Her kan du læse om nogle af de vandreture som jeg nyder sammen med min mand hjemme på skønne Bornholm, i det svenske, som vi begge holder meget af, og hvor livet mon ellers fører os hen.

I naturen, i roligt vandretempo trækker jeg vejret aller bedst og her tanker jeg op på mine energi depoter. Men størst af alt er kærligheden. Kærligheden til min mand, til min familie, til naturen og til min næste - for livet er da fantastisk og sikke mange skønne mennesker man kan møde, når vi er åbne for hinanden.

Jeg er dansker... nærmere bestemt fra Bornholm, med lidt svensk blod i årerne og en stor kærlighed for den svenske natur i hjertet. Jeg holder meget af at vandre, som for det meste bliver en-dagsture hjemme på Bornholm sammen med min elskede Nils, men vi vil gerne vandre meget mere i Sverige og derfor har jeg valgt at blive en del af Utsidan :-)

Användarnamn: bornholmerpigen

Intressen: Vandring, Foto, Slægtsforskning

Bryllupsrejse på Bergslagsleden

I de sidste dage inden kalenderen gik fra forår til sommer, gik jeg fra at være kæreste til at være hustru. Min elskede livskammerat og jeg gav hinanden vores JA og det skulle selvfølgelig fejres med en bryllupsrejse til fods og med teltet i rygsækken.

Vi overvejede flere områder, men valgte at kaste os over Bergslagsleden, så vi tog atter færgen til Ystad, kørte til Kloten, parkerede bilen og startede vores første eventyr som mand og kone.

Dermed blev det at vores anden nat som ægtefolk, blev i et telt på den lille men hyggelige såkaldte vildmarkscamping i Kloten.

Kloten - Lilla Kroktjärn

Vi startede VARMT og det fortsatte... op og ned og gennem dejlig og fredfyldt skov. Indtil vi kom til Lilla Kroktjärn - der var der så skønt, at vi måtte slå lejr!

Lilla Kroktjärn

Ingen andre mennesker kom forbi, der var helt stille, smukt og spændende... ok, nok mere korrekt at sige vi blev nysgerrige, for efter kort tid hørte vi en lyd, vi ikke genkendte. En sådan lidt truttende lyd - vi fik lokaliseret lyden til at komme fra en fugl, som fløj i cirkler oppe over den lille sø... Mon nogen her har en ide om hvad det kan have været for en fugl? I så fald vil vi være meget taknemmelige for en kommentar!

Lilla Kroktjärn - Gillersklack

På anden dagen blev solen skiftet ud med skyer og regn, men det gjorde på ingen måde turen mindre fantastisk. Vi blev dog ganske våde, for på de smalle stier blev vi våde af den våde vegetation, våde af regn og våde af de utallige oversvømmede stier og spanger efter senvinterens snefald, som lige blev toppet af regnen.

De tunge skyer tog en del af udsigten, men turen til Gillersklack bød dog alligevel på flere smukke perler.

Gillersklack

Gillersklack er ikke just super egnet for telt, men vi fandt en ok plads og så udnyttede vi med glæde en servicebygning! Så næste morgen var vi og udstyr helt tørre igen.

Gillersklack - Olovsjön

Vejret blev også tørt i løbet af natten, så vi vågnede til sol og det fulgte os hele dag 3. Endnu en dejlig tur, som også bød på lidt historie og minder fra tidligere tiders minearbejde.

Jeg kunne have valgt så mange billeder fra denne del, men valget faldt på en stump jernbane som vi passerede, da vi nærmere os vores udtænkte lejrplads.

Der er noget magisk ved sådan et spor... det pirrer i hvert fald min rejselyst og drømme om eventyr (så hvor mon turen går hen næste gang?)

jernbane

Vores mål for tredjedagen var shelterpladsen ved Olovsjön og hvilket super valg!

Vi slog som altid teltet op i stedet for at benytte shelteret som sovested, men det var så lækkert at sidde der og indtage vores aftensmad, men udsigt over den lille strand til søen. Det blæste dog rimeligt, så vi sprang bålet over og smuttede i soveposerne efter maden.

Olovsjön - Stjärnfors

Fjerde og sidste dag på Bergslagsleden for denne gang, viste vejret sig igen fra den lækre side og lod solen skinne på os.

Vi kom atter forbi og igennem smukke landskaber - sand, skov og klipper!

Men alting har sin ende, så pludselig var vi fremme i Stjärnfors...

Stjärnfors

Herfra valgte vi så at gå til Kopparberg. Vel fremme ringede vi efter en taxa, som kunne køre os tilbage til vores bil, som vi havde efterladt i Kloten.

Fremme ved bilen kørte vi lidt sydover - nu ville vi have luksus for resten af bryllupsrejsen, så vi havde booket en campinghytte hos Husabergsudde Camping ved Askersund. Super hyggeligt og meget rart sted!

Tilbage mod hverdagen...

Dag seks brugte vi i og omkring Askersund. På gåben selvfølgelig :-) og fik tillige shoppet lidt...

Men på sidste dagen, dag syv, kørte vi til Tiveden. Vi følte os slet ikke færdige med at gå i smuk natur.

Tiveden

Tack...

Tak Sverige for en helt igennem vidunderlig bryllupsrejse! Tak for at jeres natur er så åben og tilgængelig og tak for de skønne mennesker vi mødte på vores vej.

2017-08-27 19:43   OBD
Tack för en trevlig berättelse.
En riktigt fin "bröllopsresa". Bra start på livet som "mand og kone". :-)

Svar 2017-08-28 06:55   bornholmerpigen
Tak :-) det var den helt rigtige måde at fejre vores kærlighed - vores bryllupsrejse kunne ikke være andet end med indlagt vandretur!

2017-08-28 14:09   ulindh
Jag håller med Bertil, en trevlig berättelse och en fin bröllopsresa till ett vackert område! Grattis och all lycka önskar jag er båda i framtiden!

Svar 2017-08-28 16:00   bornholmerpigen
Mange tak - ikke mindst for skrivningen, jeg øver mig vist stadig på blog-genren, men jeg bliver forhåbentlig bare bedre af at blive ved.

En tidlig påske-tur

Vejret var perfekt, humøret i top og det tog ikke mange skridt før vi drejede rundt om et hjørne og pist væk var vi fra hverdagens virkelighed. Ahh... ro! Omkring os, i kroppen og i sjælen.

Vi havde skaffet os selv fire dage på tur og efter at havde rådført os med Utsidans forum, trawlet internettet og ikke mindst konsulteret vores egen fornemmelse for hvor vi ville hen, fald valget på Skåneleden. Helt præcist SL1: Kust-kustleden, etapperne 3-6. Fra Östafors til Glimåkra.

En vandreblog/blok...

Jeg sætter meget stor pris på de forskellige inspirationskilder som utsidan byder på - forum, blog og artikler - og derfor vil jeg gerne bringe nogle af mine oplevelser og erfaringer med denne vandreblog.

Dette første indlæg, for bare at komme i gang, er blot et billede fra et lille område, der hedder Klintebakken, der ligger ved Aakirkeby på Bornholm. Stenen er en vandreblok, efterladt af isen for mange år siden.