OFF myggmedel

Är det någon som har koll på var OFF myggmedel finns att köpa? Har hört att det ska funka bra mot fjällmygg.
 
kolla mängden DEET - N,N-Diethyl-meta-toluamide.. det är den bevisat verksamma delen i myggmedel, resten är bara skrock o påhitt, desto större % mängd DEET desto bättre.. eldkastare är oxå bevisat effektivt..
 
Var bara försiktig. (från vaccination.nu)

De flesta myndigheter rekommenderar medel som innehåller DEET (NN,-dietylmeta-toluamide). DEET på hud och kläder skyddar mot mygg, insekter och andra vektorer. Medel under 50% DEET rekommenderas eftersom högre koncentrationer är toxiska.

DEET är toxiskt i höga koncentrationer (>50%). I många fall verkar toxiciteten inte vara dos-relaterad utan är mer beroende på överkänslighetsreaktioner hos känsliga individer. Rapporterade dosrelaterade biverkningar är dock irritabilitet, koncentrationssvårigheter och minnesförluster. För att undvika biverkningar från myggmedel rekommenderas:


Dvs, man kan få för mycket av det goda.
 
Tack för tipset, men de är så himla tunga att bära. Testade det förra gången. Folk blev lite sura också när jag råkade träffa deras tält.

Jag var framför allt ute efter inlöpsställen. Har ändå hört flera säga att detta har fungerat bättre än MyggA, som jag inte varit nöjd med. Och då kan det ju vara värt att prova. Skrockfull som jag är.
 
Jag använder numera Off Djungelgel.
Ganska trevlig, men knappast bättre än andra moderna myggmedel såsom US 622 myggstift, Djungelolja och ett flertal andra. De har gemensamt att de innehåller maximalt tillåtna dos aktiv beståndsdel. Mest en smaksak vilket man väljer.

Man får med dagens utspädda myggmedel smörja sig betydligt oftare än förr.
Den gamla Djungeloljan var oöverträffad. Man brukade dessutom blanda i en skvätt beckolja i flaskan. Om den blev effektivare vet jag inte, men det blev åtminstone annorlunda.

Kan inte minnas när de gamla effektiva myggmedlen försvann. På åttiotalet?

Off finns som sagt att köpa på olika ställen i Norrbotten (bensinstationer och mataffärer), men nog går det lika bra med annat, om man nu inte skulle hitta just Off.
 
Senast ändrad:
kolla mängden DEET - N,N-Diethyl-meta-toluamide.. det är den bevisat verksamma delen i myggmedel, resten är bara skrock o påhitt, desto större % mängd DEET desto bättre...

Visst... men det kluriga är att 100 % inte är fem gånger så bra som 20 %. Det som händer är att du ökar tiden som medlet verkar, men över ca 30 % händer det inte särskilt mycket bara för att man ökar koncentrationen.

Så effekten av 100-procentig DEET uppnår man lika bra genom att stryka på vanlig svensk fjönig Mygga dubbelt så ofta. Resten är skrock och påhitt ;)
 
Både MyggA och Off är skämtprodukter, tycker man de hjälper så har man inte sett tillräckligt mycket knott och mygg...


På åttitalet tillverkades de sista anständiga myggmedlen, sedan dess har allt gått utför. Cancerlarm, raka bikinilinjen, kaffe latte, utbrändhet, inflation, deflation, analblekning, roc-a-gil, akrylamid, Al-Quaida, curlingföräldrar, berlinmurens fall och allt det där.

Koncentrationssvårigheterna man får av dagens myggmedel är bara en produkt av Det Moderna.
 
visst ligger det sanning i att koncentrationen av DEET direkt påverkar den verksamma tiden, det finns dock studier som visar att den effektivaste koncentrationen ligger på runt 30-50% enligt bland annat CDC..
 
Tycker att jag får betydligt svårare med koncentrationen om jag inte använder myggmedel.
Ibland brukar jag använda myggnät, men det skymmer sikten lite väl mycket tycker jag.
Det går faktiskt att dricka genom nätet, men det är förbaskat svårt att lägga in och spotta ut snuset.

När man rensar fisk passar det emellertid utmärkt med myggnät i någon form. Då vill man inte vara alltför insmord med giftig och osmaklig smörja.
Man slipper också att klia sig i huvudet under själva rensningen.

Nä, nog är det myggmedel som gäller för mig och nog fungerar Off även numera.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.