Vilket har bäst effetk Nova el MFS

Vilket kök har bäst effekt?
Upp till bevis vilket av våra svenska kök är bäst. Till att börja med så tar vi Optimus Nova mot Primus MFS. Om vi tar de olika bränslena för sig så att det blir rättvist. Bensin mot bensin, fotogen fotogen.
Vilket bränsle har bäst effekt på respektive kök?
När man läser i faktablad så står det 2800watt på båda köken.

Ser fram emot era test där hemma.
mvh Peter
 
Effekt är ju knappast allt...

Att effekten ensamt skulle utgöra kriterium för att avgöra om ett kök är bättre än ett annat ger inte speciellt mycket rättvisa. Jag använder nu åter mitt gamla MSR WhisperLite Int. då jag tycker att det Primus MFS jag testat faktiskt lever om för mycket för att jag skall tycka att det är trevligt att använda. Så för mig är tystanden under matlagningen en NOG så viktig aspekt. Till nackdelarna med MRS-köket hör dock den ömtåliga plastpumpen och där är ju ex. Primus bättre enligt mitt tycke med en kraftig metallkonstruktion.

Andra aspekter att beakta är förmågan att REGLERA effekten. Vissa kök är bättre än andra på finreglering vilket också är nog så viktigt om man verkligen avser att LAGA mat på sitt kök och inte BARA smälta snö på snabbast tid...

När jag diskuterar kök med mina friluftsvänner brukar dock det avslutande ordet om BÄSTA KÖK (efter att man diskuterat effekt, och hurvida man kan bränna 14 eller 15 bränslen inklusive jakfett på just SITT kök) ges av den person som kan visa upp kvitto med det högsta inköpsbeloppet *ler*

/ac
 
Kommentar till P. Ask

Skulle bara kommentera att Peter Ask gjort en mycket fin liten sida om sitt kök med rimliga och sakliga kommentarer. Tänk om fler kunde göra sådant!

Tack Peter, man blir ju nästan sugen på ett KAP.

/ac
 
MFS

Då jag kört bägge köken samtidigt (en kompis har ett Nova, eller hade, det pajade) har jag upplevt MFS som snabbast. Har dock inte mätt, man har ju roligare saker för sig...eller, man kanske skulle göra det? ;-)

Helt klart är dock att MFS bullrar mer, ganska rejält. Annars är dom nog rätt så likvärdiga, förutom att Nova blir mindre när man viker ihop det och MFS verkar robustare.

För prylfantaster kan jag rekommendera att kolla i globetrotters katalog, där finns tabell på effekter, vikter mm. Värsta köket är Enders Hockerkocher, visserligen väger det 15 kg, men maxeffekten är 12000 Watt. Då är man kung i pryljungeln!
 
Resultat praktiskt test

Vi hade en temakväll på jobbet och testade fyra olika kök:
KAP-arctic förvärmt med metanol, bränsle fotogen
MSR dragonfly eldat med n-hexan (typ bensin)
Gaskök (vet ej märket) eldat med butangas
Traditionellt trangia eldat med metanol

Testet innefattade smältning och uppkokning av ca 800 g is och utfördes inomhus vid rumstemperatur.

Trots att jag fick upp världens fart på mitt KAP-arctic så blev jag besegrad av såväl dragonfly som gasköket. Jag har för mig att vinnaren hade tiden 4,5 minuter och KAP arctid någon minut längre tid. En viktig förklaring var nog att jag visserligen genom olämpligt hård pumpning fick upp världens bamselåga på KAP-arctic mnen att stor del av värmen gick till kråkorna. Dragonfly har en extremt het, men mindre låga än KAP-arctic. Å andra sidan låter den brutalt minst sagt. Med en större kastrull hade kanske KAP-arctic vunnit. Det är väl också så att bensin går något fortare att få igång än fotogen. Viktigare faktorer kan vara robusthet, funktion i kyla etc. KAP slocknar inte för att det faller ner vatten eller snö på brännaren. Det vet jag att vissa MSR-kök gör.
hälsningar Mathias - trogen KAP-arctic innehavare
 
För lite att göra...

Häromkvällen hade jag inget att göra, så jag satte mig att elda på gården. Tyvärr är mitt rostiga gamla MSR som jag hittade i Sarek ute på långtidsutlåning, så det fick bli en uppgörelse mellan Trangia och Primus MFS. Här är "labrapporten":

Vattentemp: 12 grader
Lufttemp: 12 grader
Vattenmängd: 1 liter
Inget lock. Vindstilla. Tiden togs till det att vattnet kokade ordentligt, altså till dess att små "vulkaner" bildades på ytan. Förvärmning är den tid det tar till dess att köket går för fullt. Trangiat är av standardmodell. MFS köket användes tillsammans med MSR vindskydd. Trycket i flaskan var ganska nära max.

Försök 1: MFS med bensin (Coleman fuel). Trangia aluminiunkastrull.
Förvärmningstid: 1 min.
Koktid: 4 min 20 sek

Försök 2: MFS med fotogen (Statoil blå). Trangia aluminiumkastrull.
Förvärmningstid: 2 min.
Koktid: 3 min 20 sek

Försök 3: MFS med fotogen (Statoil blå). Optimus Rostfri kastrull.
Koktid: 3 min 30 sek.

Försök 4: Trangia. Tenolbränsle. Trangia aluminiumkastrull. Förvärmningstid: 1 min om sprit hälles ut på flänsen runt brännaren.
Koktid: 13 min.

Mycket varmvatten blev det. Ingen större skillnad på alu och rostfritt, men för att bli säker på detta måste fler försök göras (någon?).

Intressant är att MFS kan köras "för hårt" med fotogen. Med max tryck i flaskan och fullt vrid på kranen blir lågorna gula och obehagligt stora.

Pust, detta var det mest prylgalna jag gjort på länge! Nu vet jag iallafall att det blir fotogen i vinter.
/Björn
 
Har hört sägas att fotogen som innehåller parafin stelnar eller grynar sig i kyla. Nån som vet om man kan köpa fotogen utan parafin och vem som tillverkar den i så fall? Gustav
 
realout; sa:
Har hört sägas att fotogen som innehåller parafin stelnar eller grynar sig i kyla. Nån som vet om man kan köpa fotogen utan parafin och vem som tillverkar den i så fall? Gustav

Statoil blå borde gå bra. Har själv använt det i 35 minusgrader.

/mattias
 
Dålig fotogen

Undvik T-gul, "Festival" (om den nu finns längre?) och lampolja. De fryser till gelé i kyla. Statoil Blå fungerar bra.

Peter
 
Re: Kommentar till P. Ask

Buda; sa:
Skulle bara kommentera att Peter Ask gjort en mycket fin liten sida om sitt kök med rimliga och sakliga kommentarer. Tänk om fler kunde göra sådant!

Tack Peter, man blir ju nästan sugen på ett KAP.

/ac

404-file not found.. de va inte möe där..
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Maxplosive Hur stor ryggsäck har ni som vandrar i Sarek? Utrustning allmänt 13
NJUTERISOLNEDGÅNGEN Gps varför när man har det i mobilen? Utrustning allmänt 59
Fjällkjell Vilket företag har denna logotype? Utrustning allmänt 2
gundj Vad har hänt med Liquisole? Utrustning allmänt 8
Moga nån som har provat Russell Moccasins? Utrustning allmänt 1
Schneeberger Hur har ni moddad er utrustning? Utrustning allmänt 12
erito Vad har jag köpt för kniv? Utrustning allmänt 7
Glännman Har fastnat mellan två vandringstavar. BD vs Gipron Utrustning allmänt 5
desireman Någon som har erfarenhet av Osprey viper 5? Utrustning allmänt 11
Aleks_T Har det inte gått för långt? tänd-"stickor" till salu.. Utrustning allmänt 35
fotografiskt Hur lång livslängd har en syntetsäck? Utrustning allmänt 14
avslutatmedlemskap160620 Vart har ni GPS:en när ni åker långfärdsskridsko Utrustning allmänt 5
martinnilsson Hjälp! Vilken tillverkare har gjort denna ryggsäck? Utrustning allmänt 3
desireman Har köpt nya kängor! Hur sköter man dom? Utrustning allmänt 13
Musiktoken Vem har gjort denna kniven? Utrustning allmänt 3
redrobjem Har led lenser spänningsreglering? Utrustning allmänt 11
luktafotogen Har någon provat Biltema 168 LED? Utrustning allmänt 0
Aleks_T Syr en quilt, nån som har ett gammalt tält, alt ripstop att skänka? Utrustning allmänt 8
Stromgren Vad har jag hittat? Utrustning allmänt 17
lisayey Har ett tält men ingen användarmanual! Utrustning allmänt 4
Nitsson Förslag på pannlampa som också har rött nattljus Utrustning allmänt 12
pesk vad har ni i säcken? - dags för säck köp! Utrustning allmänt 1
j_stellan Hur många mora-knivar har du? Utrustning allmänt 39
taegu Har det slagit slint på riktigt? Utrustning allmänt 15
plaskdaja Vilken pryl har inte uppfunnits än??? Utrustning allmänt 29
Jockemeister För folk som har allt... Utrustning allmänt 6
Jocka Haglöfs har en ny hemsida! Utrustning allmänt 14
Polarnatt Hur har alla råd? Utrustning allmänt 108
mariadrougge Bensin har troligtvis luckrat upp min kängsula Utrustning allmänt 20
KillerKaninen Moskosel har bytt namn Utrustning allmänt 2
cancerman Här har ni kniven Utrustning allmänt 13
cancerman har nån tipps om knivblad Utrustning allmänt 11
Sandra E Har någon sett mitt rep? Utrustning allmänt 0
GustavOh Nu har EU gjort det igen Utrustning allmänt 20
acdcpeter MEC - vad har ni för erfarenheter? Utrustning allmänt 1
thureb Tyrolerhatt har jag Utrustning allmänt 3
thomas.gbg Prylviruset har slagit till! Utrustning allmänt 7
pher_ Bra grävspade? Har ni något tips? Utrustning allmänt 11
ruskja Vad har ni på fötterna när ni vadar? Utrustning allmänt 16
Avslmedl Vad har hänt med rödspriten? Utrustning allmänt 4
Fredrik_Sand Någon som har testat? Utrustning allmänt 0
torpet Jag har missat nå't ! Utrustning allmänt 3
Nyman har Fjällräven center i sthlm blivit friluftsbolaget? Utrustning allmänt 1
engstrom ALLA SOM HAR EN R310, LÄS !!! Utrustning allmänt 0
Stenröset Toaspade - behövs den? Om ja, vilken är bäst? Utrustning allmänt 57
såg Vilka tältmärken klara uvljus bäst. Utrustning allmänt 10
Elvah Vilken termos är bäst? Utrustning allmänt 32
Sickpupp Hur bäst slipa morakniv? Utrustning allmänt 4
desireman Funderar på vilken kamera är bäst att köpa för vandring? Utrustning allmänt 83
Kanii Bäst såg för stockar Utrustning allmänt 7

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.