natt om du är under 26 (www.dnt.no).
Wow-faktor: Dansken tappade andan mer och mer för varje mil.
På måndag morgon började vi med kaffepaus i Oppdal. Där fanns ett bageri, flera mataffärer samt bensinmackar. Vi kände oss snåla och tog en morgonkaffe på macken i stället för lyxbolle på Bakeriet Sprø.
Øksendalstunnelen är stängd för cyklister. Anvisad alternativ väg innebär en ganska brant omväg runt näset (vägen är dock inte sökbar på Google maps). Omvägen via denna gamla riksväg bjuder på fin utsikt men är igenvuxen och har halvrisig asfaltskvalitet.
Vid Øksendal trampade vi med trötta ben in i dalen till Brandstadbu. En väl värd omväg.

Brandstadbu till Eikesdalsvatnet - Tisdag 25e juli Distans: ca. 7 mil. Kuperat utan extremer.
Vägförhållanden: Bra väg, lugn trafik.
Proviantering: Bunnpris (mataffär), mack och café i Eidsvåg, mataffär i Eresfjord.
Boende: Primitiv hytta på Meringdal Camping, 300 NOK för två personer. Liten och trevlig camping med fantastisk utsikt.
Wow-faktor: Jättefin tur. Vi tyckte båda att det var helt toppen-smashing i nerförsbacken innan Eresfjord.
Skrøotunnelen, strax efter Jordalsgrenda är stängd för cyklister. Anvisad alternativ väg innebär en kort lättcyklad omväg runt näset (vägen är dock inte sökbar på Google maps). Denna gamla riksväg har halvrisig asfaltskvalitet.
Eidsvåg var ganska deppigt. Badplatsen 2km vidare på väg 660 gick an som trevligare rastplats.
Den lilla omvägen in i dalen till Meringdal camping är klart att rekommendera. Där bjöds på helt episk utsikt över höga fjäll och campingen låg precis vid en fin sjö med båtuthyrning. Sista 2 kilometrarna in till campingen är grusväg. Det är ingen försäljning av något slag på campingen. Betalning för logi sker med kontanter.

Eikesdalsvatnet till Skorgedalsbu - Onsdag 26e juli Distans: ca. 8 mil (inkl. avstickare till Eidsbygda). Vägen mellan Eresfjord och Vistdal korsar ett 600m högt fjäll. I övrigt småkuperad cykling på juste väg.
Vägförhållanden: Bra väg med lugn trafik på väg 660. Från Åfarnes på väg 64 var det mer trafik, men inte slitsamt mycket.
Proviantering: Mattaffär i Mycklebostad/Vistdal, Mittet, Åfarnes och Eidsbygda.
Boende: Stor ubetjent DNT-hytta: Skorgedalsbu, med otroligt fin utsikt (www.dnt.no). 120-240 NOK per person.
Wow-faktor: Skitfint över fjället mellan Eresfjord och Vistdal. Sedan trevliga flackare fjäll och småfjordar. Ingen andnöd..., kanske vi hade vant oss vid landskapet nu?!
Efter en hård tur över fjället och en pinsam klipp-ut-krasch med nya spd-pedaler utanför affären i Myckelbostad fick dansken sig en välförtjänt glass med ett blödande knä. Pedalen justerades och turen vidare till Åfarnes bjöd på mjuka småbackar och rolig cykling.
Korta omvägen till lunch-inhandling i Eidsbygda var fin men går att missa också.
Omvägen till Skorgedalsbu är att rekommendera ifall du har pigga ben, lust till 4km dålig och jättebrant grusväg toppat med 20 min. brant promenad på stig (cyklarna är bäst att lämna vid parkeringen). Om benen däremot är slaka finns det camping i närheten av Torvika och vid Isfjorden.

Skorgedalsbu till Åndalsnes, tåg till Bjorli, cykling till Lesjaskog - Torsdag 27e juli Distans: ca. 3 mils cykling och ca. 5 mil med tåg.
Vägförhållanden: Cykelväg nästan hela sträckan, tung trafik på väg E136.
Proviantering: Matffärer och caféer i Åndalsnäs, mataffär i Bjorli, mataffär med begränsade öppetider i Lesjaskog.
Boende: Primitiv hytta på ganska deppig men helt ok Lesjaskogvatnets camping. 400 NOK för två personer.
Wow-faktor: Fint runt Romsdalsfjorden. Satt i relation till resten av turen var det rätt trist på sträckan efter Bjorli. Tågsträckan mellan Åndalsnäs och Bjorli är en riktig höjdare.
Trötta ben fick nog väl framme i turisthålan Åndalsnes. Här går det att få kallbryggt kaffe och eko-pizza för den med spenderarbyxorna på. Vi satte dock blöjbyxan i tågsätet och blev med amerikansk inspelat röst guidade upp över fjället. Ett tips är att köpa biljett direkt av konduktören på tåget, med möjlighet till billigare pris.
Vi hade önskat att vi bokat boende i Åndalsnes på förhand då alla billigare alternativ verkade fulla under semestertider.
Bjorli var den sorligaste byn på turen. Den bestod av en huvudväg med tung trafik, en säsongsstängd skidanläggning, en bensinstation och en tråkig Bunnpris. Vid Lesjaskog höjdes stämningen marginellt.
Det finns dock billiga hytter på Bjorli Camping med macken som granne.

Bjorli till Dombås - Fredag 28e juli Distans: ca. 5 mil, kuperad väg utan extremer.
Vägförhållanden: Cykelbana i princip hela vägen, tung trafik på E136.
Proviantering: Mataffärer längs med E136 i närheten av Lora, i Lesja, och stort köpcenter i o-charmiga Dombås. Jättefint fik i början av väg Fv496 vid Lesja bygdemuseum (undvik fiket i nybyggda delen och ta istället en billig kaffe och en våffla i 1700-tals huset).
Boende: Bil hem.
Wow-faktor: Satt i relation till resten av turen var detta en ganska tråkig sträcka. Med färre grå moln och mindre motvind kanske den stått i annan dager.
Sträckan mellan Lesja och Dombås på E136 undviks genom att istället köra på Fv496. Disans och höjdmeter bliver desamma, men en slipper tung trafik.