Fakta och myter om myggmedel

I brist på annat kan du ta björklöv, krossa dessa till en ”gröt” och smörja huden med detta. Det ser inte kul ut – men det hjälper faktiskt mot mygg.

Thomas
 
Håller med, det är olika för olika personer!

Jag fick 7 myggbett under en 10-dagars fjällvandring förra sommaren. Använde inget myggmedel alls... Mygg, vad är det?
En av grabbarna som hängde med däremot, räknade till 74 myggbett - på ena underarmen, under en dag. Orkade inte räkna fler. Detta trots idogt myggmedelssmetande. Så olika, det är man...

Jag tyckte mig också märka skillnad att myggen var mindre envisa efter bastun, med rena kläder m.m. m.m. (Myggen kan ju fortfarande irritera även om de inte sticker). Ja, som sagt.

Som förut nämnt är pors eller skvattram bäst av det som finns på plats...
Annars tycker jag Mygg-A som säljs på apoteket verkar fungera bra, luktar dessutom inte död utan citron...
 
Det här är så drygt så det kommer att räcka i 10-15 år och jag tycker att det funkar bäst av allt jag testat. Fick tips av en kollega som bott i Australien och det verkar funka på alla sorts mygg och sandflugor. Jag använder myggmedel när det är riktigt jäkligt, som i somras i Hotagen-fjällen. Knatade hem i örtid efter en fisketur själv. De jäklarna var tom med upp på en kal 1000-meterstopp.

Jag har inte fått kläm på det där med myggen men jag tycker att de är snällare om man är onykter men det är ju inte så bra att vara packad på fjällvandring direkt...

Bushman.JPG
 
Kan vi inte stcka ut i fjällen några månader och bedriva forskning om mygg och knott

Fånga fjällharar,dra öring och bygga läger och busa omrking - ja rulla runt i daggvåta gräset under fullmånen , bita örsnibbe och hamna i bråk om vem som skall diska
 
Blodgrupper och mygg

Hej!

Jag vet att det kanske är fel tid på året att diskutera myggmedel men jag och en undersjuksköterska debatterade nyligen om vad som attraherade mygg. Hon påstod att människor med viss sorts blod var mer attraktiva än andra för myggen och när jag sade att jag hade hört att en viss typ av kläder attraherade myggorna så avfärdade hon det som nonsens.

Jag hittade inga bra källor på internet men tänkte att här kanske finns någon som vet? ;=)

Det jag undrar över står förklarat här bland annat

http://chemistry.about.com/cs/howthingswork/a/aa050503a.htm

jag undrar också lite över så kallade naturliga myggmedel och om någon vet något som skrämmer iväg dem ordetnligt? :)

Det stämmer som sköterskan sa, blodets sammansättning spelar roll för vem myggen väljer. Jag såg ett program med forskningsinriktining på tv för inte alltför länge sen.

Mitt allra bästa tips är att tända en cigg. Inte så trevligt för en själv om man inte är rökare, men jag lovar att myggen drar. Annars har jag både MYggA och djungelolja med på färden till Keb snart. Den där tuben "Bushman" verkar riktigt intressant. Vart kan man köpa den i sverige?

Håll dig mygg-stygg,
Anna
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.