Myggmedel. Vilket är bäst?

WILMAS, MYGGA, DJUNGELOLJA mfl.

Det diskuteras olika myggmedel i olika trådar titt som tätt här på utsidan. Jag skulle i.o.m. denna tråd vilja kalla utefolket till allmänt upprop rörande den så omdiskuterade frågan om vilket myggmedel som är effektivast.
Själv har jag aldrig använt djungeloljan men jag har prövat både Wilmas och MyggA vid olika tillfällen. Jag inbillar mig att MyggA fungerar lika effektivt som Wilmas, men utan de nackdelar som sisstnämnda medel medför vid framför allt stark sol och hög temperatur.

Mitt eget svar blir således: MyggA (Roll-on)
 
Om man är mindre bekymrad över cancer än över myggbett så finns det ju en massa utländska med betydligt högre DEET-halt än de svenska, och då blir de också betydligt effektivare.

Själv tycker jag att det bästa medlet är "bit ihop och klä på dig".

Eller så kanske man ska ta till det gamla "Myggorna är nog mer rädda för dig än du för dom" :)
 
MyggA har blivit bättre sen det var nytt (då det var lika bra som allt annat som luktar lite sprit), men jag upplever två stora nackdelar med det: kort verkningstid (1-2 timmars god effekt) och att det inte är speciellt effektivt mot knott, som ofta är ett större problem än mygg i mina trakter.

Wilmas olika bäckoljeprodukter skyddar bra mot mygg men är rinniga, spec om man svettas. Bra vid nattfiske.

Bäst i mitt tycke är apotekets gamla myggmedel, en gul burk som slutade tillverkas tidigt på 90-talet. Sved inte och hade god effekt i minst fyra timmar. Näst bäst är gamla US622's myggstift som också hade god effekt länge, men som irriterade huden. Båda dessa drogs in, sannolikt för att de var för bra (=cancerframkallande eller nåt).

Idag kör jag med nya US622 myggstift till vardags, samt myggsprej på mössa och krage. Wilmas beckolja körs eventuellt nattetid, men då håller sig ju knotten undan pga temperaturen. Att "röka in" kläderna tidigt på säsongen brukar också hjälpa, särskilt om man spär på röklukten under sommarens fikapauser. Undrar varför ingen vågar komma mig inom armlängds avstånd sommartid?
 
Myggmedel som innehåller mycket DEET ska visst vara "bäst" om man vill slippa myggbett.
http://www.deetonline.org/

Men ska man ha bra sådana så måste man visst över till USA osv. Sedan kan visst de där preparaten vara lite extra hälsofarliga, och är knappast "bäst" där.

Det där är bara sånt som jag läst, men det ska visst stämma att de är riktigt bra, tex Lars Monsen skrev engång att de var "bäst".. och han har ju säkert träffat på lite insekter.

Själv tycker jag beckoljan är "bäst", fungerar bra, lätt att få tag på och antagligen inte så hälsofarligt.. (det ultimata är antagligen en pensel och en stor hink med tjära?). Problemet är kanske att man måste slänga på ett nytt lager 1ggr i timmen för att det ska fungera riktigt bra. Men har man på mycket och uppdaterar frekvent med nya lager så hålls allting på avstånd, och då menar jag allt.. inte bara mygg! :)
 
Beckoljan må vara hypereffektiv men den är inte helt nyttig. Den aktiva substansen i tjäran är alergiframkallande. Det har jag fått erfara efter att ha sommarjobbet som plantsättare tre somrar i knottens och myggens förlovade rike och smort in mig med beckolja. Idag har jag tom svårt att sitta i en tjärad träbåt utan att få huvudvärk. Beckolja är inte att tänka på som myggmedel för mig.
Idag använder jag ett preparat från Brasilien som fungerar mot mygg men är säkert inte så hälsosamt det heller.
Bäst är nog ändå heltäckande ljusa kläder och lite "bit-ihop" o ignorera de små jävlarna...
 
Rekommenderar öronproppar för det är ljudet som är det värsta.

Håller med om att Mygga fungerar bra, men man måste smeta på varje timme.

/Ulf
 
klingstrom; sa:
Beckoljan må vara hypereffektiv men den är inte helt nyttig. Den aktiva substansen i tjäran är alergiframkallande. Det har jag fått erfara efter att ha sommarjobbet som plantsättare tre somrar i knottens och myggens förlovade rike och smort in mig med beckolja. Idag har jag tom svårt att sitta i en tjärad träbåt utan att få huvudvärk. Beckolja är inte att tänka på som myggmedel för mig.
Idag använder jag ett preparat från Brasilien som fungerar mot mygg men är säkert inte så hälsosamt det heller.
Bäst är nog ändå heltäckande ljusa kläder och lite "bit-ihop" o ignorera de små jävlarna...
Åhå, det var illa.. trodde det var en "snäll" produkt! :(

Man ska nog vara mer försiktig då, fast jag har dock inte fått några problem än?

"bit-ihop" taktiken fungerar ibland, men det finns en gräns även där och det kan ju vara farligt det också.
 
Mepps; sa:
Åhå, det var illa.. trodde det var en "snäll" produkt! :(

Man ska nog vara mer försiktig då, fast jag har dock inte fått några problem än?

"bit-ihop" taktiken fungerar ibland, men det finns en gräns även där och det kan ju vara farligt det också.

Jo, jag är också numera inne på bit-ihoptaktiken, mycket beroende på att "gammfolket" alltid körde så.

Det där med att någonting skulle vara ofarligt är alltid lika bedrägligt. Det säger ju sunda förnuftet att något som kan användas för att impregnera båtar inte kan vara nyttigt (va, tvättar inte du dig med båtlack?)
Vanligt marknadsföringstrick att påstå att något är "naturligt"=ofarligt.
 
Strykarräven; sa:
Vanligt marknadsföringstrick att påstå att något är "naturligt"=ofarligt.

Förlåt att jag citerar mig själv, men jag fick just höra av en klasskamrat att han för tiotalet år sedan, när han styrketränade som värst, åt ett pulver som marknadsfördes som "Bulgariskt örtpreparat", som gav en otrolig muskeltillväxt samt magkramper!
Lyckligtvis fick detta honom att sluta innan det började växa hår i handflatorna på honom...
 
Imunitet

Imunitet är bäst, jag har lyckan att vara det mot just mygg. För annat avåt förordar jag helt klart Mygg-A
 
Strykarräven; sa:
Det säger ju sunda förnuftet att något som kan användas för att impregnera båtar inte kan vara nyttigt

Vatten används ju till att kyla kärnkrafverk, tvätta verkstadsgolv och transportera bort bajs med! Det säger ju det sunda förnuftet att det är skitafarligt!

Dina öron är fulla med vax - det kan inte heller vara nyttigt eftersom det används till att impregnera med!

(Ditt "sunda förnuft" är ju precis lika snurrig som att tro att saker är bra bara för att de är naturliga ;))
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.