Myggmedel?

Vilket myggmedel är bäst?
Vid förra årets vandring så använde vi det det tjärdoftande medel som finns och köpa i fjällen och som jag tror lapparna använder. Men det kostar ju en 50 lapp för en liten burk.
Nån som har några andra tips?
Kan man blanda till själv? Exvis av träkolstjära och nåt fett?
 
Ang myggmedel

Det du har provat är förmodligen bäckolja,dvs bränd tjära,blanda det 50/50 med Djungelolja så får du enligt min mening det bästa myggmedlet som finns.
(Dessutom så luktar det fruktansvärt gott...)
Mvh Conny
 
MyggA eller Djungelolja

Myggmelken MyggA som finns på bl.a. norska apotek, ær en av de allra bæsta, också i tester. Och luktar så gott att du kan anvænda den som Deodorant.

Annars, har jag alltid anvændt Djungelolja, som jag alltid tyckt varit en av de effektivaste.

Har också Bæckolja, men den luktar før starkt tycker jag.
 
Nordic summer

"Wilmas Nordicsummer" är väldigt bra. Det är en blandning av ovan nämnda djungelolja och beckolja samt ytterligare en olja. Efter några dagars regelbunden användning får man dock ta till stora rotborsten för att skrubba sig ren. Å andra sidan behöver man ej smeta på sig "brun utan sol" då huden antar en härlig brun lyster likt en nyinsmord gammal läderkänga.. =)

/Dave
 
Bushman ultra

När jag var i Australien köpte jag ett myggmedel som heter Bushman ultra. Det innehåller 80% DEET och kostade typ 11 AUD (60 kr) för en tub på 75 g. Sedan är det bara att smeta på, eventuellt i utspädd form. Det gäller att akta de syntetkläder man har på sig.

Det lär också vara en bra idé att ha på solskyddskräm under. Jag har hört om, men inte sett, folk som fått brännblåsor efter att ha vistats i solen med myggmedel på huden. Nu i efterhand har jag fått veta att Bushman ultra också finns i en variant med solskyddsfaktor 30.

Annars håller jag med om att Mygga luktar gott, men så får man ju betala dyrt också - det innehåller ju lika lite DEET som djungelolja. Gott luktar också de citronellapreparat som är väldigt populära i bl a Thailand.

Förresten, de har ju en webbplats med butik!
http://www.bushman-repellent.com/

(Fast man vet ju inte vad svenska tullen tycker om DEET-halten. Räkna med tull och moms dessutom.)
 
Snällt myggmedel

Jag brukar använda ett myggmedel som heter Näkcens myggolja. Det är baserat på rapsolja och eteriska oljor. Den är jättesnällt mot huden, vilket man inte ska anklaga t.e.x.djungelolja för att vara, och hygligt bra mot myggen. Som bonus så kan man krydda maten med den (åteminstone enligt baksidan på flaskan, har inte provat.)

[Ändrat av Count 2002-06-01 kl 19:59]
 
Tackar!

Tack för aussytipset Mattias.. Har nu beställt av en polare som gör ex-arbete i Sydney..

/Dave
 
Åtminstone Lantmännen säljer "bigpack" av bäckoljan, nämnd i ursprungsfrågan. ca 200:- för ca en halvliter.
 
myggmedel

Själv tycker jag att den vanliga Djungeloljan fungerar förträffligt, bara jag kommer ihåg att ta med den...
En annan variant är att sluta svettas.
 
Det bästa myggmedlet är ju heltäckande kläder (precis som det är det bästa solskyddet).

Hatt med myggnät, långärmad tunn skjorta (syntet såklart), tunna långbyxor och eventuellt damasker (om man har låga skor) brukar fungera även i hyffsad värme.

Myggnät på hatten kan dock vara lite jobbigt när det är mörkt.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.