Myggmedel

Jag är en såndär myggmagnet och är till råga på allt lite småalergisk mot dom små kräkrn. JAg kör nu med mygga och tycker det är om men inte så bra om man svettas. Om man svettas mycket tror jag det är svårt att hitta nåt som sitter kvar.

Men nu till frågan. För nåt år eller två sen läste jag om att en svensk kvinlig forskare kommit fram till ett helt nytt medel som skulle släppas så småning om. Tror det fungerade på det sättet att det "täppte till" myggornas/knottens m.fl luktorgan istället för att lukta illa. Nån som hört/vet nåt om detta?
 
Wilmas

Har du testat Wilmas vildmarkssmorning? Vet inte om det heter exakt så, men det är en liten flaska
med vätska som stinker tjära i. Funkar bra, men luktar och kladdar. Kan med fördel kombineras med djungelolja.
 
Håll andan, använd deodorant och käka B-viatmin

Hejsan,

Myggorna lär reagera på koldioxid från utandningsluften och lukt från svettiga kroppar.

Bästa sättet att minska utsläppen av koldioxid är att sluta andas.
Minska på svettlukten genom att anpassa aktiviteterna och den personliga hygienen.
Har dessutom läst någonstans att myggor inte gillar B-viatmin, men det kanske är en skröna. Om inte, är det en alldeles fenomenalt bra anledning att at en öl till!

God tur

Bengt
 
Re: Wilmas

Vandrare; sa:
Har du testat Wilmas vildmarkssmorning? Vet inte om det heter exakt så, men det är en liten flaska
med vätska som stinker tjära i. Funkar bra, men luktar och kladdar. Kan med fördel kombineras med djungelolja.

Beckolja heter den tjärdoftande vätskan i flaskan. Wilmas har även en produkt som heter Nordic Summer i en liten låg plåtburk. Den innehåller förutom beckolja, även djungelolja och en tredje olja som jag inte kommer ihåg namnet på. Fungerar mycket bra, men dess fördel är även dess nackdel då den är ännu kladdigare än beckoljan. Den sitter dock på bra även om man svettas. I denna tråd finns det mer att hämta:

http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=13191

MVH
David
 
Tips!

För att lindra klådan kan du använda receptfria allergiläkemedel som Clarityn, Kestine etc.

Mvh
/Pär
 
Tjärsalva

Har använt tjärsalva som jag köpte av en same och har aldrig problem med mygg, har också varit mygg-magnet.
Tror att salvan endast innehåller bivax och tjära, går förmodligen att leva på ett par dagar i nödfall.
 
Mitt tips är att kolla med Apoteket, de har mer än MyggA.... som förresten finns som våtservett nu oxå. (vissa talar varmt om rökning, då slipper man dessutom allergiker, astmatiker och endel av sina vänner...)
 
Använder själv bara US622:s myggstift och jag tycker att det fungerar bra. Har hört väldigt många som ser ner på just US622 produkter men jag kan då inte förstår varför. jag är ute väldigt mycket i myggrika marker men tycker personligen att "surret" är det jobbigaste med myggen.
Sedan tror jag också att allergimedel av olika sorter har en positiv "biverkning" när det gäller myggskydd, äter själv zyrlex.
 
En liten varning när det gäller tjärbaserade myggmedel som Beckolja och Nordic summer. Det finns risk att man blir alergisk mot dem. Har själv råkat ut för det, så nu kan jag inte använda beckolja utan att få sprängande huvudvärk.
Men visst det är ett högeffektivt myggmedel och en underbar vildmarksparfym.
 
farligt i solen

Jag har precis sammma problem, dvs jag får också huvudvärk av Beckolja och Nordic summer.

Vill dessutom varna lite för att använda dessa produkter i starkt solsken. Framförallt Nordic summer. Det käns efter ett tag som om det kokar på skinet och man får rätt saftig solbränna.

Men det finns nog inget effektivare mot mygg eller sällskap än dessa medel...

Så lite huvudvärk får man leva med

Daniel
 
Hatt med myggnät över funkar också bra för huvet. kombinera med heltäckande klädsel och du är hemma. Nackdelen är att det kan bli outhärdligt varmt.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.