Myggmedel. Vilket är bäst?

Är det inte australiensarna som har så exceptionellt högt insjuknande i hudcancer? Det måste bara bero på att de gillar att leva på kanten avseende myggmedel. Av Wilmas får man bara en hederlig "brun utan sol", med DEET får man en "malignt melanom utan sol". [/QUOTE]


Var det inte Australien ett av dom första länder man började med uv varningar i samband med vädret? Mygg medel är nog inte den stora boven när det gäller hudcancer "där nere"... [/QUOTE]

Ja, det var det som var roligt i mitt inlägg, nu är det inte det längre.
 
"Var det inte Australien ett av dom första länder man började med uv varningar i samband med vädret? Mygg medel är nog inte den stora boven när det gäller hudcancer "där nere"..."

Nu är jag inte riktigt med här va !

UV varningar i samband med vädret, när ska man då passa sig för dessa uvar ?, Vi bör även försöka definiera begreppet uv, är det Berguvar eller avser man med uv nån till åren kommen lärare från nåt akademiskt lärosäte ?
Jag har isåfall en gammal mekaniklärare som skulle kunna kvala in som uv med råge ?

Jag är f.ö skeptisk till att Wilmas har en avskräckande effekt på någon av dessa ?
 
Re: Imunitet

klippen; sa:
Imunitet är bäst, jag har lyckan att vara det mot just mygg. För annat avåt förordar jag helt klart Mygg-A

Âr du imun mot kliande bett eller askyr myggen dig på flera meters håll? Jag får inga bett men ogillar ändå mygg och knott.
 

avslutad210712

Gäst
Strykarräven; sa:
Av Wilmas får man bara en hederlig "brun utan sol", med DEET får man en "malignt melanom utan sol".

Kör en veckas vandring med Wilmas och strunta i att tvätta dig i ansiktet under den veckan så har du en härligt bestående solbränna på ungefär sammas sätt som man soltjärar sina träskidor på sommaren.

*Detta tips bjuder jag på helt gratis*
 
avslutad210712; sa:
Kör en veckas vandring med Wilmas och strunta i att tvätta dig i ansiktet under den veckan så har du en härligt bestående solbränna på ungefär sammas sätt som man soltjärar sina träskidor på sommaren.
Ja, eller gå en hel sommar utan att tvätta dig i ansiktet, och bli "brun utan tvål"...
 
-Patric-; sa:
nejfan.. du har missuppfattat allt, Australiensarna e inte rädda för myggbett utan dom vill öka insatserna. ... snacka om "living on the edge"...

Bah... det finns ju inget bekvämare folk än australiensare! De pallar ju inte ens att jobba, utan sitter i skuggan med en öl, säger "no worries, mate" och stämmer sin arbetsgivare när de får dåligt med pengar. Dom är så långt ifrån "the edge" man kan vara.

Att de då och då blir uppätna av krokodiler när de simmar över världens krokodiltätaste flod beror snarare på att de är fulla och korkade. Inte modiga.

De har en hel kontinent av tuff vildmark. Men där springer det ju inte omkring några australiensare, utan bara turister. :)
 
Myggmedel med DEET, det enda som verkligen hjälper

Har du väl provat kanadeniskt eller amerikanst myggmedel (som iofs inte får säljas i Sverige) så vill du aldrig byta tillbaka. Tro mig. Har själv använt mig av "Muskol" med 95% DEET i åratal. Visst, DDT är väl inte världens hälsosammanse medel men säg att du använder det 2-3 veckor om året så skall det inte vara någon fara. I USA o Kanada blir de jätteförvånade när man säger att deras myggmedel är förbjudet i Sverige och de undrar hur sjutton vi kan klara oss med MyggA och andra jämförelsevis värdelösa myggmedel. Skall du till ett mygghål finns det bara ett alternativ, myggmedel med DEET.
 
Ingen anledning att nånsin gå över 50 % DEET

hegeland; sa:
Skall du till ett mygghål finns det bara ett alternativ, myggmedel med DEET.

Så gott som alla myggmedel i Sverige innehåller DEET. Även MyggA. Det som skiljer är att vi har hårdare (fegare?) regler för hur hög koncentration det får vara. Max 20 % i Sverige (i USA rekommenderar hälsovårdsmyndigheterna max 30 % för vuxna, men det säljs medel upp till 100 %).

Koncentrationen verkar inte påverka effektiviteten, utan bara hur LÄNGE medlet håller sig effektivt.
Vill man ha samma skydd som de utrikiska dundermedlen har så är det väl alltså bara att smörja in sig oftare?

Studier visar att koncentration på högre än 50 % inte ger någon praktiskt ökad effekt, så de tokstarka medlen är bondfångeri.
Man kan också göra så att myggmedlet frigör DEET långsamt, och då kan 35 % ge skydd i 12 timmar. Så det handlar inte bara om koncentration.

Högre koncentration än 20 % ger helt enkelt inte så stora effektvinster att de ökade riskerna kan försvaras, men om man tycker att myggbett är värre än hudutslag, nervskador och testikelcancer så är det bara att kleta på högkoncentrerade medel. ;)
[Ändrat av Nordesjö 2005-06-03 kl 15:52]
 
Jo, men säg att du behöver täcka tre gånger större del av kroppen med 20%-medel än med 95%-medel för att uppnå effekt, samt att det håller fler timmar, så är du snart uppe i samma totalmängd DEET. Jag tror nog att koncentrationen påverkar effektiviten, t.ex. så skyddar MyggA och likande preparat oftast dåligt mot mindre saker, typ knott och sånt, medans det inte är några som helst problem med detta när du använder "Muskol". Jag skulle vilja vända lite på det och säga att om du ändå använder DEET-medel så är det bättre, totalt sett, att ha högre koncentration i mindre mängd för det blir ungefär samma risker och färre mygg :).

Ett annat, mig veterligen odokumenterat, sätt är att använda den receptfria allergimedecinen Clarityn (!). Om du tar dessa, kliar betten mindre och försvinner fortare. Det är kanske det bästa sättet av alla att slippa plågan. Är det någon mer än jag som har erfarenhet av detta användningsområde för Clarityn?
 
hegeland; sa:
Jo, men säg att du behöver täcka tre gånger större del av kroppen med 20%-medel än med 95%-medel för att uppnå effekt, samt att det håller fler timmar, så är du snart uppe i samma totalmängd DEET. Jag tror nog att koncentrationen påverkar effektiviten, t.ex. så skyddar MyggA och likande preparat oftast dåligt mot mindre saker, typ knott och sånt, medans det inte är några som helst problem med detta när du använder "Muskol". Jag skulle vilja vända lite på det och säga att om du ändå använder DEET-medel så är det bättre, totalt sett, att ha högre koncentration i mindre mängd för det blir ungefär samma risker och färre mygg :).
Så det är bättre att dricka en deciliter 98-procentig sprit än en back lättöl? Missförstå mig rätt, men jag tror inte ett spår på det där med att små mängder högkoncentrat skulle vara lika farligt/mindre farligt som/än större mängd lågkoncentrat.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.