Fakta och myter om myggmedel

Hej!

Jag vet att det kanske är fel tid på året att diskutera myggmedel men jag och en undersjuksköterska debatterade nyligen om vad som attraherade mygg. Hon påstod att människor med viss sorts blod var mer attraktiva än andra för myggen och när jag sade att jag hade hört att en viss typ av kläder attraherade myggorna så avfärdade hon det som nonsens.

Jag hittade inga bra källor på internet men tänkte att här kanske finns någon som vet? ;=)

Det jag undrar över står förklarat här bland annat

http://chemistry.about.com/cs/howthingswork/a/aa050503a.htm

jag undrar också lite över så kallade naturliga myggmedel och om någon vet något som skrämmer iväg dem ordetnligt? :)
 
Så vitt jag vet så attraherar koldioxid och svettlukt mygg.

Det finns ju exempelvis storskaliga myggmördare som drivs av gasol, släpper ut koldioxid och dödar myggen med värme.
 
Det funkar med deo och rena kläder har provat.

Skitiga kläder,svettlukt(människa) och fukt är en enorm magnet för knott och mygg.
Knott är värst man kan dö av sånt kor blir uppätna och dör av knottangrepp.
Ibland kan man läsa att kor och hästar skenat ur en hage med flera lager taggtråd runt om.
Det är knottsvärmar som kan döda som angripit dom har råkat ut för dessa...well:)

Det var rena vansinnet det lät som det regna på tältduken efter jag så att säga nödbivakerat
mitt på sommaren innan midsommar alltså tältet utan pinnar som säck.
De var en sån fet knottsvärm utanför och på så det gick inte och beskriva sanslöst


Rena kläder och noll co2 utsläpp är inte möjliga att uppnå för oss men följande underlättar:

1.Deo
2.Myggmedel på kläder och exponerade kroppsdelar
3.Supertät knott/mygghuva
 
Knott, mygg och flugor flyr rök. Glödande björkticka är fortfarande bland de bästa myggmedlen. Pors och skvättram bl a ogillar de oxså.
Bl a därav gillas öppen eld.
 
Det finns mygg , och så finns det MYGG! Det finns myggställen , och så finns det MYGGSTÄLLEN!
Jag är väldigt ofta och plaskar runt i Färnebofjärden med kajaken, och innan man kommer ut en bit på vattnet så är det förjävligt med MYGG. Jag har provat allt jag kommit över i myggmedel, men ingenting hjälper ett dugg.Det är bara att klä sig efter omständigheterna och gilla läget, det är väldigt vackert där förövrigt tycker jag.
 

avslutad210712

Gäst
Tror inte att det är så enkelt som att bara säga att man drar till sig mygg om man är svettig och om man är ren så undviker man dem. Sitter vi flera personer utomhus så drar jag och min far till oss mest mygg av alla - garanterat. Är det regn på gång så spelar det nästan ingen roll vilket myggmedel man har för då är myggen som tokiga. Har aldrig märkt någon skillnad om jag har mörka eller ljusa kläder med den reservationen att man kanske är varmare i mörka kläder och värme verkar dra till sig mygg. För när jag gått några dagar i fjällen och kokar rent fjällvatten så borde myggen välja mig men de gör de inte utan de flyger raka vägen in över kastrullen med kokande vatten där de går en rätt säker död till mötes och rent kokande vatten luktar garanterat mindre svett än vad jag gör i den situationen.
 
Bara för att man är ren och inte svettig betyder inte att man inte luktar skit d.v.s det flugor,mygg och knott gillar.

Det beror på vad man ätit och brukar äta t.ex därför får vissa mer äckliga flygfän efter sig ibland.
En gång var jag t.ex en jävla flugfälla när jag gick med en grupp snubbar.

Alla flugor inom 10 kvadratmil flög runt mig i en cirkel men var inte ens i närheten av dom andra.

Måste luktat död...minst
 

avslutad210712

Gäst
Bara för att man är ren och inte svettig betyder inte att man inte luktar skit d.v.s det flugor,mygg och knott gillar.

Det beror på vad man ätit och brukar äta t.ex därför får vissa mer äckliga flygfän efter sig ibland.
En gång var jag t.ex en jävla flugfälla när jag gick med en grupp snubbar.

Alla flugor inom 10 kvadratmil flög runt mig i en cirkel men var inte ens i närheten av dom andra.

Måste luktat död...minst

Nej självklart inte men i så fall måste jag lukta skit konstant eftersom jag har problem med mygg när ingen annan har det. Nu tror jag inte att forskarna brukar uttrycka sig riktigt så som att man luktar skit utan att man luktar något som attraherar myggen.
 
Haha - ja du e en kompost - nä skämt och sido

Har samma problem - mygg,knott och flugor e helt tokiga i mig ibland.
Har aldrig forskat i vad jag ätit och så innan och rent generellt käkar jag mycket proteiner och fett.

Ren skit luktar man inte heller omedvetet då även besvärliga och näbbiga brudar börjar nosa på en.

Ja tror vi är nått patent på spårena här.

hehe
 
Har aldrig märkt någon skillnad om jag har mörka eller ljusa kläder med den reservationen att man kanske är varmare i mörka kläder och värme verkar dra till sig mygg..

Det är ju svårt att objektivt bedömma skillnad i effekt mellan olika klädsel mer eller mindre baserat på hågkomster. Förra torsdagen mådde jag bättre än förförra tisdagen, typ.

Jag kan i alla fall med säkerhet konstatera att min svartmålade ryggsäcksram i metall blir utsatt för våldsamma knottanfall varma dagar ute på myren. Det är så tätt med knott att delar av ramen helt täcks av dem.
 
Koncentrerade mygg och knottanfall har setts på målade ryggsäcksramar, varma kastruller, kameror etc. Myggnäts kläder, heltäckande erfodras i besvärliga lägen.
Somliga tycks attrahera mer än andra. Subjektivt uppfattat.
 
Kan ju va lite kul om folk lägger in sina erfarenheter av vad dom äter för kost och vad flygfäna gör.


Jag kör proteiner och fett och har då stora knottsvärmar,myggsvärmar,flugsvärmar och tonårsdöttrar runt mig mig - jag tror dom är blodsugare och gamar allihopa och letar efter ett värd djur och leva på - hehe

*Ropade just in en DDT spruta på ebay*
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.