lifesystems Bite Relief Click

Är detta måhända det nya sättet att lindra myggplågan?
Lifesystems Bite Relief Click (finns även motsvarande produkter från andra tillverkare).
Har beställt två ex. från Outnorth där de fanns till ett överkomligt pris. Naturkompaniet mfl. har haft slutsålt sedan en längre tid vilket bore tyda på att produkten är populär. Jag la märke till den för första gången på Silvermans men sedan en tid tillbaka har den funnits på den svenska marknaden.

Man får ju förvisso vara beredd på att det inte finns någon "mirakellösning" på myggproblemet, trots att marknaden gärna vill få oss att tro det, men för en så liten kostnad tycker jag att det kan vara värt ett försök i alla fall.
Jag har studerat en del recensioner på nätet och det är en blandad giv men så som jag har förstått det så fungerar prylen för det mesta givet att man inte lider av överkänslighet.

Det som händer när man använder apparaten är att en liten elektrisk stöt utdelas (enl. beskrivningen så svag att den inte känns) vilket "stör ut" histaminutsöndringen i huden. För en lekman som jag själv så låter ju detta iaf teoretiskt sett helt möjligt att det fungerar.

Det vore ju kul att få höra om någon utsidare har erfarenhet av den här saken. I annat fall återkommer jag med mer info om den efter sommarens äventyr (som förefaller bli tämligen myggintensiva).

Tack för uppmärksamheten!

/Raud
 
Ingen?

Så...

det förefaller för mig lite mystiskt att ingen svarat på tråden när produkten varit slutsåld i hela stockholmsområdet under innevarande säsong.

Nåväl, jag fick hem mina två beställda exemplar igår iaf.
Små var dom, antagligen väldigt lätta att tappa bort. Som tur var är de utrustade med ett litet fäste för en rem el. motsv. vilket kommer att monteras snarast.

Det var heller inte helt lätt att spontant lista ut hur man använder dem men efter lite exprimenterande så visade det sig att det var mojängens underdel, dvs. undersidan av "handtaget" som var sjävla kontaktytan (man kan skönja två små hål i plasten). När man trycker in den röda knappen så delas det ut en liten stöt, inget märkvärdigt eller obehagligt (om man inte gör det på en del av kroppen med ytliga nerver dvs.).

Nu, antagligen för första och sista gången i livet längtar jag efter ett myggbett att testa den på. Återkommer med info om effekten.
Enligt Naturkompaniet så skall den även fungera för getingstick.
 
Äntligen ett test!

Till min "glädje" insåg jag att jag hade fått ett myggbett på underarmen! Det kliade ganska bra, vilket passade utmärkt för mitt produktprov. Fram med mojängen!

5 klick- kändes faktiskt jätteskönt, bättre än att klia på det. Det är liksom som att klia "under" huden.
Klådan kvarstod dock.

5 klick till- klådan upphör!
Testar efter en stund att provocera fram lite klåda genom att gnida och klia på bettet (som fortfarande ser ut som vanligt). Ingen reaktion!

Än så länge så ser resultatet ut att vara till fördel för Bite Relief Click, men testerna fortsätter.
Först skall den medtagas på timmerflottfärd på Klarälven och sen under fjällvandringen Abisko-Nikkaloukta. Efter detta kommer en mer ingående redogörelse.
 
Massor av bett!!!

Var ute igår och plockade bär. Massor med blåbär och en icke ringa mängd smultron dessutom.
Vad det också var rikligt utav var myggor!
Perfekt läge att intensivtesta klickern!

Jag vet inte hur många bett det blev men säkert 15+. Klickade som en dåre gjode jag iaf.
Blandat resultat.
De bett som var på svåra ställen, typ byxlinningen, behövde fler behandlingar (ställen där det är lite varmare/svettigare och där något ligger emot och skaver). Dock vill jag vidhålla att "klicka" sitt bett är väldigt mycket skönare än att klia det, särskilt om man betänker att kliandet gärna går överstyr och leder till att man har sönder huden vilket kan förorsaka infektion.

I regel verkar manicken funka bäst om man först klickar 5-10 gånger, väntar ett par minuter och sen klickar igen 5-10 gånger. Därpå brukar klådan vara borta antingen för gott eller iaf flera timmar.

Slutsatsen såhär preliminärt är att:
Lifesystems Bite Relief Click fungerar bra och är helt klart värd att införskaffa om man finner den till ett acceptabelt pris (köpte min för 49 spänn bara). Även om det inte är någon "mirakellösning" på myggplågan så är det vida bättre än att riva sönder skinnet på sig stup i kvarten.
Dessutom kan man terrorisera sin omgivning genom att dela ut plötsliga små stötar i tid och otid, hehe!

Tack för ordet.
 
on

Jag köpte också en sådan för just skojs skull. Det glädjer mig att höra att den fungerar, även om den nu inte är en mirakel lösning till alla myggbett.
 
Jag köpte också en sådan för just skojs skull. Det glädjer mig att höra att den fungerar, även om den nu inte är en mirakel lösning till alla myggbett.

Som sagt, det är i alla lägen bättre med en "klicker" än att klå sönder sin hud och riskera infektion.
Sämsta resultatet hittils är ett myggbett på foten, det verkar inte sluta klia vilket kan bero på att foten är varm och fuktig i sin sko hela dagen (dock är det skönt med att ge bettet en omgång med manicken mellan varven).

Skriv gärna om hur du/ni upplever hur den fungerar så kan vi jämföra! :)
 
Myggsäsongen passerad i det mesta och det vore på sin plats att slutredovisa utfallet för "myggklickern". Tyvärr har det inte varit så mycket klåda för min del, i alla fall inte mer än vad som redan berättats i tråden. Min sambo vägrade använda sin för att hon tyckte att den var "obehaglig" (men föredrog lite paradoxalt att klia sönder sina bett vilket torde ha gett en mycket mer långvarig plåga).

Får väl skriva något mer här sen när prylen fått testas under mer extrema förhållanden...
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.